Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-08-05, 12:18
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Valsedlarna vid valet 2018 räknas manuellt.. vad jag tycker är MYCKET underligt är att jag blev avsatt från jobbet att räkna röster utan vettig förklaring?
Jag skickade ansökan till länsstyrelsen om att vara rösträknarvolontär under valet sep 2018 redan för ett år sedan med tanke på att jag ville vara med och se hur det går till och att inga SD röster fuskas bort under mitt skift i vart fall.
Fick i april besked via telefon att jag var kallad till personlig intervju och i slutet av maj gick jag på den hos Länsstyrelsen.
Jag tyckte intervjun gick fint, fick sedan 3 högar med olikfärgade blandade blanka valsedlar och skulle sortera och räkna dessa. Gjorde detta två gånger med samma resultat och fick bekräftat att det stämde, vi skakade hand och handläggaren sa:- välkommen som rösträknare, vi kontaktar dig med närmare information i höst.

Men till min stora förvåning ringde samme person upp mig en månad senare och sa helt krasst: Vi har valt att gå vidare med annan sökande... varför då sa jag, trodde allt var klart?! Det är det beslut vi tagit var allt jag fick till svar?
Vafan hände? Har dem kollat upp mig online och sett att jag har starka SD sympatier? Inte rätta värdegrunden? Rädd att jag skulle se när det smusslas undan SD röster? Orolig för att jag skulle se till att S och V röster försvann” ?!

Någon som har varit med om något liknande?
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2018-08-05 kl. 12:34.
Citera
2018-08-05, 12:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Valsedlarna vid valet 2018 räknas manuellt.. vad jag tycker är MYCKET underligt är att jag blev avsatt från jobbet att räkna röster utan vettig förklaring?
Jag skickade ansökan till länsstyrelsen om att vara rösträknarvolontär under valet sep 2018 redan för ett år sedan med tanke på att jag ville vara med och se hur det går till och att inga SD röster fuskas bort under mitt skift i vart fall.
Fick i april besked via telefon att jag var kallad till personlig intervju och i slutet av maj gick jag på den hos Länsstyrelsen.
Jag tyckte intervjun gick fint, fick sedan 3 högar med olikfärgade blandade blanka valsedlar och skulle sortera och räkna dessa. Gjorde detta två gånger med samma resultat och fick bekräftat att det stämde, vi skakade hand och handläggaren sa:- välkommen som rösträknare, vi kontaktar dig med närmare information i höst.

Men till min stora förvåning ringde samme person upp mig en månad senare och sa helt krasst: Vi har valt att gå vidare med annan sökande... varför då sa jag, trodde allt var klart?! Det är det beslut vi tagit var allt jag fick till svar?
Vafan hände? Har dem kollat upp mig online och sett att jag har starka SD sympatier? Inte rätta värdegrunden? Rädd att jag skulle se när det smusslas undan SD röster? Orolig för att jag skulle se till att S och V röster försvann” ?!

Du blev inte sparkad, du blev aldrig anställd.
Citera
2018-08-05, 12:22
Bannlyst
Den som röstar bestämmer ingenting.
Den som räknar röstera bestämmer allt.
Stalin.

Om rösta verkligen betydde något skulle dom inte låta oss göra det.
Mark Twain.
Citera
2018-08-05, 12:29
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du blev inte sparkad, du blev aldrig anställd.

Det var handskakning och allt ok inför nästa etapp... det är liksom inget betalt arbete som kräver särskilda kompetenser annat än att ha två händer och bra syn och någotsånär mellan öronen... med vilken motivering skulle handläggaren avpollettera mig en månad efter vår överenskommelse? Vilka övriga kriteringar skulle jag fallit på? Har jobb, fil kand och ostraffad...
Citera
2018-08-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Om rösta verkligen betydde något skulle dom inte låta oss göra det.
Mark Twain.

Klokt.
Politikerna är framför allt intresserade av att systemet (och deras lönekuvär betalt av dig) inte hotas.
Citera
2018-08-05, 12:44
Medlem
Citat:
Det var handskakning och allt ok inför nästa etapp... det är liksom inget betalt arbete som kräver särskilda kompetenser annat än att ha två händer och bra syn och någotsånär mellan öronen... med vilken motivering skulle handläggaren avpollettera mig en månad efter vår överenskommelse? Vilka övriga kriteringar skulle jag fallit på? Har jobb, fil kand och ostraffad...

Troligen har de intervjuat fler än de behövde.
Citera
2018-08-05, 12:45
Medlem
Citat:

Din historia låter inte trovärdig. Det är kommunerna som anställer röstmottagare och inte länsstyrelsen.
Citera
2018-08-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgran
Din historia låter inte trovärdig. Det är kommunerna som anställer röstmottagare och inte länsstyrelsen.

https://www.val.se/om-oss/valadminis...mottagare.html

Citat:
De flesta länsstyrelser anställer ett antal räknare som arbetar under de tio dagar som räkningen pågår.
Citera
2018-08-05, 13:09
Medlem
Baertlings avatar
Tror inte att man bör vara FÖR intresserad av jobbet som rösträknare eftersom det skulle kunna tyda på någon underliggande agenda. Vet ju inte hur det gått till i just det här specifika fallet men går man ut på t ex Facebook och skriver saker som att 'nu ska jag minsann kolla så att inga SD-röster slarvas bort' så har man nog diskvalificerat sig.
Citera
2018-08-05, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://www.val.se/om-oss/valadminis...mottagare.html

Ok, jag blandade ihop röstmottagare som jobbar på valdagen och räknar rösterna efter stängning och rösträknare som kontrollräknar allt på länsstyrelsen.
Citera
2018-08-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgran
Ok, jag blandade ihop röstmottagare som jobbar på valdagen och räknar rösterna efter stängning och rösträknare som kontrollräknar allt på länsstyrelsen.
Och därmedfick du inte jobbet
Citera
2018-08-05, 13:37
Medlem
Jo då, jag ska jobba som röstmottagre men nu handlar tråden om rösträknare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in