Citat:
Ursprungligen postat av
wku
Själv har jag konsekvent valt 5000 kr mer i handen och pengarna rakt in på ISK-kontot och utvalda aktier och/eller fonder. Då har jag och min familj tillgång till dessa OM de skulle behövas men sannolikt ligger pengarna där till pensionen och då får man ju se om jag lyckats bättre eller sämre än de tillgängliga alternativen för tjänstepensionen men pengarna har hela tiden varit "mina".
1. Får du 5000 kr extra i lön så ska du skatta på pengarna, så du får inga 5000 kr extra i handen som du kan slänga in på ISK-kontot. Tjänstepensionen skattar du på först när du tar ut den.
2. Ovanstående gör att du missar extrema ränta-på-ränta-effekter. Plockar du ut 5000 kr extra i lön och får ut t.ex. 3500 kr efter skatt som du slänger in på ISK-kontot så har du efter 25 år samlat ihop 3,3 miljoner kronor (räkna på 8% avkastning per år). Väljer du istället 10 000 kronor in på tjänstepensionskontot så har du efter samma tid samlat ihop 9,5 miljoner kronor, men då måste du eventuellt betala skatt på pengarna beroende på om du stannar i Sverige eller ej. Om vi räknar högt och du skattar 30% på pengarna så har du 6,7 miljoner kronor kvar efter skatten är betald. Flyttar du till Portugal är skatten istället 0%, och du kan ta ut alla pengarna på 5 år. Ser du vilken galenskap det är att välja lönen? Du får ut typ 200-300% i pension om du väljer tjänstepensionen jämfört med att välja lönen. Och då har jag inte ens räknat med en eventuell löneökning på 2-3% per år i den här uträkningen, den skulle mest troligt ytterligare öka på skillnaden.
3. Du har även ett problem med dom skattade pengarna på ISK-kontot om du väljer den högre lönen, och det är att om du t.ex. blir arbetslös så måste du använda upp hela din sparade summa pengar innan du får tillgång till eventuella bidrag. Det problemet slipper du om du lägger pengarna som tjänstepension eftersom dom pengarna är låsta till din pension.
4. Sen har vi problemet med att det kanske kärvar nån månad, och att du då plockar av pengarna på ISK-kontot. Eller bara struntar i att lägga in pengar just den där månaden. Så antagligen kommer du inte snitta 3500 kr per månad i 25 år framöver heller.
Nu är tjänstepensionsspåret självklart inte fritt från risker och eventuella problem ska tilläggas, men okunskapen inom ämnet verkar vara rätt stor när man läser tråden här...
Citat:
Ursprungligen postat av
SYSTEMexe
10 000kr i 40 år med 2% avkastning = ish 6,5 miljoner
5 000 kr i 40 år med 8 % avkastning = ish 14 miljoner
Se ovanstående. Du får inte ut några 5000 kr om du väljer en högre månadslön, du måste skatta på pengarna idag. Dessutom förstår jag inte varför du räknar på 2% avkastning på tjänstepensionen och 8% på privatsparandet? Du kan själv styra över hur du vill investera din tjänstepension, jag kör t.ex. diverse indexfonder (Avanza Zero, Spiltan Aktiefond med mera) själv.
Du får nog fundera igenom om du verkligen har koll på det här, för din uträkning skriker knappast "jag är en kunnig kille man bör ta ekonomiska tips av"