Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Nej det elektorsbaserade rstsystemet r en kvarleva frn 1700talet. Naturligtvis r det inte demokratiskt. Hur skulle det kunna vara det?
Drfr att det inte alls r ovanligt i demokratier att man har olika mekanismer som gr att vissa rster vger tyngre n andra. Den som till exempel rstade p Miljpartiet 1991 rknades inte alls - vrdet av varje sdan rst var noll. Och Sverige var och r frsts likvl en demokrati.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Det r drfr de flesta demokratier har lmnat sdana system bakom sig fr lnge sedan, g tillbaka till skolbnken och drm dig tillbaks till en tid nr en mans frmgenhet kunde kpa rster. Ooops nej d landar vi ju i USA igen.
Hur kper man rster i USA? Jag vill kpa 10 i Texas p Super Tuesday. Hur gr jag till vga? Hoppas du inte ljg nu igen.
Svitt jag kan se fungerar politisk finansiering i USA ungefr som Sverige - man samlar in pengar frn medlemmar och donatorer samt fr std av stora och rika organisationer som fack och arbetsgivarorganisationer och liknande - frutom att man dessutom i Sverige kapar t sig enorma mngder pengar frn stat och kommuner i form av partistd och tjnstemannasinekurer. Om ngot r USA mer frivilligt - den som vill fr ge - n Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
r USA demokratiskt frgar du?
Nej, jag frgar om du tycker att USA r en demokrati. Ja eller nej?
r Sverige en demokrati, tycker du? Ja eller nej?