Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Mycket egendomligt. Ska mördare få lov att vara politiker? Bisarrt! I bla USA tror jag så förlorar du din rösträtt om du suttit i fängelse.
Varför ska folk på Flashback alltid jämföra med gigantiska landet på andra sidan Atlanten, vars kultur, historia, rättssystem och politiskt system skiljer sig enormt emot Sverige? Varför inte jämföra med Danmark, Tyskland, Polen, Frankrike och Nederländerna?
I USA så kan du förlora din rösträtt om du suttit av ett längre fängelsestraff. Förlorandet av rösträtten är dock i de flesta stater endast medan vederbörande sitter i fängelse eller är ställd under övervakning. I vissa andra stater pågår den efteråt och medborgaren måste själv ansöka om att få tillbaka den. Ingen fri medborgare blir dock permanent av med den.
Frågan är vilket syfte något sådant skulle tjäna i Sverige? I Sverige har vi, åtminstone ur samhällets perspektiv, en syn om att ett avtjänat straff är ett avtjänat straff. I praktiken är det dock inte så enkelt. Det är dock en väldigt farlig balansgång när man börjar utesluta folk ur det demokratiska systemet pga brottslighet.
Nyligen blev tex Alternativ För Sveriges riksdagskandidat Jeff Ahl polisanmäld för hets mot folkgrupp. Det kommer högst troligen inte leda till åtal men med ett alltmer politiserat rättsväsende så skulle en person som Ahl alltså kunna åtalas och dömas och då helt enkelt sparkas ut ur riksdagen eller inte ens kunna kandidera.
Nej, det är helt enkelt upp till partierna vilken sorts kandidater de accepterar och upp till journalister att granska kandidaterna. Jag ser inte det som att en mördare (som i det här fallet) är uppenbart olämplig men jag tycker det gått för kort tid från det att han frigivits till dess att han kandiderar. Men jag röstar inte på liberalerna så jag bryr mig egentligen inte. Vill han sitta i en KF får han väl göra det om väljarna röstar in honom.
Det är också stor skillnad på att vara politiker i kommunfullmäktige i en liten ort och att vara riksdagskandidat. Men jag hade kunnat tänka mig att rösta på ett parti vars riksdagskandidat var dömd för mord eller liknande förutsatt att det var väldigt länge sedan (typ 20 år sedan minst) och att brottet inte var mot en kvinna eller barn och det fanns förståeliga omständigheter. Ett samhälle där den som avtjänat sitt straff i viss mån kan återkomma fullt ut till samhället är faktiskt önskvärt även för någon som jag som vill se hårdare och längre straff.