Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-09-05, 01:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Dagens Nyheter, inte Expressen.

Korrekt, my bad. Tack för rättelsen.
Citera
2018-09-05, 02:35
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Mycket egendomligt. Ska mördare få lov att vara politiker? Bisarrt! I bla USA tror jag så förlorar du din rösträtt om du suttit i fängelse.
Varför ska folk på Flashback alltid jämföra med gigantiska landet på andra sidan Atlanten, vars kultur, historia, rättssystem och politiskt system skiljer sig enormt emot Sverige? Varför inte jämföra med Danmark, Tyskland, Polen, Frankrike och Nederländerna?

I USA så kan du förlora din rösträtt om du suttit av ett längre fängelsestraff. Förlorandet av rösträtten är dock i de flesta stater endast medan vederbörande sitter i fängelse eller är ställd under övervakning. I vissa andra stater pågår den efteråt och medborgaren måste själv ansöka om att få tillbaka den. Ingen fri medborgare blir dock permanent av med den.

Frågan är vilket syfte något sådant skulle tjäna i Sverige? I Sverige har vi, åtminstone ur samhällets perspektiv, en syn om att ett avtjänat straff är ett avtjänat straff. I praktiken är det dock inte så enkelt. Det är dock en väldigt farlig balansgång när man börjar utesluta folk ur det demokratiska systemet pga brottslighet.

Nyligen blev tex Alternativ För Sveriges riksdagskandidat Jeff Ahl polisanmäld för hets mot folkgrupp. Det kommer högst troligen inte leda till åtal men med ett alltmer politiserat rättsväsende så skulle en person som Ahl alltså kunna åtalas och dömas och då helt enkelt sparkas ut ur riksdagen eller inte ens kunna kandidera.

Nej, det är helt enkelt upp till partierna vilken sorts kandidater de accepterar och upp till journalister att granska kandidaterna. Jag ser inte det som att en mördare (som i det här fallet) är uppenbart olämplig men jag tycker det gått för kort tid från det att han frigivits till dess att han kandiderar. Men jag röstar inte på liberalerna så jag bryr mig egentligen inte. Vill han sitta i en KF får han väl göra det om väljarna röstar in honom.

Det är också stor skillnad på att vara politiker i kommunfullmäktige i en liten ort och att vara riksdagskandidat. Men jag hade kunnat tänka mig att rösta på ett parti vars riksdagskandidat var dömd för mord eller liknande förutsatt att det var väldigt länge sedan (typ 20 år sedan minst) och att brottet inte var mot en kvinna eller barn och det fanns förståeliga omständigheter. Ett samhälle där den som avtjänat sitt straff i viss mån kan återkomma fullt ut till samhället är faktiskt önskvärt även för någon som jag som vill se hårdare och längre straff.
Citera
2018-09-05, 04:21
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Jag är rätt förlåtande som person, kan ha överseende med mycket av andras brister. Kanske till och med dråp, om omständigheterna enbart är "juridiska", exempelvis nödvärnsexcess. Men mord??
-Nä, det är oursäktligt, i alla fall om man ställer upp som politiker!
Fattar inte varför du gör skillnad på dråp och mord. Det är i princip samma sak, skillnaden ligger i att vid dråp finns det förmildrande omständighet, tex att mördaren har psykisk problematik, mordet skedde snabbt utan smärta för offret eller tex att offret provocerar gärningsmannen. Det är inte en glasklar linje mellan dråp pch mord, ibland slumpen som avgör vad domstolen tycker just då.
Citera
2018-09-05, 07:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Varför ska folk på Flashback alltid jämföra med gigantiska landet på andra sidan Atlanten, vars kultur, historia, rättssystem och politiskt system skiljer sig enormt emot Sverige? Varför inte jämföra med Danmark, Tyskland, Polen, Frankrike och Nederländerna?

I USA så kan du förlora din rösträtt om du suttit av ett längre fängelsestraff. Förlorandet av rösträtten är dock i de flesta stater endast medan vederbörande sitter i fängelse eller är ställd under övervakning. I vissa andra stater pågår den efteråt och medborgaren måste själv ansöka om att få tillbaka den. Ingen fri medborgare blir dock permanent av med den.

Frågan är vilket syfte något sådant skulle tjäna i Sverige? I Sverige har vi, åtminstone ur samhällets perspektiv, en syn om att ett avtjänat straff är ett avtjänat straff. I praktiken är det dock inte så enkelt. Det är dock en väldigt farlig balansgång när man börjar utesluta folk ur det demokratiska systemet pga brottslighet.

