• 8
  • 9
2018-08-25, 23:59
Medlem
Pudersockers avatar
Du kan ha rätt angående kommuner i inlandet, jag är ingen vattenexpert, men för föroreningar inuti vattenledningar behöver du inte oroa dig, det är ju i så fall föroreningar i vattnet som fångats upp av beläggningen på ledningens insida och fastnat där, de kommer inte lossna å följa med vattnet de har ju fastnat liksom, det är bara vid vattenläckor med snabba tryckfall som de kan lossna å komma med i vattnet, då ska man ju inte dricka vattnet utan att spola ordentligt och därför man gör så, för det bruna vattnet vill man inte dricka.
Citera
2018-08-26, 10:35
Medlem
Pudersockers avatar
Alltså vad jag ville säga med mitt lite kryptiska inlägg är att om det är föroreningar i vattnet så om de fångas upp av rören å blir till beläggning inuti dem så kan man ju betrakta ledningarna som ett svagt presterande vattenfilter, d v s tvärtom mot att tro att ledningarna skulle förvärra vattenkvalitén, beläggningen i rören mestadels kalk gör tvärtom att vattnet vi får i kran inte fått kontakt med rörens järn.
Om det blev klarare vet jag inte men flera ord blev det...
Citera
2018-08-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Alltså vad jag ville säga med mitt lite kryptiska inlägg är att om det är föroreningar i vattnet så om de fångas upp av rören å blir till beläggning inuti dem så kan man ju betrakta ledningarna som ett svagt presterande vattenfilter, d v s tvärtom mot att tro att ledningarna skulle förvärra vattenkvalitén, beläggningen i rören mestadels kalk gör tvärtom att vattnet vi får i kran inte fått kontakt med rörens järn.
Om det blev klarare vet jag inte men flera ord blev det...

inte så lite kryptiskt heller. om du försöker säga att dom ser förj*vliga ut på insidan så tror jag dig. sen tror jag dom mestadels är gjorda av plast.
Citera
2018-09-12, 10:59
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Tror inte det är möjligt att i hemmet filtrera bort exempelvis östrogen från dricksvattnet, kolfilter för 120 spänn på apotek torde vara verkningslöst om man ska lita på forskningen.
Har emellertid läst forskning om att strålning får bort de flesta rester av föreningar och läkemedelsrester.
Om någon har något förslag på anläggning lyssnar jag gärna.
Citera
2018-09-17, 09:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
Tror inte det är möjligt att i hemmet filtrera bort exempelvis östrogen från dricksvattnet, kolfilter för 120 spänn på apotek torde vara verkningslöst om man ska lita på forskningen.
Har emellertid läst forskning om att strålning får bort de flesta rester av föreningar och läkemedelsrester.
Om någon har något förslag på anläggning lyssnar jag gärna.

Kolfilter fungerar bra mot de flesta reaktiva ämnen dvs som påverkar kroppen. Stabila ämnen som inte påverkar kroppen fångas inte lika lätt i kolfilter. Problemet med kolfilter är att det är en öppet filter så små mängder föroreningar passerar alltid.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in