2020-10-27, 12:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Nu pratar vl vi antalet smittade och dda i frhllande till 100 000 mnniskor.
Hr ligger USA i absoluta vrldstoppen nr man tar bort ett gng blbrsnationer. Fr vi kan vl anta att deras rapportering sker p rtt stt och inte r friserad. Eller ?
Den store borne ledaren Trump har stllt till det rejlt.

Nr det gller antal smittade r USA tangerade av blbrsnationerna Belgien och Israel. Spanien och Luxemburg ligger inte lngt efter.

Nr det gller antal dda s ligger blbrsnationerna Belgien och Spanien hgre n USA. Ttt bakom ser vi UK, Italien och Sverige.

Skller du ngot p dessa ledare?
2020-10-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tjatar om det jag skrivit frut.

Om Trump visat att han och hans administration frskte stoppa smittan, men fick samma (dlig) resultat som det r idag s skulle pandemin vara en ickefrga eller ett plus fr Trump.

Nu r inte Trump ngon landsfader som frskt hla samman landet och hlla smittan nere och d blir det inga pluspong.

Ja han saknar helt klart frmga i det avseendet. Sen tror jag det har vldigt mycket att gra med att han r mindre begvad ocks.
2020-10-27, 12:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Vad var tokigt? Jag synar din sarkasm...

(FB) Presidentvalet 2020
Jag vet att de har frsvarat sig men fortfarande hade de ordentligt fel.

https://www.quantamagazine.org/why-n...rong-20161109/
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Folk verkar ju ha missat det. ven du? Eller var du uppriktig? Wasserman viftade varningsflagg att Trump var p vg mot ngot stort tidigt, vilket nmndes hr i trden tidigare. Nate Silver skrev ngra dagar innan valet att Trump bara var ett polling error bort frn en vinst. Nate's modell 2016 gav Trump den hgsta sannolikhet av alla modeller som fanns ute det ret. (Ngt han blev hnad fr).

Mycket kan fortfarande hnda men sger dom 2 herrarna (+ polls naturligtvis som backar upp det) att Biden vinner s ser jag ingen anledning att ifrgastta det. Det har dom sklart inte sagt outright nnu, och Nate har indikerat att han kommer att skriva en "djvulens advokat"-artikel om varfr Trump fortfarande har en chans. Vilket han har. Men Bidens utsikter ser mycket bttre ut.

Som sagt.
2020-10-27, 12:23
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Var det ngon som missade denna tweet igr? Hursomhelst, notera att han skriver; major polling error. Tror vi det kommer ske? Nej, inte jag i alla fall.

If the polls aren't tightening since the debateand with 62 million people having votedwe're sort of getting to the point where the only way Trump can win is with a major polling error, bigger than in 2016 (or if the election is stolen somehow).

https://twitter.com/NateSilver538/st...43000575152131

Rkna med det sista. Trump r en con man utan heder, och kommer att ta till alla trick i boken.
Det finns tyvrr mnga.
Att han, som tidigare presidenter, gr frivilligt och nskar sin rival lycka till finns liksom inte p kartan.
2020-10-27, 12:30
Medlem
Citat:
Var det ngon som missade denna tweet igr? Hursomhelst, notera att han skriver; major polling error. Tror vi det kommer ske? Nej, inte jag i alla fall.

If the polls aren't tightening since the debateand with 62 million people having votedwe're sort of getting to the point where the only way Trump can win is with a major polling error, bigger than in 2016 (or if the election is stolen somehow).

Han menar inte omrstning/omval nr han skriver "major polling error", han menar att att opinionsunderskningarna r t helvete fel. Fr det var vl inte omval r 2016?
2020-10-27, 12:38
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:

Nate Silver hade totalt fel 2016.Det finns ingen chans Trump vinner,vi vet alla vem som vann.
Tror ni verkligen att denna stolle kommer bli President.Bara genom valfusk
Joe Biden Embarrassingly Delivers his WORST Speech
https://www.youtube.com/watch?v=wQN0...ature=emb_logo
2020-10-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Antal dda/1M invnare

1. San Marino* 1237/1 M invnare
2. Peru 1033//1 M invnare
3. Belgien 939/1 M invnare
4. Andorra* 931/1 M invnare
5. Spanien 749/1 M invnare
6. Brasilien 739/1 M invnare
7. Bolivia 739/1 M invnare
8. Chile 731//1 M invnare
9. Ecuador 709/1 M invnare
10. USA 697/1 M invnare

12. UK 662/1 M invnare
17. Sverige 586/1 M invnare

Jag tycker inte att man frn dessa siffror kan dra slutsatsen att USA har sktt detta exceptionellt dligt. EU-lnderna Belgien och Spanien har ett betydligt strre problem. Problemet i UK r nstan lika stort som i USA. Och Sverige ligger inte lngt efter.

En naturlig frklaring till att USA har fler fall n t.ex. Sverige kan vara att USA har mnga vldigt ttbefolkade storstder medan i Sverige har vi egentligen bara en storstad. Smittan sprids sklart lttare i en tunnelbana n p en riksvg i Norrbotten.

Du har ocks kulturella skillnader som pverkar. Amerikaner r mer fysiska, det ska kramas och high-fivas och kindpussas. De fr svrare att hlla social distansiering pga det. Amerikaner i storstder speciellt singlar brukar ofta inte laga mat hemma utan de hnger i princip p krogen dagligen fr att ta och dricka. Det har i regel strre umgngeskretsar och umgs oftare med vnner och familj.

