2020-09-14, 16:31
Medlem
Det r en svagt stigande tendens fr Trump i FiveThirtyEight. Fr ngra dagar sedan tryckte man ned hans job approval till 42,5% men igr hade man 43,0 och idag 43,1%. Disapproval 52,5%.

Yougov har underskningsperioden 9-11 september och har liksom igr 41% job approval men snkte disapproval frn 52% till idag 51%.

I fredags stod Rasmussen i 48---51 men har idag svngt siffrorna till TRUMPETENS frdel, 51---48. Underskningsperiod r 9-13 september.

Kanske man man sga att Trumps impopularitet har minskat ngot. Men visst r det alldeles fr stora skillnader mellan Rasmussen och Yougov fr att man skall bli vertygad om ngonting verhuvudtaget.

terstr att se om det blir ett Kaliforniagate ocks eftersom Trump vgar kritisera skogsgarna och beredskapen i rika Kalifornien.
2020-09-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det r bde rtt och fel.

Federal lag frbjuder innehav av nyproducerade "machine guns" (kulsprutor?), men tillter att de ver 630 000 vapen som finns i omlopp fr gas och de fr ven sljas efter godknnande av Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms & Explosives.
Marknaden fr helautomatiska vapen r extremt hrt reglerad, liten och svindyr. Om du vill kpa en halvautomatisk AR-15 i Bernies hemstat Vermont s gr du bara till din lokale vapenhandlare som gr en NICS p dig, det vill sga kollar dig mot FBI:s databas Om du fr klartecken s kan du 15 minuter senare ka hem med ditt vapen som kostat $1000 till $1500 fr de vanligaste modellerna. Du kan ven kpa 10 st 30-skottsmagasin och 50000 skott. (Personalen hjlper dig att bra ut sakerna till bilen.) I Vermont kan du dessutom g omkring p stan med laddat och skjutklart vapen. Dolt eller ppet. Du behver inte ens ska tillstnd. Bernies Vermont r en "constitutional carry state".

Om du vill kpa en helautomatisk AR-15 (dvs en M-16) hamnar saken i ett helt annat lge. Nu mste du ska tillstnd. Du kommer att bli minutist granskad och betala ca $200 fr anskan. Efter bara ett rs handlggning fr du besked. Sedan kommer nsta problem: Att hitta en sljare. De flesta vapnen gs av samlare och av skjutbanor. Till slut hittar du en sljare. Han har en 50 r gammal M-16 i ganska risigt skick. Begrt pris $20000. Take it or leave it. Du inser att det blir mycket billigare att ka till skjutbanan ett par gnger om ret fr att hyra en helauto i en halvtimme. Fullt s skoj r det inte att skjuta helauto trots allt.
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Ja ret 1986 handlar om ret de r producerade och de fr sljas och kpas om de r ldre n s.

Men det r ocks lagligt att kpa modification kits vilket gr vapen lika effektiva och kan vl kallas halvautomatiska typ.

S lagen har ju loopholes fr att inneha dessa vapen. Vad Biden exakt tycker om detta vet jag inte.
Det finns inga modification kits att kpa p den lagliga marknaden som omvandlar en halvauto till helauto. Det r en myt som sprids av democrats. Dylika kits rknas som militr utrustning, och illegalt innehav ger 10 r i federalt fngelse. Biden vill frbjuda halvautomatiska gevr och konfiskera dem. Det kan kosta honom segern i presidentvalet, folk r inte frtjusta i den sortens verhetsfasoner. Halvauto r som jag ppekat alldeles legalt bde i USA och i Sverige, ven om det r licenspliktigt i Sverige. Jag har sjlv licens fr 6 halvautomatiska vapen, och jag har inte genomfrt en enda skolskjutning nnu. Men p den tiden jag fortfarande undervisade kunde jag ju bli lite sugen ibland...
2020-09-14, 16:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Precis, pongen var att visa att skrmseltaktik och vld r ngot som alltid har funnits hos demokraterna, s det r ingenting nytt. I toppen r man mer sofistikerad nufrtiden, och kollrar bort hot som Bolsjevik-Bernie med andra metoder. Dremot r fotsoldaterna BLM och Antifa precis som dtidens busar.
Jag har svrt att tro p den typen av logik, att ngot som hnde fr 100 till 200 r sedan fortfarande frgar ett parti.

Det skulle tex. innebra att SD och V(PK) aldrig skulle kunna bli rumsrena och det finns skert lik i lasten ven i andra svenska partier, troligen ven i det Republikanska partiet i USA.

Jag tror det r rimligt att hla analysen om presidentvalet i USA p en nutidshistorisk niv.
2020-09-14, 17:09
Bannlyst
Citat:
Valfusk och skrmselpropaganda har lnga anor inom det demokratiska partiet. Flaggskeppsmodellen var ju Tammany Hall med den demokratiske busen Isaiah Rynders som hade en hel grupp av slagskmpar och kriminella som tvingade folk att rsta p demokratiska kandidater. Rstade du inte rtt s fick du sp. Eller s bjd man p sprit i utbyte mot en rst p rtt kandidat.