Nyligen blev tex Alternativ För Sveriges riksdagskandidat Jeff Ahl polisanmäld för hets mot folkgrupp. Det kommer högst troligen inte leda till åtal men med ett alltmer politiserat rättsväsende så skulle en person som Ahl alltså kunna åtalas och dömas och då helt enkelt sparkas ut ur riksdagen eller inte ens kunna kandidera.

Nej, det är helt enkelt upp till partierna vilken sorts kandidater de accepterar och upp till journalister att granska kandidaterna. Jag ser inte det som att en mördare (som i det här fallet) är uppenbart olämplig men jag tycker det gått för kort tid från det att han frigivits till dess att han kandiderar. Men jag röstar inte på liberalerna så jag bryr mig egentligen inte. Vill han sitta i en KF får han väl göra det om väljarna röstar in honom.

Det är också stor skillnad på att vara politiker i kommunfullmäktige i en liten ort och att vara riksdagskandidat. Men jag hade kunnat tänka mig att rösta på ett parti vars riksdagskandidat var dömd för mord eller liknande förutsatt att det var väldigt länge sedan (typ 20 år sedan minst) och att brottet inte var mot en kvinna eller barn och det fanns förståeliga omständigheter. Ett samhälle där den som avtjänat sitt straff i viss mån kan återkomma fullt ut till samhället är faktiskt önskvärt även för någon som jag som vill se hårdare och längre straff.

Vadå, är män mindre värda än kvinnor och barn eller?

Jag vill inte se någon mördare som politiker eller för den delen anställd i offentlig verksamhet överhuvudtaget inte i någon form som innebär ansvar och förtroende. Samma sak för våldtäktsmän och de som utsätter andra för oprovocerad misshandel.

Det var en mördare som fick lov att börja studera medicin för ett par år sedan. I mina ögon är det också helt förkastligt. Det är vidrigt att slänga in en mördare i samma klass som aningslösa studenter och det är avskyvärt att patienter ska riskera bedömas och kanske behandlas av en mördare.
Citera
2018-09-05, 11:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Fattar inte varför du gör skillnad på dråp och mord. Det är i princip samma sak, skillnaden ligger i att vid dråp finns det förmildrande omständighet, tex att mördaren har psykisk problematik, mordet skedde snabbt utan smärta för offret eller tex att offret provocerar gärningsmannen. Det är inte en glasklar linje mellan dråp pch mord, ibland slumpen som avgör vad domstolen tycker just då.

Jag kanske var något oklar: Vissa dråp i samband med nödvärnsexcess syftade jag på. Annars håller jag med om det du skriver.

Personen (sjukhuschefen/politikern) i tråden ser jag inget förmildrande med.
Citera
2018-09-05, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Lite som att expressen har en dömd mördare som motorjournalist (Jacques Wallner) och inte ett ljud om det. Kanske ska man få en andra chans om man begått brott, men mord?
DN jobbar mördaren på, inte Självmordshetsarexpressen

Edit: Du hade redan rättats
Senast redigerad av with3r 2018-09-05 kl. 13:40.
Citera
2018-09-05, 18:01
Medlem
Hlewagastirs avatar
Saxat från domen:
Citat:
Avgörande för hur gärningen ska bedömas är omfattningen av Sam Ulins uppsåt. Knivhuggen har utdelats mot delar av kroppen som innehåller livsviktiga organ. Inget tyder på att knivhuggen har varit riktade mot andra delar av kroppen än de där de faktiskt träffade. Det har varit fråga om kraftiga hugg, och kniven har trängt djupt in i kroppen. Sam Ulin måste ha insett att risken för att Lars Grollert skulle avlida till följd av knivhuggen har varit avsevärd. Då han trots denna insikt har utdelat inte bara ett utan två kraftiga knivhugg, har han i vart fall varit likgiltig inför effekten av sitt handlande. Den dödliga utgången har således omfattats av hans uppsåt. Den omständigheten att han omedelbart efter händelsen sannolikt har insett vidden av det som han hade gjort och tillkallat ambulans samt påbörjat återupplivningsförsök påverkar inte bedömningen i denna del. Sam Ulin ska således dömas för att uppsåtligen ha berövat Lars Grollert livet. Med hänsyn till omständigheterna vid gärningen finner hovrätten attgärningen är att bedöma som dråp.

