• 1
  • 2
2018-09-07, 15:29
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Simon Klein, boende i Simrishamns kommun, gjorde en upptckt som chockerade honom rstmottagaren la inte ner rsterna i valurnan, utan lt dem ligga ovanp i en hg.

Jag trodde inte mina gon. Det lg tv decimeter rster ovanp valurnan. S kan man inte ha dem liggande, sa jag till personen som tog emot dem, berttar Simon Klein fr Ystads Allehanda.

Simon Klein ringde till polisen och anmlde hndelsen.

Gran Thorn (S), ordfrande i kommunens valnmnd vidtog tgrder under torsdagskvllen.

Jag stngde av personen i gr, det var jttetrkigt men man kan inte gra s mycket t det. Det r en ren olyckshndelse i arbetet, menar Gran Thorn.

I lokalen jobbade tv personer med att hantera rsterna, men det r bara en av dem som har stngts av frn sitt uppdrag.

Polisen har inlett en frunderskning och rendet r lmnat till den Nationella operativa avdelningen inom polisen, som hanterar alla renden om misstnkt valfusk.

Nyhetsartikel
Citera
2018-09-07, 15:36
Medlem
gemenemannens avatar
Ja alla ni som rstar, se till att personalen lgger i era kuvert i valurnan. Det ska man kontrollera.

Och ni som rstar SD (strst chans att bli utsatta fr fusk) ta med egna valsedlar. Str ni och plockar SD's valsedlar och en vnstervriden vnsterfitta i personalen ser detta s kanske denne "missar" att lgga ner ert kuvert.

Det finns idioter verallt. Garanterat att ett visst antal rster frsvinner pga detta.
Citera
2018-09-07, 15:41
Medlem
Sooks avatar
Nu vet jag ju inte men intrycket r ju att inget valfusk skett utan endast ett misstag som 8nte pverkar valet ett dugg.
Citera
2018-09-07, 16:07
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu vet jag ju inte men intrycket r ju att inget valfusk skett utan endast ett misstag som 8nte pverkar valet ett dugg.
Hur vet du det?
Med ficklampa kan man se vad som str i kuvertet, man kan enkelt slnga de rster man inte sjlv gillar!
Citera
2018-09-07, 16:25
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Personen frklarade att hen skulle fylla i ngot p kuverten innan de las ner.

Vet inte varfr TS valde att klippa bort den just den hr textraden mitt i sitt citat ifrn texten? Det kanske inte r en godtagbar frklaring men ndock n frklaring av valarbetaren.

Ngon som vet mer om reglerna runt detta kanske kan inflika vad det rr sig om.
Citera
2018-09-07, 16:28
Medlem
gemenemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Vet inte varfr TS valde att klippa bort den just den hr textraden mitt i sitt citat ifrn texten? Det kanske inte r en godtagbar frklaring men ndock n frklaring av valarbetaren.

Ngon som vet mer om reglerna runt detta kanske kan inflika vad det rr sig om.

Man ska/fr INTE skriva ngot p kuverten. Det str tom p dom.

Valarbetaren frskte fuska och kasta valsedlar frn ett parti hen inte gillade. Sorgligt!
Citera
2018-09-07, 16:30
Medlem
Citat:
Kan det tnkas bli "nyval" om alltfr mycket fusk uppdagas under de sista dagarna, tror du?
Senast redigerad av P-o-beln 2018-09-07 kl. 16:37.
Citera
2018-09-07, 16:34
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Valfusk spelar ingen roll om vi gr det.... Lol.
Citera
2018-09-07, 16:35
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain

Enligt regel 1.02 s fr man inte citera en hel artikel. Frskte f med de viktigaste delarna.
Citera
2018-09-07, 16:38
Citat:
Nu vet jag ju inte men mitt intryck r att du inte hade haft ngot emot att ngon med rtt rdhet p partiboken hade kontrollgranskat rsterna innan de hade hamnat i valurnan. Det kanske var s man hade tnkt sig gra i den hr vallokalen? Varfr frngick man annars reglerna?
Citera
2018-09-07, 16:40
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Man ska/fr INTE skriva ngot p kuverten. Det str tom p dom.

Valarbetaren frskte fuska och kasta valsedlar frn ett parti hen inte gillade. Sorgligt!

Enligt denna film som ingr som info till den som r rstmottagare s fyller man i radnummer p kuvertet.

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=sU45sjJxxsM
Citera
2018-09-07, 16:42
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Enligt regel 1.02 s fr man inte citera en hel artikel. Frskte f med de viktigaste delarna.

Slump att det var relevant info?

Hr finns det info om att p frtidsrster s fyller man i radnummer p kuvertet.

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=sU45sjJxxsM

Vad har Gudrun Schyman med saken att gra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in