• 1
  • 2
2018-08-09, 13:51
Medlem
Jag har nyss ftt jobb efter examen vilket innebr att min ekonomiska situation r helt ny. Jag gr frn att f 8000-10.000 kr i mnaden till att f ut 23.000 kr.

Av dessa gr 5500 kr t att betala mina fasta utgifter och jag har uppskattat att jag handlar mat fr 2000 kr i mnaden.

Kvar av ln r d 15.500 kr.

Jag har tnkt att frska spara minst 10.000 kr av dessa, och ha ca 5500 kr fr att leva gott, shoppa etc.

Grejen r att jag inte kan ngonting om sparande, frutom att lta pengarna ligga p ett konto utan att anvndas.. Hur hade ni gjort i min situation? Jag r inte superintresserad av aktier/fonder etc. inte r jag sugen p att ta stora risker heller. Jag vill helt enkelt brja spara sunt fr att kunna kpa villa och bil.
Hur gr ni? Hur funkar sparkonton p banken med rntor och grejer? Borde jag spara mer?
Citera
2018-08-09, 13:56
Medlem
Bankdosas avatar
ppna ett konto p Avanza eller Nordnet. Fr ver dina 10k och placera lngsiktigt i fonder med lg avgift. Gr detta varje mnad i 5 + r och du kommer garanterat f bttre vrdekning n p ett sparkonto. Lycka till.
Citera
2018-08-09, 13:57
Medlem
Crashs avatar
Jag skulle haft ca 50000 p sparkonto fr ofrutsedda avgifter.

Sedan startat konto p avanza alt nordnet, kr p investeringssprkonto
Investor r en bra aktie att spara i och avanza zero r avgiftsfri och fljer svenska brsen
Citera
2018-08-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
ppna ett konto p Avanza eller Nordnet. Fr ver dina 10k och placera lngsiktigt i fonder med lg avgift. Gr detta varje mnad i 5 + r och du kommer garanterat f bttre vrdekning n p ett sparkonto. Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Jag skulle haft ca 50000 p sparkonto fr ofrutsedda avgifter.

Sedan startat konto p avanza alt nordnet, kr p investeringssprkonto
Investor r en bra aktie att spara i och avanza zero r avgiftsfri och fljer svenska brsen

Grymt med snabba svar, jag inser att jag sjlv mste lsa p en del men det hjlper mycket att f tips som dessa i brjan! Det lutar spontant t avanza d det r det jag knner till.
Citera
2018-08-09, 15:42
Medlem
SYSTEMexes avatar
Lgg upp olika sparanden fr olika ndaml.

exempel

2000 kr till en buffert p 20-30tkr. nr denna pot r uppnd kan du spara till resor eler dyl.

kanske du lgger 3000kr p lngtidsinvesteringar i fonder

5000 p sparkonto med "hg" rnta till hus och bil. sjlv sparar jag i avanza+collector 0,6% rnta.
Citera
2018-08-09, 15:43
Medlem
ekerilars avatar
Som tidigare sagts. Bygg upp en hygglig buffert innan du brjar placera.
Citera
2018-08-09, 15:52
Medlem
Dr_Kronas avatar
Om du r smart s kper du aktier i tex Nordea eller ngon annan aktie som har hg direktavkastning.
Nordea har ca 8,65 kr i utdelning per aktie .

Om man terinvesterar utdelningen i nya aktier s kommer du f en bra vrdekning.
Om du tex kper 1000 aktier i r fr ca 92000 kr
s kommer du ha 3323 aktier vrda 305674 kr om 15 r. (om utdelningen och aktiepriset ligger p samma niv).
Citera
2018-08-09, 19:28
Medlem
Grattis till ditt nya arbete!

Ny hgre inkomst r ett gyllene tillflle att hja sin sparkvot vilket du fredmligt redan tnkt p. Du r ju fr fan redan en klippa p det hr med sparande...

Som flera sagt tidigare s behver du fixa en buffert p 3 mnadslner ( 50 000 r vl lmpligt). So nyanstlld s kan det ju hnda att man inte har den tryggaste anstllningsformen och d kan det ju vara bra med lite buffert. Man kan bli sjuk osv. Behver akut kpa ngot till bostaden eller kpa en bil fr att kunna pendla till jobbet. Att ha en buffert p 50 000 r centralt fr att kunna ha det bra ekonomiskt och inte behva oroa sig.

Drefter tycker jag att du kan brja spara i en aktiefond, blandfond eller rntefond beroende p intresse. Du kan vlja att exempelvis spara hlften i en aktiefond (Nordnet superfond Sverige eller en global indexfond). Fortstt att spara lite mer p ett sparkonto. P brsen ska du bara ha pengar som du har rd att frlora!!!
Citera
2018-08-10, 11:19
Medlem
Lter som blandfonder r ngonting fr dig.
Sedan hur frdelningen aktier/rntor r en annan sak.
75/25 aktier/rntor, 25/75 aktier/rntor eller ngon annan frdelning aktier/rntor.

Bra r att frdela sparandet p olika frvaltare och fonder.
Citera
2018-08-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Grymt med snabba svar, jag inser att jag sjlv mste lsa p en del men det hjlper mycket att f tips som dessa i brjan! Det lutar spontant t avanza d det r det jag knner till.

Det jag tycker r bra med Avanza r att man kan ha vanliga sparkonton, men att det tar lng tid att flytta pengar till och frn Avanza av ngon anledning. Detta medfr att man inte rr pengarna om man verkligen inte behver.

Sedan r det ju toppen att man kan handla fonder och aktier nr man r redo fr det.
Citera
2018-08-12, 13:27
Medlem
Pudersockers avatar
Absolut starta konto p Avanza t ex och fr ver en tredjedel eller hlften av dina sparpengar varje mnad och kp fonder fr dem, kp lite olika fonder det finns frn de med liten risk till de med stor risk du kan i brjan hlla dig till lite snllare fonder, rntefonder, globala, indexfonder, finns mnga tips och startportfljer om man inte vill hitta p sjlv. Fonder gr alltid att slja om du behver pengarna till kontantinsats eller en bil eller s. Det r enkelt och roligt faktiskt.
Citera
2018-08-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Om du r smart s kper du aktier i tex Nordea eller ngon annan aktie som har hg direktavkastning.
Nordea har ca 8,65 kr i utdelning per aktie .

Om man terinvesterar utdelningen i nya aktier s kommer du f en bra vrdekning.
Om du tex kper 1000 aktier i r fr ca 92000 kr
s kommer du ha 3323 aktier vrda 305674 kr om 15 r. (om utdelningen och aktiepriset ligger p samma niv).

Hur rknade du ut det?
((8,65/92)+1)^15*92000=354141kr
354141/92=3849 Aktier

OnT: F frtur genom att i bospara i HSB och liknande. Och privat pensionsfrskring kanske?
Edit: Det dr bosparkontot ger ju bara 0,05% rnta trodde man kunde bospara genom ett fondkonto tminstone, men det frtar vl affrsideen...
Senast redigerad av Ok-perfekt 2018-08-12 kl. 14:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in