Citat:
Hur går den övningen till? Att jag hukar och lyfter med tårna eller?
Jag kollade länken men fan vad komplicerat allt var med det latinska muskelorden haha men jag har en del övningar klara nu men som sagt vaderna vill jag gärna ha fler än en övning på dock men man får experimentera helt enkelt. Tack för hjälpen.
Jag kollade länken men fan vad komplicerat allt var med det latinska muskelorden haha men jag har en del övningar klara nu men som sagt vaderna vill jag gärna ha fler än en övning på dock men man får experimentera helt enkelt. Tack för hjälpen.
Det som man antar du menar när du säger vader, är gastrocnemius, den yttre större vadmuskeln. Men det sitter en muskel under denna också som heter soleus. För att få större och starkare vader, bör du träna båda, vilket förvisso sker varje dag vare sig man vill eller inte, så länge man inte bara ligger helt stilla. För att då åstadkomma den formen av träning för att verkligen få vaden att växa, så bör man som sagt träna båda dessa muskler.
Om du kör den övningen som du beskrev precis innan, stående enbent, så är den utmärkt. Men, sätt dig också på en bänk, lägg en stång över benen, kör en tåhävning på detta vis också. Hela kompendiet som länkades har övergrupper och undergrupper, alla övergrupper har Engelska namn, undergrupperna har de anatomiska latinska namnen.
Vill du se en specifik muskel, så kan du då gå direkt till den muskeln, eller så kan du gå på övergruppen för att lista alla muskler som den gruppen innehåller. Sedan kan du, hur du än gjorde för att komma till en övning eller en muskel, se bilder på var muskeln sitter, vad den gör, hur den gör det, samt hur du kan träna den på valfritt sätt, dessutom med bra information om fördelar, nackdelar, risker, och mera.
Länk till den övningen som åsyftas för soleusträning. Soleus syns som sagt inte direkt, den sitter under gastrocnemius, men om du tränar den så blir hela vaden starkare överlag, samt att gastrocnemius skjuter ut lite mer också, då muskeln den döljer, soleus, blir större. Många som tränar vader får noll resultat, för att de inte tränar både inre och yttre vadmuskulaturen. Den stången som används i länken är en safety bar, men så länge du inte kör med så tunga vikter du egentligen inte ska använda, så går det bra att bara ha byxor som täcker låren och knän, eller lägga en handduk eller liknande istället.
Ett råd kan vara att använda antingen den sidan du fått länkad, eller andra sidor med liknande upplägg, för att lära dig mer om träningen på egen hand. Träning bör ske långsiktigt, allt som oftast, då är det också bra att söka sig till den kunskap som kommer hjälpa en på så vis.