Citat:
Därtill kommer att det finns två stickkanaler i Lars Grollerts bröstkorg, vilket innebär att kniven fördes tillbaka men inte drogs helt ut ur kroppen och därefter stacks in igen i ett ändrat läge varigenom en ny stickkanal bildades.

Ett vittne berättar om tidigare bråk:
Citat:
Vid två tillfällen har hon sett att Grollert hade skador. Det första tillfället var 1993 eller 1994 och då var Grollert blodig på händerna och i öronen m.m. och hon tror att det hade välts ned ett hörnskåp. Grollert nämnde att det hade varit bråk mellan denne och Ulin, men hon fick inte träffa Ulin och minns i dag inte orsaken till bråket. Vid det andra tillfället, som inträffade för ca två år sedan, såg hon ett blåmärke vid Grollerts öga när denne skulle hämta vatten. Han sade då att det inte var någonting. Hon har aldrig sett några skador på Ulin. I somras hade hon och hennes make rätt mycket kontakt med Ulin och Grollert. Först var dessa iväg med en båt i fem veckor och då talades de vid ett par gånger i veckan. Hon talade då mest med Ulin och det framkom inget om något bråk. Dessutom följde hon och hennes make med dem på två resor i somras. Den första var en båtresa mellan Vänern och Vättern veckan före midsommar. Den andra var en båtresa mellan Karlsborg och Vadstena, som ägde rum fredag till söndag två veckor före Grollerts död. På lördagskvällen blev det bråk eftersom Grollert, som skulle laga middag, inte kom igång med arbetet så att Ulin fick hjälpa till för att det skulle bli något. När de sedan åt var Ulin irriterad och Grollert satt bara och petade i maten. Hon förstår att Ulin blev irriterad. Ulin sade bl.a. att han skulle flytta ifrån Grollert och fixa ett jobb i Stockholm samt att han var så less och trött på Grollert. Ulin höjde även en knytnäve och dunkade till Grollert med en rak höger. Grollert brydde sig dock inte utan lade bara armarna i kors och sade ”Ja men gör det”. Ulin sade då ”Jag kommer att döda dig en vacker dag”. Han kan också ha använt ordet ”mörda”. Ulin packade sedan sin ryggsäck och sade att han skulle ta en buss hem. Grollert sade då ”Gör det”, varvid Ulin lämnade båten med hunden. Ulin var borta 30 — 45 minuter men återvände sedan och gick och lade sig medan de tre satt kvar och pratade. Grollert sade bl.a. ”Var inte bekymrade för Sam kommer tillbaka”. Hon och hennes make tyckte att situationen var mycket obekväm. Sedan gick de och lade sig och då satt Grollert kvar. På söndagsmorgonen tog de en promenad och när de kom tillbaka bad Ulin om ursäkt för sitt beteende. I övrigt var det som om ingenting hade hänt. Hon hade aldrig tidigare sett Ulin aggressiv och det kändes otäckt inombords.

...

Hon har aldrig hört att Ulin hade träffat någon annan. Ulin kom dock på att Grollert var miljonär och sade sig vara nykär. Ulin berättade att denne hade sett Grollert kontoutdrag.

Ett annat vittne:
Citat:
När Grollert drack alkohol tappade han fokus, svamlade och kunde inte hålla en röd tråd. Han ville vidare höras och ha ordet och kunde bli väldigt elak eftersom han ville sätta dit den han talade med. Detta gällde även yngre personer som hennes dotter. Han var som två skilda personer när han var nykter och full, som Dr Jekyll och mr Hyde. Grollert var tex. väldigt engagerad i hennes dotter, men även dottern förstod och var medveten om att Grollert blev jobbig när han var full. Hon har aldrig sett Grollert bli våldsam. Någon gång i våras var det en fest med indiskt tema och då blev det något tumult i köket. Någon berättade sedan att Grollert hade slagit till Ulin så att dennes vin flög. Hon upplevde att både Ulin och Grollert var ettriga och kunde chikanera varandra när de blev fulla. Hon upplever inte att Ulin är alkoholist, men att dennes alkoholintag ökat de sista åren. Grollert har enligt hennes uppfattning varit alkoholist så länge hon har känt honom, dvs. i femton år. Hon har övervägt att tala med dem om saken, men valt att låta bli då de är vuxna.
Länk till domen: https://fuskbugg.se/R2EaVcg3b5/B3160-08_PDF
Citera
2018-09-05, 18:13
Medlem
Pungsvings avatar
Han platsar in bra med övriga svenska politiker. Det är sådant väljarna vill ha. Sunt förnuft? "Nej tack."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in