Citat:
Ursprungligen postat av
fantomas318
Peace Flashback’ers!
Har en fråga ang vad man skall ha i sina flaskor när man springer ett långlopp.
Med långlopp menar jag maraton, eller ännu längre.
Att ha vattenflaskor är ju en central del i löpningen, detta räcker ju helt klart till distanser upp till halvmaraton och lite till.
Men när man kör ännu längre, vad bör man lägga i flaskorna utöver vatten?
Och även, vad är bästa sätt att transportera sina flaskor med?
Är det något slags vätskebälte eller magväska?
En magväska borde vara bra om man vill ha med t.ex någon banan och lite saltgurka.
När man kör långa lopp så är borde det vara bra att ha någon vätska som nästan är som föda, alltså väldigt hög viskositet. (Tjockhet)
Har ni något tips på en sådan vätska, som är god, ger energi och lite mättnad.
//Tackar för hjälpen och tipsen!!
Sportdryck som fyller på med salter, vätskeersättning är bra att ha om du springer i mer än 2 timmar. Men se till att dricka detta redan från början så kroppen hinner ta upp mineralerna.
I sthlm maraton t ex serverar dom vätska med jämna mellanrum. Jag brukar ta sportdryck under den första halvan/de första 2/3 av loppet. Sedan fyller jag på med vatten resterande tid.
Är jag ute på distansträning på egen hand har jag oftast enbart vatten, men skulle jag ta något annat så funkar resorb bra fär mig. Eller någon utspädd sportdryck, 1/3 vatten pch 2/3 sportdryck.
*tillägg* glömde mitt ess i rockärmen, isté! En flaska med kallt té (grönt) med honung i är en bra källa för lite extra energi. Det va min favorit på långpassen
Sedan ska du inte banga på en avslagen cola som alternativ de sista kilometrarna om du springer ett lopp. Snabbt socker och koffein kan göra susen för att kräma ut det sista.
Ett allmänt råd dock: ska du springa ett lopp så testa att käka energibars, saltgurka, sportdryck osv under ett längre träningspass. Det passar inte alla att slänga i sig energi när man springer. Magont och håll kan komma som ett brev på posten. Se hur du reagerar innan det är tävling!
När jag är ute och tränar föredrar jag en flaska,
https://www.xxl.se/nike-large-bottle...FYqUmgodvPYFAg där har du också en liten fick för bars eller vad du nu ska ha med dig.
Fördelen mot ett bälte med 4 flaskor är att vikten aldrig blir snefördelad och det är enklare att slippa fibla runt med småflaskor som är halvtomma.