Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-23, 22:10
  #1
Medlem
Joosas avatar
Internetmäklaren Avanza sjösätter nu sin andra indexfond (efter Avanza Zero) som enligt utsago blir marknadens allra billigaste globalfond.

Länk: https://www.avanza.se/fonder/vara-eg...za-global.html

Vad tror ni om denna? Zero har ju underpresterat aktivt förvaltade fonder ganska rejält de senate åren. Kanske lämpar sig "hjärndöda" fonder (dvs indexfonder) bättre för globalt..
Citera
2018-08-23, 22:17
  #2
Medlem
Din länk ger en felkod.

https://www.avanza.se/fonder/vara-eg...za-global.html
__________________
Senast redigerad av Incarcerate 2018-08-23 kl. 22:19.
Citera
2018-08-23, 22:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Internetmäklaren Avanza sjösätter nu sin andra indexfond (efter Avanza Zero) som enligt utsago blir marknadens allra billigaste globalfond.

Länk: https://www.avanza.se/fonder/vara-eg...za-global.html

Vad tror ni om denna? Zero har ju underpresterat aktivt förvaltade fonder ganska rejält de senate åren. Kanske lämpar sig "hjärndöda" fonder (dvs indexfonder) bättre för globalt..

Handlar mest med aktier men har ändå en liten bas med fonder, kommer nog köpa på mig lite av den här också, säkert inga stora summor men ett litet innehav iallafall!
Citera
2018-08-24, 08:38
  #4
Medlem
sucuks avatar
Jag växlade över 25% av det jag hade i länsförsäkringars globalfond nu på morgonen - skall bli intressant att se utvecklingen närmasta tiden när de två jämförs.

Rekordbillig verkar i vart fall avanza global vara.
Citera
2018-08-24, 09:49
  #5
Medlem
Någon som har kollat upp innehavet i denna global fond och jämfört mot just andra globala indexfonder?
Visst är den 0.1% billigare än LF global, men presterar den sämre så är just 0.1% ingenting.
Men för en person som aktivt sparar och inte byter fonder så ofta så kan denna vara ett bra alternativ.
Citera
2018-08-24, 10:02
  #6
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag växlade över 25% av det jag hade i länsförsäkringars globalfond nu på morgonen - skall bli intressant att se utvecklingen närmasta tiden när de två jämförs.

Rekordbillig verkar i vart fall avanza global vara.

Hur ”växlar man över”? Antar du menar att du köper och säljer, eller går det att byta innehav på ngt annat sätt?
Citera
2018-08-24, 10:15
  #7
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Hur ”växlar man över”? Antar du menar att du köper och säljer, eller går det att byta innehav på ngt annat sätt?
Avanza har gränssnitt för byte, men det är såklart bara en automatisk sälj-köp.
Citera
2018-08-24, 10:20
  #8
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Vad tror ni om denna? Zero har ju underpresterat aktivt förvaltade fonder ganska rejält de senate åren.
Du påstår alltså att aktivt förvaltade fonder slagit index rejält de senaste åren.

Nej, det har de såklart inte.
Citera
2018-08-24, 10:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Någon som har kollat upp innehavet i denna global fond och jämfört mot just andra globala indexfonder?
Visst är den 0.1% billigare än LF global, men presterar den sämre så är just 0.1% ingenting.
Men för en person som aktivt sparar och inte byter fonder så ofta så kan denna vara ett bra alternativ.
Precis vad jag undrar. Hittar inte mycket information. Avanza global investerar I en ETF täcker världsindex som är utgiven av ett franskt företag Amundi. Kan det vara syntetisk replikering? Jag kommer göra mer research innan jag hoppar på tåget. Det känns lite för bra föra att vara sant men jag hoppas att jag har fel.
Citera
2018-08-24, 10:54
  #10
Medlem
Precis vad jag har väntat på riktigt länge, riktigt bra gjort Avanza, nu fattas bara att byta till bredare index på Zero och kanske en billig "Avanza tillväxt" så blir det perfekt
Citera
2018-08-24, 10:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Precis vad jag undrar. Hittar inte mycket information. Avanza global investerar I en ETF täcker världsindex som är utgiven av ett franskt företag Amundi. Kan det vara syntetisk replikering? Jag kommer göra mer research innan jag hoppar på tåget. Det känns lite för bra föra att vara sant men jag hoppas att jag har fel.

Syntetisk indexreplikering är inte bra
Citera
2018-08-24, 11:37
  #12
Medlem
Ett räkneexempel. Ej tagit med beskattning. https://www.morningstar.se/Calculus/

Månaddsparande: 1000 kr.
Årlig genomsnittlig avkastning: 8%
Sparhorisont: 30 år.

Avanza Global (0,1%)
Utfall: 1 391 164 kr

LF Global Indexnära (0,22%)
Utfall: 1 360 135 kr


Öka månaddssparandet till 10 000 kr
Utfall
Avanza Global 13 911 640 kr
Lf Global Indexnära 13 601 350 kr

Med reservation för felberäkningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback