Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nja, det kan mycket väl bli så. Men vägen dit tror jag går över en misstroendeomröstning, eller den numera obligatoriska statsministeromröstningen där Löfven fälls först. Något hänger förstås detta på hur det slutgiltiga valresultatet blir.
M+KD regering är trots allt beroende av aktivt stöd från SD.
Varför skulle partiet stödja en ovanstående minoritetsregering om de överhuvudtaget inte får samtala med dem?
Jag må vara SD,men frågan är ju logisk sett även från strikt neutral utgångspunkt.
Dessutom finns det ju ingenting som hindrar att SD fäller sådan minoritetsregering så fort som det är politiskt gynnsamt för dem.
Konstellationen skulle möjligen kunna få igenom en första budget och kunna sitta ett år kanske...men jag har väldigt svårt att se hur de skulle kunna sitta längre.
Hur kul är det då för M+KD att bilda regering utifrån dessa naturliga premisser?
Den politiska risken det innebär att bilda regering för M+KD förefaller ju helt enkelt vara alltför stor.
Vore jag M eller KD väljare så skulle jag inte vilja se en regeringsbildning med dessa förutsättningar.