• 1
  • 2
2018-08-21, 21:02
Bannlyst
Det finns en del i hjärnan som kallas TPJ (temporoparietal junction), och jag tänker att den delen eventuellt kan vara "jagets" och själens boning. TPJ är bland annat inblandad i UTOMKROPPSLIGA UPPLEVELSER. Jag ska återkomma till det här med TPJ senare i detta inlägg. Men först ska jag förklara lite hur jag tänker kring "jaget", och varför jag tänker att "jaget" eventuellt har sin boning i TPJ.

Enligt vetenskapen, så består våra kroppar och hjärnor av kemiska ämnen, och allt som sker i våra kroppar och hjärnor är enbart fysikaliska reaktioner, enligt vetenskapen.
Så när vi tex känner smärta, och när vi tänker eller säger att vi känner smärta, då är det enbart en fysikalisk reaktion.
Men om vetenskapen har rätt, VAD är det då egentligen som känner smärta och upplever andra upplevelser?

Så här tänker jag:

Vi människor säger: "JAG känner smärta". Men "jag" borde ju då vara någon del i hjärnan, som tar emot nervsignaler ang. smärtor och andra upplevelser. Och då måste ju denna del i hjärnan bestå av kemiska ämnen. Och kemiska ämnen kan väl INTE känna smärta? Så hur kan "jaget" känna smärta? Och var sitter "jaget"? Och finns det också en själ på den platsen?

Jag tänker så här ang. "jaget":

Tänk dig att du har väldigt bråttom någonstans. Och du tänker: "jag måste skynda mig".
Tänk sen att någon säger något till dig, precis när du är "på språng". Du har så bråttom att du INTE ens hör exakt vad personen säger, och du bara svarar snabbt: "jag hinner inte prata just nu, jag har bråttom".

Men även om du INTE hör exakt vad personen säger, så vet du ändå att personen har sagt något till dig vid det tillfället.
Och som jag tänker det, så omvandlas ljudet från tex människors röster först till nervsignaler. Och dessa nervsignaler går sen omedelbart, till den del i hjärnan där "jaget" sitter, och du/"jaget" upplever då ljudet.
Och på det sättet kan "jaget", som ju styr (eller kanske tom ÄR) människans vilja, direkt reagera på det som sägs. Tex genom att skicka "order" till språkcentrum/talcentrum att säga: "jag hinner inte prata just nu, jag har bråttom".

Dessa nervsignaler som skapas av röstljudet, de skickas även till någon del i hjärnan som innehåller en massa minnen, där hjärnan kan söka efter minnen som tidigare har "sparats" tillsammans med röstljudet. Och med hjälp av dessa minnen, så kan hjärnan förstå det som sägs.
Sen huruvida dessa nervsignaler från röstljudet, går först till "jaget" och sen till någon "minnesbank", eller om nervsignalerna går till båda delar samtidigt. Det vet jag INTE. Och om det är det första alternativet, då vet jag INTE heller om det är så att "jaget" själv måste besluta om att skicka vidare nervsignalerna till minnesbanken, eller om det skickas vidare dit automatiskt.

Men hur som helst, detta att "jaget" reagerar på röstljudet, INNAN minnesbanken har sökt efter "röstljudet" bland sina minnen. Det kan jämföras med en smärtreflex, där musklerna reagerar på smärtan, INNAN "jaget" hinner "bilda sig en uppfattning" om smärtan.

Men om vi går tillbaka lite i texten, till då där "jaget" skickar order till språkcentrum/talcentrum att säga: "jag hinner inte prata just nu, jag har bråttom". Vad sker då i "jaget"?

Som jag tänker det, så är det så att vårat "jag" tänker allt det som vi tänker i ord. Så om vi tänker tex följande i ord: "jag måste skynda mig". Då tänker "jaget" också: "jag måste skynda mig".
Men "jaget" tänker INTE i ord, och INTE heller i bilder. Utan "jaget" tänker på något annat för mig okänt sätt.
Men hela tiden när "jaget" tänker, så skickar "jaget" samtidigt "order" till språkcentrum/talcentrum, om att "översätta" sina egna tankar till ord, i syfte att vara beredd att tala dessa "ordtankar".
Och dessa "ordtankar" är alltså egentligen "tyst tal", eller "inre tal". Och detta bevisas av att när du tänker, i ord, tex: "jag måste skynda mig". Då rör sig tungan som om du talade. Men du aktiverar INTE läpparna och övriga delar av talapparaten, och därför kommer det INGET tal från din mun. Du kan dock även stänga av tungans rörelser, när du tänker i ord.