Sjlvklart kommer denna sociala kontexten pverka utfallet av en pandemi kraftigt. Statistiskt sett borde de ha fler svrt drabbade. Jag tar medvetet inte nu med antal konstaterade fall: eftersom det beror vldigt mycket p hur mnga tester som grs, och dr har amerikanarna sagt att de testar vldigt mnga. Ju fler som testas, desto fler fall hittas s klart.
2020-10-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raskaoverisen
Nate Silver hade totalt fel 2016.Det finns ingen chans Trump vinner,vi vet alla vem som vann.
Tror ni verkligen att denna stolle kommer bli President.Bara genom valfusk
Joe Biden Embarrassingly Delivers his WORST Speech
https://www.youtube.com/watch?v=wQN0...ature=emb_logo
Du krattar allts redan manegen fr att kunna skrika valfusk nr Trump frlorar?
2020-10-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Nu pratar vl vi antalet smittade och dda i frhllande till 100 000 mnniskor.
Hr ligger USA i absoluta vrldstoppen nr man tar bort ett gng blbrsnationer. Fr vi kan vl anta att deras rapportering sker p rtt stt och inte r friserad. Eller ?
Den store borne ledaren Trump har stllt till det rejlt.

Ett genidrag d med tanke p att mrkbla stater har blivit mest drabbade (frre demokrater som kan rsta).

Siffrorna r troligtvis friserade fr att pverka opinionen. Skott i skallen "han registrerar vi som COVID-19".

Washington health officials: Gunshot victims counted as COVID-19 deaths

Citat:
1. DOH includes deaths of all persons who tested positive for COVID-19 in its totals, even if the victims died from other causes, such as gunshot wounds.
Senast redigerad av Snullerux 2020-10-27 kl. 12:49.
2020-10-27, 12:44
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:

Vaa?? Medger Nate Silver efter 4 r att det var ett polling error 2016? Frut har det ju hetat att 2016 rs resultat lg inom margin of error!

Dessa demokrater, allts. Man kan inte lita p dem. Sanningen, efter 4!!! r. Bttre sent n aldrig antar jag, men lite pinsamt r det att det satt s lngt inne.

En sak ska man veta, I USA vill ingen rsta p en frlorare. Drfr r sjlva utropandet av kandidater som "segrare" eller "chanslsa" redan innan valet faktiskt en del i valkampanjen. Nate Silver frsker hjlpa sitt parti till seger, s tolkar jag det. Jag skulle aldrig lita p ngon som tar 4 r p sig att erknna sina tidigare misstag.
2020-10-27, 12:51
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tycker inte att man frn dessa siffror kan dra slutsatsen att USA har sktt detta exceptionellt dligt. EU-lnderna Belgien och Spanien har ett betydligt strre problem. Problemet i UK r nstan lika stort som i USA. Och Sverige ligger inte lngt efter.

En naturlig frklaring till att USA har fler fall n t.ex. Sverige kan vara att USA har mnga vldigt ttbefolkade storstder medan i Sverige har vi egentligen bara en storstad. Smittan sprids sklart lttare i en tunnelbana n p en riksvg i Norrbotten.

Du har ocks kulturella skillnader som pverkar. Amerikaner r mer fysiska, det ska kramas och high-fivas och kindpussas. De fr svrare att hlla social distansiering pga det. Amerikaner i storstder speciellt singlar brukar ofta inte laga mat hemma utan de hnger i princip p krogen dagligen fr att ta och dricka. Det har i regel strre umgngeskretsar och umgs oftare med vnner och familj.

Sjlvklart kommer denna sociala kontexten pverka utfallet av en pandemi kraftigt. Statistiskt sett borde de ha fler svrt drabbade. Jag tar medvetet inte nu med antal konstaterade fall: eftersom det beror vldigt mycket p hur mnga tester som grs, och dr har amerikanarna sagt att de testar vldigt mnga. Ju fler som testas, desto fler fall hittas s klart.

Jag hller med dig nr det gller ttbefolkade omrden. Jag hller ocks med om att, srskilt i inledningen av Pandemin, innan man tog riktig notis, s kan nationella srdrag nr det gller hur man visar knslouttryck och hur man hlsar i vardagen, haft en betydelse. Nr det gller just befolkningsttheten s har det sett likadant ut i Sverige, dvs ju hgre befolkningstthet, ju hgre smittspridning. Dock tror jag ocks att vi svenskar har varit betydligt bttre i allmnhet att flja Folkhlsomyndighetens rekommendationer, ven om man p senare tid har kunnat notera en trtthet kring dessa rekommendationer.

#evictionnotice2020
#byebyeneveragain
2020-10-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Du "glmmer" dock den absolut viktigaste orsaken att USA har drabbats s hrt, nmligen den stora procenten med verviktiga. Det r tydligt klarlagt att vervikt och framfrallt kraftig vervikt kar risken fr att bli allvarligt sjuk i Coronan, samt att avlida.
P det r den amerikanska befolkningen en hg snittlder.
Detta kan varken Trump eller ngon guvernr i demokratstyrda delstater beskyllas fr.
Eller tror du att anledningen att afrikanska lnder drabbats s "ltt" r fr deras restriktioner, ocks ttbefolkade stder samt utmrkta sjukvrd?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in