• 3
  • 4
2018-08-30, 20:48
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, det är nog värt hundratusentals kronor för vissa och noll för andra. Lite som många andra förbättringar som görs i hus. Vissa ser en inomhuspool och tänker "häftigt", andra ser den och tänker "given vattenskada". SOm du säger, det är komplexa affärer. Fiber skadar nog aldrig, men det är inte alltid säkert att den hjälper heller. Hade jag haft hus hade jag skaffat det oavsett, för min egen skull.

Det enda man med säkerhet kan säga är att om det inte finns fiber ens i gatan är det omöjligt att sälja till tonårsföräldrar och företagare. Det är också ganska troligt att om man står med en ensam spekulant så prutar de ner vad nu fibern kostar att dra in.
Citera
2018-08-30, 20:52
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det enda man med säkerhet kan säga är att om det inte finns fiber ens i gatan är det omöjligt att sälja till tonårsföräldrar och företagare. Det är också ganska troligt att om man står med en ensam spekulant så prutar de ner vad nu fibern kostar att dra in.

Ja, och man vill förstås ha så många som möjligt av egenskaperna som folk letar efter när man ska sälja ett hus. Jag tror också att fiber ger ett mervärde, som du säger är det nog knepigt om det inte ens finns möjligheten att dra in fiber. Med tanke på att släktingar jag har som mer eller mindre bor i en by ute i skogen har fått fiber för några år sen känns det dessutom som att hus utan fiber lär bli alltmer sällsynta... Och svårsålda.

Sen tycker jag att det rätt ofta är ett så stort fokus på "vad ger det här när man säljer", man kan ju göra saker för sin egen bekvämlighet och boendekvalitet också. Som sagt, jag hade gjort det av det skälet om inte annat.
Citera
2018-08-30, 21:07
Medlem
Fiber är såklart kritiskt om ni är en familj. Är det bara du /du och sambon så går det att leva med ADSL 8Mbit. Då kan ni surfa och titta på Netflix (ej 4k dock) hyffsat utan problem. Dock går det inte att ni tittar två samtidigt.

Spelar du spel och/eller laddar ner film så är det ju ett helvete med ADSL. Att tanka ner 40GB installationsfiler är ignet vidare.

Sedan så kostar ADSL uppåt 500kr/månad, dvs det är svindyrt. Så har du bra 4G uppkoppling ksulle jag nog satsa på det. Du får ganska många GB/mån för det beloppet.

Men om du inte är en tidningsläsare så se till att få in fibern. 600 meter kan du väl gräva själv? Om det är asfalterad väg så behöver de inte ens gräva utan de fräser upp en skåra i asfalten bara, går på hundra kronor metern max. Visst, det blir ett dyrt bredband, räkna med 40-100k i total kostnad, men det är det fan i mig värt.
Citera
2018-08-30, 21:08
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, och man vill förstås ha så många som möjligt av egenskaperna som folk letar efter när man ska sälja ett hus. Jag tror också att fiber ger ett mervärde, som du säger är det nog knepigt om det inte ens finns möjligheten att dra in fiber. Med tanke på att släktingar jag har som mer eller mindre bor i en by ute i skogen har fått fiber för några år sen känns det dessutom som att hus utan fiber lär bli alltmer sällsynta... Och svårsålda.

Sen tycker jag att det rätt ofta är ett så stort fokus på "vad ger det här när man säljer", man kan ju göra saker för sin egen bekvämlighet och boendekvalitet också. Som sagt, jag hade gjort det av det skälet om inte annat.

Jo, det man gör ska man göra åt sig själv men man ska alltid vara medveten om att det kan hända saker i livet som gör att man tvingas sälja med kort varsel. Så man kanske inte ska göra toaletten till en kopia av en turkiskt bad eller lägga rosa klinker i köket. En viss måttfullhet är aldrig fel.

Jag lägger in KNX i en gammal kåk. Om jag skulle betala någon för att göra det skulle jag inte ha en chans i helvetet att räkna hem det. Jag har typ 66 % rabatt på allt och drar tråd när jag orkar. Liten investering som jag kanske kan få tillbaks men jag gör det för min egen bekvämlighet. När man blir tokig på saker så får det kosta att få rätt på eländet.
Citera
2018-08-30, 21:46
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jo, det man gör ska man göra åt sig själv men man ska alltid vara medveten om att det kan hända saker i livet som gör att man tvingas sälja med kort varsel. Så man kanske inte ska göra toaletten till en kopia av en turkiskt bad eller lägga rosa klinker i köket. En viss måttfullhet är aldrig fel.

Jag lägger in KNX i en gammal kåk. Om jag skulle betala någon för att göra det skulle jag inte ha en chans i helvetet att räkna hem det. Jag har typ 66 % rabatt på allt och drar tråd när jag orkar. Liten investering som jag kanske kan få tillbaks men jag gör det för min egen bekvämlighet. När man blir tokig på saker så får det kosta att få rätt på eländet.

Absolut, men det beror ju på vad man gör också. Tjugo papp för fiber ser jag knappt som en investering. Byta ett badrum kostar väl fem gånger så mycket, ett kök också. Och fiber har ju ingenting med smak att göra, den som köper huset och inte vill ha fiber kan bara låta bli att använda den. Jag håller med om att man bör vara återhållsam med att göra saker som jagar bort folk, men att lägga in fiber kan man gott göra även om man inte får tillbaka den dagen man säljer. Det är inte dyrt och det är allmängiltigt.
Citera
2018-08-30, 22:46
Medlem
Jag valde att inte lägga något bud, det kommer fler hus. Sen blir det intressant att se slutpriset för att spekulera i hur mycket säljaren förlorade då jag inte gick med i budgivningen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in