Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-20, 09:48
  #253
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Avanza global är en skräpfond enligt mig.

Den underliggande fonden har säte i Luxemburg där det dras 30 procent skatt på amerikanska utdelningar
som fonden tar emot jämfört med svenskregistrerade fonder där det dras 15 procent skatt.
USA utgör en stor del av fondens innehav vilket gör stor skillnad totalt.

Den har nu snart två år på nacken. Resultatet hittills är c:a 8%.

Hur mycket sämre än LF global indexnära är den på samma tidsperiod då? Det är det som är intressant. Största fördelen avanza global har är att den ingår i superlånet och har 80% belåninggrad. LF ger inte den möjligheten, det är således ordinarie ränta och "bara" 70% belåningsgrad. För den som arbetar med liten hävstång kan det utgöra stor skillnad.
Citera
2020-07-20, 11:49
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hur mycket sämre än LF global indexnära är den på samma tidsperiod då? Det är det som är intressant. Största fördelen avanza global har är att den ingår i superlånet och har 80% belåninggrad. LF ger inte den möjligheten, det är således ordinarie ränta och "bara" 70% belåningsgrad. För den som arbetar med liten hävstång kan det utgöra stor skillnad.

Avanza global går på grund av skatteupplägget ca 0,1 procentenhet sämre än de två bästa globala indexfonderna per år, LF global indexnära och Robur access global. Använder du den för superlånet tycker jag du kan behålla den.

Däremot borde fonden aldrig ha lanserats i detta utförande. Jag ägde den en period innan Jan Bolmesson på rikatillsammans uppmärksammade detta. Den hade då från lanseringen gått sämre än fonderna ovan och den har även efter jag bytte fortsatt att gå sämre. Avanza som säger sig stå på spararnas sida har marknadsfört den som billigaste och bästa globala indexfonder och många har bytt till den helt i onödan och därmed förlorat avkastning.
__________________
Senast redigerad av Bushbuck 2020-07-20 kl. 12:22.
Citera
2021-02-09, 18:26
  #255
Medlem
elbels avatar
Vad ska man byta till?
Ska tydligen vara bäst att skapa sin egen globalfond
(FB) Varför investera i globalfond?
Citera
2021-02-09, 18:57
  #256
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Vad ska man byta till?
Ska tydligen vara bäst att skapa sin egen globalfond
(FB) Varför investera i globalfond?

Om man vill exponera sig emot den globala ekonomin viktat efter marker cap så är såklart en globalfond smidigast. Tråden du länkade till pratade om eventuella fördelar med att vikta om fördelningen något, det kan man såklart göra men vad har det med Avanza global att göra?
Citera
2021-02-09, 19:04
  #257
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Om man vill exponera sig emot den globala ekonomin viktat efter marker cap så är såklart en globalfond smidigast. Tråden du länkade till pratade om eventuella fördelar med att vikta om fördelningen något, det kan man såklart göra men vad har det med Avanza global att göra?
va inte så trångsynt
Citera
2021-02-10, 22:28
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Avanza global går på grund av skatteupplägget ca 0,1 procentenhet sämre än de två bästa globala indexfonderna per år, LF global indexnära och Robur access global. Använder du den för superlånet tycker jag du kan behålla den.

Däremot borde fonden aldrig ha lanserats i detta utförande. Jag ägde den en period innan Jan Bolmesson på rikatillsammans uppmärksammade detta. Den hade då från lanseringen gått sämre än fonderna ovan och den har även efter jag bytte fortsatt att gå sämre. Avanza som säger sig stå på spararnas sida har marknadsfört den som billigaste och bästa globala indexfonder och många har bytt till den helt i onödan och därmed förlorat avkastning.

Avanza Global är bra, 0,1% är inte mycket alls.
Citera
2021-02-11, 15:58
  #259
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Avanza Global är bra, 0,1% är inte mycket alls.

Det är ju effektivt en fördubbling av förvaltningskostnaden? Fast jag är för lat för att orka byta tillbaka.
Citera
2021-02-12, 16:36
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Det är ju effektivt en fördubbling av förvaltningskostnaden? Fast jag är för lat för att orka byta tillbaka.

Den är i vilket fall ändå väldigt billig och 0,1% gör ingen stor skillnad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback