2018-08-15, 11:21
Medlem
fantomas318s avatar
Peace Flashback’ers!
Har en fråga ang vad man skall ha i sina flaskor när man springer ett långlopp.

Med långlopp menar jag maraton, eller ännu längre.

Att ha vattenflaskor är ju en central del i löpningen, detta räcker ju helt klart till distanser upp till halvmaraton och lite till.

Men när man kör ännu längre, vad bör man lägga i flaskorna utöver vatten?
Och även, vad är bästa sätt att transportera sina flaskor med?
Är det något slags vätskebälte eller magväska?
En magväska borde vara bra om man vill ha med t.ex någon banan och lite saltgurka.

När man kör långa lopp så är borde det vara bra att ha någon vätska som nästan är som föda, alltså väldigt hög viskositet. (Tjockhet)
Har ni något tips på en sådan vätska, som är god, ger energi och lite mättnad.

//Tackar för hjälpen och tipsen!!
Citera
2018-08-15, 12:08
Medlem
Kennethkvartings avatar
Är det inte vätske/matkontroller på de lopp du har tänkt löpa?

På Stockholm Marathon är det 17 vätskekontroller om jag inte minns galet och där serveras både vatten och nån typ av sportdryck med både socker och salt i.

Dessutom när det är typ 5-6 km kvar serveras avslagen Pepsi och på nåt ställe kallt kaffe med mjölk. Jag antar att just det är för att man ska bli så skitnödig att man glömmer att man är utmattad i benen

Halvvägs serveras saltgurka, det är så gott då att det inte går att beskriva med ord.

Annars är väl mitt tips buljong, sportdryck, nyponsoppa, välling, blåbärssoppa. Kanske hälften nåt av det, hälften rent vatten.
Citera
2018-08-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Peace Flashback’ers!
Har en fråga ang vad man skall ha i sina flaskor när man springer ett långlopp.

Med långlopp menar jag maraton, eller ännu längre.

Att ha vattenflaskor är ju en central del i löpningen, detta räcker ju helt klart till distanser upp till halvmaraton och lite till.

Men när man kör ännu längre, vad bör man lägga i flaskorna utöver vatten?
Och även, vad är bästa sätt att transportera sina flaskor med?
Är det något slags vätskebälte eller magväska?
En magväska borde vara bra om man vill ha med t.ex någon banan och lite saltgurka.

När man kör långa lopp så är borde det vara bra att ha någon vätska som nästan är som föda, alltså väldigt hög viskositet. (Tjockhet)
Har ni något tips på en sådan vätska, som är god, ger energi och lite mättnad.

//Tackar för hjälpen och tipsen!!

Sportdryck som fyller på med salter, vätskeersättning är bra att ha om du springer i mer än 2 timmar. Men se till att dricka detta redan från början så kroppen hinner ta upp mineralerna.
I sthlm maraton t ex serverar dom vätska med jämna mellanrum. Jag brukar ta sportdryck under den första halvan/de första 2/3 av loppet. Sedan fyller jag på med vatten resterande tid.

Är jag ute på distansträning på egen hand har jag oftast enbart vatten, men skulle jag ta något annat så funkar resorb bra fär mig. Eller någon utspädd sportdryck, 1/3 vatten pch 2/3 sportdryck.

*tillägg* glömde mitt ess i rockärmen, isté! En flaska med kallt té (grönt) med honung i är en bra källa för lite extra energi. Det va min favorit på långpassen

Sedan ska du inte banga på en avslagen cola som alternativ de sista kilometrarna om du springer ett lopp. Snabbt socker och koffein kan göra susen för att kräma ut det sista.

Ett allmänt råd dock: ska du springa ett lopp så testa att käka energibars, saltgurka, sportdryck osv under ett längre träningspass. Det passar inte alla att slänga i sig energi när man springer. Magont och håll kan komma som ett brev på posten. Se hur du reagerar innan det är tävling!

När jag är ute och tränar föredrar jag en flaska, https://www.xxl.se/nike-large-bottle...FYqUmgodvPYFAg där har du också en liten fick för bars eller vad du nu ska ha med dig.
Fördelen mot ett bälte med 4 flaskor är att vikten aldrig blir snefördelad och det är enklare att slippa fibla runt med småflaskor som är halvtomma.
Senast redigerad av StrimlareN2017 2018-08-15 kl. 12:21.
Citera
2018-08-15, 16:44
Medlem
Eagleoffreedoms avatar
Jag föredrar att dricka vatten och ta en energigel ungefär varje halvtimme. Enkelt att ha med i en ficka under lopp och vatten kan du få på vätskestationerna.
Citera
2018-08-15, 18:12
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Är det inte vätske/matkontroller på de lopp du har tänkt löpa?

På Stockholm Marathon är det 17 vätskekontroller
...
Halvvägs serveras saltgurka, det är så gott då att det inte går att beskriva med ord.

Annars är väl mitt tips buljong, sportdryck, nyponsoppa, välling, blåbärssoppa. Kanske hälften nåt av det, hälften rent vatten.

Thanks för tipsen!

Visst finns vätska och mat på lopp, men jag menar när man springer själv och tränar inför lopp.

Håller med om att saltgurkan var riktigt fin!!

Ingen som har ett gott eget ”recept” som man kan slänga ihop hemma, så slipper man köpa sportdryckerna i affärer.
Förslaget på iste får man testa.

Kom precis på en sak som borde funka och vara riktigt bra.
Varför inte ha med lite salta/rostade cashewnötter, som man kan knapra på under loppet.
Senast redigerad av fantomas318 2018-08-15 kl. 18:38.
Citera
2018-08-15, 20:25
Medlem
Citat:
Thanks för tipsen!

Visst finns vätska och mat på lopp, men jag menar när man springer själv och tränar inför lopp.

Håller med om att saltgurkan var riktigt fin!!

Ingen som har ett gott eget ”recept” som man kan slänga ihop hemma, så slipper man köpa sportdryckerna i affärer.
Förslaget på iste får man testa.

Kom precis på en sak som borde funka och vara riktigt bra.
Varför inte ha med lite salta/rostade cashewnötter, som man kan knapra på under loppet.

Tänk på att fett kan vara jobbigt att bryta ner när man springer. Jag hade nog sneglat mot havrebars istället.
Havregryn, lite smör, sirap/honung. Forma till lämplig storlek och lägg i kylen så det stelnar. Doppa sedan i ljus choklad.

Men det finns de som springer bra med en fettbaserad kost också, det finns mycket energi i den. En av svergies främsta ultramaraton löpare, Rune Larsson laddade gärna upp med smörgåstårta t ex.

Annars tror jag man tjänar mer på att äta ordentligt innan och se till att energin kommer därifrån och satsa på snabbt socker när man är i spåret. Och du ska springa ganska många timmar innan du blir hungrig.

*edit*

Råkade tipsa på bars istället för dricka.. krångla inte till det , ta en resorb. Blanda ner lite fun light för smak ifall du vill
Senast redigerad av StrimlareN2017 2018-08-15 kl. 20:27.
Citera
2018-08-16, 10:02
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
... krångla inte till det , ta en resorb. ...

Tackar så mycket igen!

Är detta en slags resorb du talar om?
Citera
2018-08-16, 12:28
Medlem
Citat:
Tackar så mycket igen!

Är detta en slags resorb du talar om?

Precis, det som saknas i resorb om man jämnför med Vitargo (sportdryckspulver på påse) så saknas det glykos, alltså socker)
Citera
2018-08-17, 16:50
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
... Varför inte ha med lite salta/rostade cashewnötter, som man kan knapra på under loppet.

Jag sprang ett maraton idag och testade att ta med vatten och salta cashewnötter.
Det funkade fint, man fick i sig näring på vägen.

Annars kan man alltid ha saltgurka, som nämnts tidigare.
Det är ju mera vätska i saltgurka än cashewnötter om man säger så.
Citera
2018-08-17, 19:12
Medlem
Citat:
Jag sprang ett maraton idag och testade att ta med vatten och salta cashewnötter.
Det funkade fint, man fick i sig näring på vägen.

Annars kan man alltid ha saltgurka, som nämnts tidigare.
Det är ju mera vätska i saltgurka än cashewnötter om man säger så.

Du sprang ett maraton på egen hand bara så där eller starkt som fan isåfall
Citera
2018-08-17, 21:36
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Du sprang ett maraton på egen hand bara så där eller starkt som fan isåfall

Check.
Starkare än ovannämnda dock. 💪
Citera
2018-08-17, 21:46
Medlem
Det finns ju vätskeryggsäck, det är bra på långdistans. Vissa gillar bälte och småflaskor men det tycker jag är bökigt.
Jag har väst och i den klämmer jag fast en plastpåseflaska.
Du får prova dig fram vad som funkar för dig.
Jag kan inte få i mig något man tuggar på, blir sjukt illamående och får löparmage direkt.

Själv tar jag en salttablett innan.
Sen dricker jag bcaa blandat med cola.
Har bara vätska med vid löp över halvmaradistans.

Vid lopp dricker jag endast vatten tills colan kommer. Det brukar även finnas apelsin och saltgurka och det brukar jag isf suga lite på och sen kasta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in