Men hur som helst, när du tänker i ord, då upplevs även detta av "jaget". "Jaget" tänker alltså själv, på ett för mig okänt sätt. Och samtidigt som "jaget" tänker, så skickar "jaget" order till språkcentrum/talcentrum, om att tänka samma sak som "jaget", fast tänka det i ord. Och "jaget" upplever då dessa "ordtankar", ungefär som om du hade talat dem, fast "jaget" upplever dem tyst förstås.
Och eftersom detta går så snabbt, så kan "jaget" uppleva dessa "ordtankar", nästan samtidigt som "jaget" tänker de tankar som översätts till dessa "ordtankar". Lite kort därefter bara, eftersom "jagets" tankar sker först. Sen upplever "jaget" förstås även bilder, och annat som "jaget" associerar med sina egna tankar.

"Jaget" har alltså tankeförmåga, upplevelseförmåga och vilja, och dessutom förmåga att styra kroppen etc. Med "tankeförmåga" menar jag dock INTE att "jaget" kan tex räkna, utan sådana uppgifter skickar "jaget" till matematikcentrum i hjärnan. Så när du tänker tex:

"1234 plus 1234 är lika med.........2468"

Då är de där punkterna i citatet ovan, alltså det avbrott i tankarna som sker när matematikcentrum räknar ut talet "1234+1234", efter att ha fått order om det av "jaget". Och sen skickar matematikcentrum tillbaka svaret till "jaget", och "jaget" fortsätter tankarna med: "2468".
Ungefär så fungerar det tänker jag, fast lite mer komplicerat förstås.

Sen huruvida "jaget" kan uppleva sina egna tankar, det vet jag INTE. Först måste jag veta vad "jaget" är exakt, och var det har sin boning. Finns det någon del i hjärnan som tar emot upplevelser, alltså syn, hörsel etc., samtidigt som den kan styra kroppen?

Det finns som sagt en del i hjärnan som kallas TPJ (temporoparietal junction), läs nedan:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Temp...ietal_junction

TPJ tar emot information från alla våra sinnen, om jag har förstått det rätt. TPJ är också inblandad i moraliska beslut, vilket tyder på att den kan ta beslut, och alltså har någon slags förmåga att styra kroppen. Eller iallafall HINDRA kroppen från att styras, alltså typ impulskontroll.

TPJ är också, som sagt, den del i hjärnan som anses vara inblandad i UTOMKROPPSLIGA UPPLEVELSER.
TPJ har stimulerats på patienter, och patienterna har då haft UTOMKROPPSLIGA UPPLEVELSER.
Och därför tänker jag att det kan vara så att en SJÄL finns där i TPJ, och ungefär trycks ut ur hjärnan, när man stimulerar TPJ. Och därför får man då UTOMKROPPSLIGA UPPLEVELSER.

Och själen, om den har sin boning i TPJ, upplever då alltså allt som "jaget" upplever.
Men frågan är om själen även kan styra kroppen, som "jaget" kan?
Själen kan tydligen iallafall berätta för kroppen, om sina UTOMKROPPSLIGA UPPLEVELSER. Detta eftersom patienterna ju, kan berätta om sina UTOMKROPPSLIGA UPPLEVELSER för andra människor. Så någon slags förmåga utöver upplevelseförmåga, borde själen alltså iallafall eventuellt ha.

Kanske är själen ETT GENI, som sitter där tyst i TPJ, och bara tar det lugnt och upplever allt det som "jaget" upplever. Men ibland kanske själen talar med "jaget", eller kanske hela tiden, men man lyssnar kanske INTE, eller förstår INTE att det är själen som talar till en. Och kanske kan flera själar vara i samma människa, alltså flera själar i samma TPJ.

Själen och "jaget" är troligen iallafall INTE samma sak. Detta eftersom skador på TPJ, kan leda till sjukdomar som alzheimers, amnesi och schizofreni. Och själen borde ju INTE kunna skadas, iallafall INTE av naturliga orsaker. Eller så kan själen skadas av naturliga orsaker. Jag vet INTE.
Alzheimers och schizofreni är för övrigt sjukdomar som kan ge hörselhallucinationer etc. Och dessa sjukdomar, liksom amnesi, har iallafall förr i tiden haft en stark koppling till själen.

Vad tänker ni om ovanstående text? Fråga gärna mig om ni undrar något om hur JAG tänker när det gäller ovanstående text.
Senast redigerad av a987 2018-08-21 kl. 21:54.
Citera
2018-08-21, 21:19
Medlem
jag tänker vägg av text.
Citera
2018-08-21, 21:27
Medlem
men nä, jag tänker att själen inte sitter i kroppen. utan snarare att kroppen är själens verktyg. typ. men om jag skulle gissa på något skulle jag gissa på hjärtat (som högsäte).

hjärnan & Co tror jag mer på som antenn.

vad står ens TPJ för?

hypofysen är ju lite intressant..
Citera
2018-08-21, 21:28
Medlem
Kroppen är nog snarare en del av själen, ett uttryck den kan ha.
Citera
2018-08-21, 21:29
Medlem
aha "The temporoparietal junction"..

nä det köper jag inte.

god natt.
Citera
2018-08-21, 21:51
Medlem
Jag hinner inte svara . Ska ut å röka nu.
Hehe.
Smärta är minne av nervtrådar från smärtstället. När man springer å har bråttom å slår i tån i tröskeln är ett sätt för att hindra din överdrivna hastighet för att nå en jämnvikt i universum. Nu vart allt rätt å du kan halta vidare så g-kraften hinner ifatt dig .