En annan demokratisk stjrna var Honest John Kelly som brukade ta med ett gng ruffiga hamnarbetare och annat lst folk fr att riva snder oppositionens valsedlar och sl snder valstugorna.

Sedan ska vi heller inte glmma det historiskt stora hatet gentemot svarta av demokrater, dr man gjorde allt i sin makt fr att skrmma dem (i bsta fall). De kanske mest beryktade demokratiska busarna var den paramilitra gruppen Red Shirts som fungerade som det demokratiska partiets frlngda militra arm. Man terroriserade svarta, men gav sig ocks p vita republikaner.

De organiserade sig, krde med skrmmseltaktik och utvade vld fr att f demokraterna till makten, och framfrallt sg man till att hlla svarta borta frn att rsta. Det mest knda exemplet r Richardson mot Lee, dr den svarte republikanen Lee fuskades bort av demokraterna.

Man kan sga att metoderna var lite som BLM och Antifa, som ocks frsker f igenom saker genom hot och vld. Jag menar, demokraterna fuskade ju bort sin egen kandidat i sjlvaste Bernie Sanders s sent som i det frra valet. Ingenting r heligt fr vnsterfalangen inom partiet. De kommer gra allt fr att vinna, ven fuska. Det sitter djupt rotat i deras DNA.

Projiceringen verkar enorm idag.

Watergate.
Reagans Pollwatchers
SmarTech(BushvKerry)

2020-09-14, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Oj, en politiker som glider p sanningen, har du ringt FN, Spo och CNN?

Kan du namge en enda tongivande politiker som i brjan p Coronakrisen hanterade detta helt korrekt, nu nr vi har facit i hand? Du r ju sjukt insnad p Trump, get help, man.

Tyycker du det r oroande att Donald Trump sger till journalisten Bob Woodward att han r medveten om att COVID19 r 5ggr mer ddligt n ssongsinfluensan och att han inser att han har med en pandemi att gra, men att han samma dag hller ett tal till allmnheten och kallar det fr ett "democrat hoax. Nothing but the flu. 15 people coming in from china" osv.

Som statsledare ska han flja CDC rekommendationer och inte frljliga dem.
2020-09-14, 17:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har sjlv licens fr 6 halvautomatiska vapen, och jag har inte genomfrt en enda skolskjutning nnu. Men p den tiden jag fortfarande undervisade kunde jag ju bli lite sugen ibland...
Jo, det r vl ungefr det som hnder vid exempelvis skolskjutningar.
Ngon blir lite sugen och har tillgng till vapen.

Frgan r hur man ska hantera detta i USA dr vapen r en naturlig del i samhllet.
Hur pverkas valet?
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-14 kl. 18:10.
2020-09-14, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag r mer n 100 procent sker p att Trump kommer att ta hem samtliga av de nmnda staterna. Har flera kontakter i samtliga av dessa delstater, och de som jag har pratat med (flera av de r demokrater) skrattar t opionsmtningarna och sger att inga amerikaner tar de serist. Frn vad jag har hrt - frn flera skra kllor s kommer Trump att vinna Texas, Florida, Arizona, Georgia, North Carolina, Minnesota, Michigan och Pennsylvania, och de andra traditionella rda staterna frsts. Spara detta meddelande tills 4:e november.

Spelar mindre roll vilket parti kandidaterna i mellanvalen och/eller senatvalen representerar, presidentvalen is a whole different ball game. Trump`s valkampanj i 2016 kostade betydligt mindre n vad Hillary`s valkampanj gjorde.

Det lustiga med anekdotiska bevis r att jag kan hvda att jag har lika mnga kontakter i samma delstater som hvdar direkt motsatsen.
+Att donald Trumps kampanj snart r pank
+Att donald trump spenderade 8h med att sitta och se p tv i fredags
+Att Donald trump inte lngre kper annonser i michigan,wisconsin,pennsylvania,arizona

Du verkar misstro polls men frlitar dig p vad ngra bekanta sger om samtliga rster i delstaten. Det gr det omjligt att fortstta diskussionen.

Hr kvarstr tv alternativ.
A)Vi avslutar denna konversation
B) vi enas om nn poll som du tycker r tillfrlitlig s att vi har annat n anekdotiska bevis att g p ?
2020-09-14, 17:28
Medlem
Citat:
Jo, det r vl ungefr det som hnder vid exempelvis skolskjutningar.
Ngon blir lite sugen och har tillgng till vapen.

Frgan r hur man ska hantera detta i USA dr vapen r en naturlig del i samhllet.
Du r medveten om att Sverige r ett av vrldens mest vapentta lnder? Vi r fler n 620k legala vapengare som ger ca 2 miljoner skjutvapen. Hur mnga illegala vapen det finns vet jag inte, men det r de som r problemet. Legala vapen r ett icke-problem. Detsamma r sant fr USA.
2020-09-14, 17:34
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Jag tror det r rimligt att hla analysen om presidentvalet i USA p en nutidshistorisk niv.

Absolut, men pongen kvarstr.

Citat:
Ursprungligen postat av daviddennison
Projiceringen verkar enorm idag.

