Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-08-21, 18:52
Medlem
321js avatar
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7023991

"Hizb ut-Tahrir, också känt som det islamiska befrielsepartiet, driver en kampanj under rubriken "Använd din röst - men inte till valet".

I ett videoklipp publicerat på Facebook uppmanar Hizb ut-Tahrir muslimer att avstå från att rösta i september. Man menar att det är haram – förbjudet enligt Islam.

"Vi era bröder inom Hizb ut-Tahrir uppmanar er till att bojkotta valen."

De försöker också samtala med och sprida information bland muslimer, till exempel utanför Stockholms moské."

Vilken effekt kommer detta att ha?

( Är namnet på journalisten en "slump"? )
Senast redigerad av 321j 2018-08-21 kl. 19:08.
Citera
2018-08-21, 18:56
Medlem
Europes avatar
Vet inte om det har någon inverkan, men det är så klart alltid önskvärt om S får färre röster.
Citera
2018-08-21, 18:58
Medlem
maxatdunders avatar
En uppmaning till att inte få ha en åsikt. Vi lever i 2018 jag tror inte ens muslimerna orkar bry sig om denna extrema grupp.
Citera
2018-08-21, 19:02
Medlem
Mr Bs avatar
Förra valet var det också islamist grupper som gick runt i förorterna och delade ut flygblad, då det riktigt enligt Islam är haram och demokrati , framförallt demokrati lett av otrogna är inte förenligt med Islam.

Tror inte det har någon större inverkan dock, man kan alltid peka på de andra reglerna i kokboken Quranen där all beteende kan vara förlåtligt sålänge det driver Kalifatet närmare.
Citera
2018-08-21, 19:18
Medlem
Snyggingggs avatar
Fast om man inte röstar så gynnas väl bl.a SD? Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2018-08-21, 19:30
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygginggg
Fast om man inte röstar så gynnas väl bl.a SD? Eller är jag ute och cyklar?
Jag tror de resonerar som så att det löser sig ändå, inshallah.
Citera
2018-08-21, 20:06
Medlem
Finns väl en del religiösa samfund som anser att man inte ska delta i demokratiska val.
Det första jag kom att tänka på var Jehovas vittnen som tidigare uppmanade sina medlemmar att inte rösta.

https://www.dagen.se/jehovas-vittnen...idrag-1.105581
Citat:
Däremot avstår rörelsen rätten att påverka hur skattepengarna används, eftersom medlemmarna uppmanas att inte rösta i demokratiska val. Och detta har lett till att Jehovas vittnen just nu är inblandade i ytterligare en rättsprocess.

Tror den påverkan dessa grupper har är ytterst marginell.
Citera
2018-08-21, 20:08
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Förra valet var det också islamist grupper som gick runt i förorterna och delade ut flygblad, då det riktigt enligt Islam är haram och demokrati , framförallt demokrati lett av otrogna är inte förenligt med Islam.

Tror inte det har någon större inverkan dock, man kan alltid peka på de andra reglerna i kokboken Quranen där all beteende kan vara förlåtligt sålänge det driver Kalifatet närmare.
Det var Hizb ut-Tahrir.
Citera
2018-08-21, 20:43
Medlem
Gabriel2017s avatar
På sätt och vis förstår jag dem, vilka dom än röstar på så levereras samma politik, i praktiken så kan de inte idag påverka i demokratiska val.
Nu börjar det bli likadant för oss övriga också, vem vi än röstar på så får vi inte vår röst hörd, demokratin är i fara i Sverige, den dör ut med kontinuerliga DÖ...
Citera
2018-08-21, 21:01
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Vi ska nog vara tacksamma för detta. När muslimerna röstar in ett eget parti i vår riksdag är det kört.
Citera
2018-08-21, 21:24
Medlem
flaess avatar
Låter bra i mina öron.

(S) erfar för tillfället ett enormt väljarläckage till SD, Vänsterpartiet eller helt sonika sofflocket, så denna uppmaning från Hizb ut-Tahrir kommer väldigt olägligt för sossesvinen!
Citera
2018-09-01, 16:22
Varför inte skriva "Allah" på valsedeln o se om han tittar ner o stiftar lite lagar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in