Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-20, 21:11
Medlem
Känns som ett väldigt konstigt uttalande från ett parti som hela tiden alarmerar om global uppvärmning

Lägg där till att de varnades redan 2014 förra stora branden att vi har ett undermåligt civilförsvar.

Borde inte denna regering med Miljöpartiet vara bättre förberedd än alla andra tidigare regeringar för skogsbränder?
Citera
2018-08-20, 21:20
Medlem
Sooks avatar
Fast det är ju sant, en rekordsommar kan man sällan förutse.

Förövrigt undrar jag om det är utrett att vi verkligen var dåligt förberedda. Finns det någon källa på det (jag är neutral i detta)? Kan man lägga resurser på att vara förberedd på den värsta sommaren någonsin?
Citera
2018-08-21, 07:42
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Förövrigt undrar jag om det är utrett att vi verkligen var dåligt förberedda. Finns det någon källa på det (jag är neutral i detta)? Kan man lägga resurser på att vara förberedd på den värsta sommaren någonsin?

Med tanke på hur många brandmän som kom från utlandet, samt vattenbombplan.
Man pratar om att skala upp försvaret(militären), ser man till att utbilda de som genomgått värnplikten så kan man kalla in dem.
Militär med rätt utbildning skulle kunna understödja polis i vissa situationer, exempel vid terrorbrott skulle militär kunna hjälpa till att upprätta vägspärrar.

Det är dyrt att ha egna vattenbombplan, men om man tänker igenom och gör dem mer "multipurpose" så skulle man kunna fördela ut kostnaden på fler områden. Eller ett nordiskt samarbete..

Sen kanske Sverige inte klara allt själva men en större beredskap för brand behöves.
Citera
2018-08-21, 07:50
Medlem
Lövin är ett stenhårt stolpskott... ...gör undantagsväderlek till klimat.

Vänta bara tills nästa sommar regnar bort...
Citera
2018-08-21, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det är dyrt att ha egna vattenbombplan, men om man tänker igenom och gör dem mer "multipurpose" så skulle man kunna fördela ut kostnaden på fler områden. Eller ett nordiskt samarbete..

Sen kanske Sverige inte klara allt själva men en större beredskap för brand behöves.

Dyrt med egna vattenbombplan... vad kostade den 'inhyrda hjälpen' i somras?
Med tanke på hur viktig skogen är för Sveriges ekonomi så borde det funnits egna vattenbombare i åratal, gärna i nordiskt samarbete. Att förlita sig på hjälp utifrån utan att först förbereda sig själv ordentligt är inget annat än att låta andra göra jobbet... riktigt pinsamt.

Pengar finns, tro inget annat... det gäller bara att prioritera rätt!
Citera
2018-08-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Behöver inte vara värsta sommaren för att det ska brinna i skogen. Tidigare hade försvaret vertolhelikoptrar som fungerade skapligt att släcka med. Därefter har man chansat på att det inte ska bli några större bränder.
Ett vattenbombplan av typ Air Tractor kostar drygt 3 miljoner styck. Inköp av 4 sådana plan är ett spott atlanten jämfört med vad 3000 helt onödiga afganer kostar idrift med adidasbrallor, iphones, datorer, fina lägenheter mm. Där har man ju lagt resurser på ingenting.
"Dåligt förberedda"! Sverige har inte haft några förberedelser alls inför en stor skogsbrand. Beredskapsmyndigheten har mest varit upptagna med genusproblematik. Nu har beredskapsmyndigheten en politisk extremist som ledare som ser som sin uppgift att "driva en agenda".
Citera
2018-08-21, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Lövin är ett stenhårt stolpskott... ...gör undantagsväderlek till klimat.

Vänta bara tills nästa sommar regnar bort...

Lövin är ett otroligt dåligt och märkligt språkrör men det är det man förvänta sej från Mp.
Citera
2018-08-21, 10:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Dyrt med egna vattenbombplan... vad kostade den 'inhyrda hjälpen' i somras?
Med tanke på hur viktig skogen är för Sveriges ekonomi så borde det funnits egna vattenbombare i åratal, gärna i nordiskt samarbete. Att förlita sig på hjälp utifrån utan att först förbereda sig själv ordentligt är inget annat än att låta andra göra jobbet... riktigt pinsamt.

Pengar finns, tro inget annat... det gäller bara att prioritera rätt!
Jag tror du inte riktigt fattar hur det funkar. Att ha dessa plan är ingen vinstdrivandd verksamhet. För att hyra betalar man inga överpriser. Att ha dom stående 364 dagar om året är skitdyrt eftersom man måste ha piloter som kan flyga dom och man måste sköta underhållet.

Nu vet ju jag såklart inte exakt vad det kostar men att tro att man bara kan ha dom är rätt okunnigt.

Att ga fler brandmän i tjänst är såklart också jättedyrt om det inte brinner någonstans. Allt blir en avvägning. Att vi hade för få i somras var uppenbart men den var också extrem. Från och med nu typ kommer det knappt behövas nån alls att släcka skogsbränder fram till nästa sommar.

Ska man bedöma hur förberedd man är ska man göra det en normal sommar med kanske lite extra bränder.

Sen vet jag inte hur misslyckat det var i somras. Alla bränder släcktes ju och så vitt jag vet dog ingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in