Exakt det som r paradgrenen hos er.

Det lustiga r att ni som r sndermarinerade i er vnsterideologi endast har frmgan att hacka p personen Donald Trump, dremot r det sllan ni har ngra argument gentemot hans sakpolitik, vilket r fga frvnande. Valet 2020 handlar om vilken vg landet ska g, inte personen Trump.

Jag menar, man grver sin egen grav relativt fort om man tycker att:

- Lg arbetslshet bland de svarta och latinos r ngot negativt.

- Att det r negativt och dra tillbaka trupper frn krigsomrden.

- Att det r negativt att vilja behlla jobben inom det egna landet istllet fr att outsourca det utomlands.

- Att det r negativt att vilja strka sina grnser s att inte allehanda kriminellt patrask ostrt ska kunna vlla in ver grnsen.

- Att det r negativt att vilja stimulera smfretagarna i landet.

- Att det r negativt att vrna om medborgarnas rttigheter.

- Att det r negativt att vilja ha en stark och stabil verksamhet inom polisen fr att skydda laglydiga medborgare.

- Att det r negativt att frska tillhandahlla lgre priser p t.ex. mediciner.

Etc,etc

De flesta i USA bryr sig om ovanstende punkter, och endast ett ftal Kommunister och rttshaverister vill kra landet i botten. En gubbe som Biden hade ju kunnat vara vettig om han inte hade ltit sig sjlv och sitt parti kapas av deras vnsterfalang, vilket gr demokraterna till ett inte srskilt tilltalande parti fr mnga just nu. Vi fr se om det starka stdet frn media kommer vara tillrckligt i slutndan. 2016 rckte inte smutskastningen av Trump nda fram. 2020?
2020-09-14, 17:53
Bannlyst
Citat:
Absolut, men pongen kvarstr.

Exakt det som r paradgrenen hos er.

Det lustiga r att ni som r sndermarinerade i er vnsterideologi endast har frmgan att hacka p personen Donald Trump, dremot r det sllan ni har ngra argument gentemot hans sakpolitik, vilket r fga frvnande. Valet 2020 handlar om vilken vg landet ska g, inte personen Trump.

Jag menar, man grver sin egen grav relativt fort om man tycker att:

- Lg arbetslshet bland de svarta och latinos r ngot negativt.

- Att det r negativt och dra tillbaka trupper frn krigsomrden.

- Att det r negativt att vilja behlla jobben inom det egna landet istllet fr att outsourca det utomlands.

- Att det r negativt att vilja strka sina grnser s att inte allehanda kriminellt patrask ostrt ska kunna vlla in ver grnsen.

- Att det r negativt att vilja stimulera smfretagarna i landet.

- Att det r negativt att vrna om medborgarnas rttigheter.

- Att det r negativt att vilja ha en stark och stabil verksamhet inom polisen fr att skydda laglydiga medborgare.

- Att det r negativt att frska tillhandahlla lgre priser p t.ex. mediciner.

Etc,etc

De flesta i USA bryr sig om ovanstende punkter, och endast ett ftal Kommunister och rttshaverister vill kra landet i botten. En gubbe som Biden hade ju kunnat vara vettig om han inte hade ltit sig sjlv och sitt parti kapas av deras vnsterfalang, vilket gr demokraterna till ett inte srskilt tilltalande parti fr mnga just nu. Vi fr se om det starka stdet frn media kommer vara tillrckligt i slutndan. 2016 rckte inte smutskastningen av Trump nda fram. 2020?

Projiceringen r verkligen enorm idag. Du slnger ur dig ord som kommunister,rttshaverister,och sndermarinerad vnsterideologi men uppmanar mig till en seris idepolitisk diskussion.
OK
Jag r villig att diskutera sakpolitik ifall du kan ge mig Trumpkampanjens omvalsprogram fr 2020.
Vilka saker vill han gra 2020-2024 som han inte kunnat gra 2016-2020
2020-09-14, 17:55
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daviddennison
Tyycker du det r oroande att Donald Trump sger till journalisten Bob Woodward att han r medveten om att COVID19 r 5ggr mer ddligt n ssongsinfluensan och att han inser att han har med en pandemi att gra, men att han samma dag hller ett tal till allmnheten och kallar det fr ett "democrat hoax. Nothing but the flu. 15 people coming in from china" osv.

Som statsledare ska han flja CDC rekommendationer och inte frljliga dem.

Ja det r dligt, men , han gr det inte mycket annorlunda n de flesta ledare, men han r mer burdus , det verkar stra er.
2020-09-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja det r dligt, men , han gr det inte mycket annorlunda n de flesta ledare, men han r mer burdus , det verkar stra er.

Andra lnders ledare verkar tycka att deras ledare gjort ett bra jobb kring covid d deras approval ratings har gtt uppt. Till skillnad frn Trump som nu 70% anser gjort ett DLIGT jobb.

Han har ju ljugit i flera mnader. Sedan s flipp floppar han fram och tillbaka och skapar instabilitet. Folk har inget frtroende fr Donald. Och Biden verkar ha det mer i alla fall. Det gr inte att komma ifrn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in