2018-08-29, 02:51
Även om Ockhams rakkniv är menad som en övergripande princip om tänkandet, så tänker jag att den kanske blir mer och mer föråldrad ju längre in i utvecklingen vi kommer, där fler scenarion blir möjliga i allt fler fall av tänkandet och antagandet kring en händelse. Principen blir urvattnad, men inte för att den i sig är felaktig eller tokig, utan för att människan är vad hon är. Jag kan emellanåt känna djup sorg över att så få saker är eviga.

Vad tror ni?
Citera
2018-08-29, 03:04
Medlem
Nej, jag kan inte se varför den principen skulle vara på väg bort. Den är fortfarande mycket användbart och kommer vara det även i framtiden.
Citera
2018-08-29, 06:10
Medlem
Ja, helt klart. Den har egentligen redan dött, folk har bara inte riktigt fattat det än.
Citera
2018-08-29, 06:21
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Även om Ockhams rakkniv är menad som en övergripande princip om tänkandet, så tänker jag att den kanske blir mer och mer föråldrad ju längre in i utvecklingen vi kommer, där fler scenarion blir möjliga i allt fler fall av tänkandet och antagandet kring en händelse. Principen blir urvattnad, men inte för att den i sig är felaktig eller tokig, utan för att människan är vad hon är. Jag kan emellanåt känna djup sorg över att så få saker är eviga.

Vad tror ni?

Varför?
Det enda du har att komma med är ett rent tyckande!
Ger du dig till att avrätta en såpass gammal och allmänt vedertagen princip för tänkandet, ja då får du faktiskt komma med lite mer kött på benen.
Kom med någon form av bevisning, så kan folk ta dig på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av sohls
Ja, helt klart. Den har egentligen redan dött, folk har bara inte riktigt fattat det än.
Jag skulle nog hävda motsatsen. Dess mer information vi får tillgång till, dess större behov har vi av gamle Ockhams princip.
Senast redigerad av borriz 2018-08-29 kl. 06:30.
Citera
2018-08-29, 07:54
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP

Vad tror ni?

Är detta det mest troliga scenariot?
Citera
2018-08-29, 13:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Alltså. Nej.

För den som till äventyrs inte riktigt förstått denna princip, så innebär den att man skall välja den (eller de) enklaste förklaringarna till varför något sker. Anta inget onödigt. Krångla inte till det. Vilket han förstås inte var den första som kommit på.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Missta inte detta som en ersättning för sanningen.

Men, om man inte har skäl att tro annat, så bör man välja den enklaste förklaringsmodellen.

Om man får ett äpple i skallen, när man sitter under ett äppelträd, så är den enklaste förklaringen att äpplet ramlade från trädet. Sanningen KAN vara att någon illvillig typ stod bakom trädet och kastade äpplet på ditt huvud. Men, så länge du inte ser någon annan, så är det onödigt krångligt att anta att det var någon.
Citera
2018-09-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Varför?
Det enda du har att komma med är ett rent tyckande!
Ger du dig till att avrätta en såpass gammal och allmänt vedertagen princip för tänkandet, ja då får du faktiskt komma med lite mer kött på benen.
Kom med någon form av bevisning, så kan folk ta dig på allvar.

Jag skulle nog hävda motsatsen. Dess mer information vi får tillgång till, dess större behov har vi av gamle Ockhams princip.

Exakt detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in