Man kan inte springa ifrån sig själv typ

Aha vad är själen ? Exakt centrum på kroppens volym. Strax under mellanhjärdet.
Senast redigerad av troligengud 2018-08-21 kl. 22:08.
Citera
2018-08-21, 21:52
Medlem
zvebs avatar
Sicken jävla smörja du snackar, va har du tagit ikväll är frågan?

Helvete va långsökt du är människa!

Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
aha "The temporoparietal junction"..

nä det köper jag inte.

god natt.
hahahaha underbar!
Citera
2018-08-21, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
men nä, jag tänker att själen inte sitter i kroppen. utan snarare att kroppen är själens verktyg. typ. men om jag skulle gissa på något skulle jag gissa på hjärtat (som högsäte).

hjärnan & Co tror jag mer på som antenn.

vad står ens TPJ för?

hypofysen är ju lite intressant..

Citat:
Ursprungligen postat av Grejtbit
Kroppen är nog snarare en del av själen, ett uttryck den kan ha.

Jag har i trådstarten främst fokuserat på vad "jaget" är, och var i hjärnan "jaget" har sin boning. Och jag tycker att en hel del talar för att det är just TPJ, som är "jagets" boning. Och själens boning kan eventuellt vara samma som "jagets" boning, tänker jag.

Varför är hypofysen intressant menar du?
Citera
2018-08-22, 15:21
Medlem
Var är sandhögen? Är den i själva sandkornen? Är den i konfigurationen av sandkornen? Eller är sandhögen bara ett koncept utan någon objektiv del?

Var är Theseus skepp? Är det i träet? Är det i konfigurationen av träet? Eller finns det endast i sinnet?

Var är jaget? Du verkar utgå från att det är mer än ett koncept och i så fall har du redan antagit för mycket.
Citera
2018-08-22, 15:42
Medlem
Jaget är en illusion. Själens boning finns inte.
Citera
2018-08-22, 15:55
Bannlyst
Nu har jag tänkt lite mer kring det här med "jaget", och nedanstående är lite annorlunda än det som jag har skrivit hittills i denna tråd angående "jaget":

Jag tänker att "jaget" är den som fattar det SLUTGILTIGA beslutet om vad kroppen ska göra. Och "jaget" är VÅR VILJA. Och "jaget" upplever också alla våra syner, ljud, känslor, smaker och dofter. Och "jaget" fattar sina beslut utifrån dessa upplevelser. Och jag ska nu förklara närmare hur jag tänker kring detta.

Tänk dig att du är i en affär och är jättehungrig, och du har INGA pengar. Du tänker att du kan stjäla lite mat. Men sen tänker du att du då kan straffas för det. Du har alltså att välja mellan två olika känslor:

1.
Känslan av hunger/svält, och eventuellt känslan av att dö av svält.

2.
Att få ett straff för stöld, med alla känslor som det innebär.

Och vad som är RÄTT och FEL för en människa, det handlar om vilken KÄNSLA som den människan anser är värst. Om det är punkt 1 ovan, alltså känslan av hunger/svält, som är värst för en människa. Då är det RÄTT enligt den människan att stjäla mat. Och om det istället är punkt 2 ovan, alltså känslan av att få ett straff, som är värst för en människa. Då är det FEL enligt den människan att stjäla mat.

Och att avgöra vad som är RÄTT och FEL, det är det samma som att fatta MORALISKA BESLUT. Så det är alltså "jaget" som fattar MORALISKA BESLUT, alltså beslutar vad som är RÄTT och FEL att göra och säga. Och även vad som är RÄTT och FEL att tänka, eftersom en del människor tycker att det är FEL att ens tänka vissa tankar.
Och enligt artikeln nedan, så är TPJ inblandad i just MORALISKA BESLUT:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Temp...ietal_junction

"Furthermore, damage to the TPJ has been implicated in having adverse effects on an individual’s ability to make moral decisions"

Så TPJ kan alltså eventuellt vara den del i hjärnan där "jaget" finns.

Men hur fattar "jaget" sina beslut?

Tänk dig att du är i en sådan situation som ovan, alltså att du ska bestämma dig för huruvida du ska stjäla mat. Tänk dig sen att du ringer någon som du litar på, och låter hen fatta beslutet åt dig. Även om den personen fattar beslutet åt dig, så är det fortfarande du som fattar det SLUTGILTIGA beslutet, att göra så som den personen du ringer säger att du ska göra.

Och ungefär så tänker jag att "jaget" gör. Att "jaget" alltså "ringer" till någon annan del i hjärnan, som sen hjälper till att fatta beslutet om vad som ska göras.
"Jaget" kanske INTE ens kan tänka. Och tänka måste man ju kunna göra, om man ska kunna "räkna ut" vad som blir värst för en själv, alltså vilken känsla som blir värst - känslan av svält, eller känslan av straff. Och sen måste man ju också räkna ut hur stor risken är, att man åker fast för stöld och straffas för det.

Och om vi utgår ifrån att TPJ är den del i hjärnan där "jaget" finns. Då tänker jag att TPJ är en alldelles för liten del av hjärnan, för att kunna bearbeta all den information som krävs, för att räkna ut vad som är värst för en själv att göra.
Och då uppstår följande fråga: Har "jaget" överhuvudtaget någon förmåga, att räkna ut vad som är värst för en själv att göra?

Jag tänker att "jaget" INTE räknar ut det genom att tänka logiskt, alltså tex tänka logiskt på risken att åka fast för stöld. Denna uträkningsprocess sker istället i andra delar av hjärnan. Och bland annat språkcentrum/talcentrum, spelar troligen en stor rołl i denna uträkningsprocess. Om vi tex tänker:

"1234 plus 1234 är lika med... 2468"

Då är det helt enkelt språkcentrum/talcentrum som tänker detta. Men punkterna i citatet ovan, det är när språkcentrum/talcentrum, skickar över talet "1234+1234" till matematikcentrum i hjärnan, och sen får tillbaka svaret "2468". (Men det är "lite" mer komplicerat än så, vi tänker egentligen mer än citatet ovan i ord, när vi räknar.)

Och "jaget" upplever dessa "ordtankar" som språkcentrum/talcentrum tänker.
Men det som "jaget" arbetar med, när det ska avgöra vad som är värst för en själv. Det är INTE "ordtankar", utan KÄNSLOR. Och det är ju väldigt logiskt, eftersom "jaget" ska ju avgöra vilken KÄNSLA som blir värst för en själv.

Jag tänker alltså att "jaget" blir "attackerad", av en massa känslor från olika delar av hjärnan. Och dessa delar kan vara tex språkcentrum/talcentrum, som har räknat ut att något väldigt HEMSKT/DÅLIGT kommer hända om du gör en viss sak. Men samtidigt kan språkcentrum/talcentrum, ha räknat ut att något väldigt BRA kommer hända om du gör den saken. Och känslor skickas - i form av ångest, smärtor, njutning, smärtminnen, njutningsminnen, lukter, luktminnen, smaker, smakminnen etc. - från olika delar av hjärnan till "jaget", som sen avgör vilken känsla som är värst. Och det avgör "jaget" helt enkelt genom att KÄNNA vilken KÄNSLA som är värst.

Så när man tänker tex: "vad ska jag göra, vad blir värst för mig?". Då tänker jag alltså att det bland annat är språkcentrum/talcentrum, som räknar ut fördelar, nackdelar, risker etc., med de olika alternativen som man har att välja mellan.
Språkcentrum/talcentrum och andra delar av hjärnan, är alltså DIN PERSONLIGHET.

"Jaget" har däremot EGENTLIGEN INGEN EGEN PERSONLIGHET. "Jaget" bara upplever alla synintryck, ljudintryck, känslor, dofter och smaker, som kommer till "jaget" från olika delar av hjärnan.
Men synintryck och ljudintryck, det är troligen INGET som "jaget" kan uppleva som obehagligt. Däremot kan andra delar av hjärnan ta emot dessa synintryck och ljudintryck, och associera dessa intryck med någon obehaglig känsla som finns i minnet. Och den känslan skickas sen till "jaget", som på så sätt INDIREKT ändå kan känna att en viss syn eller ett visst ljud, är obehagligt. Sen kan dock tex starkt ljus eller starkt ljud, kännas obehagligt DIREKT för "jaget".

Och vad gör då "jaget" när en känsla upplevs som allt för obehaglig? Jo, "jaget" fattar då ett SLUTGILTIGT beslut, om att det vill TA BORT den allt för OBEHAGLIGA känslan. Alternativt fattar "jaget" ett beslut, om att det vill HA MER av en BEHAGLIG känsla.
Men "jaget" verkställer INTE beslutet, utan det gör andra delar av hjärnan, på order av "jaget".
Senast redigerad av a987 2018-08-22 kl. 16:25.
Citera
2018-08-22, 16:06
Medlem
UGh. ord. bli
mycket tänka nu. mig trött på huvud.
fina tankar du mig sitta tillsammans i ett huvud styra båt tillsammans

snus..var är snus? ugh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera