Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-09-12, 15:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
M+KD regering är trots allt beroende av aktivt stöd från SD.
Varför skulle partiet stödja en ovanstående minoritetsregering om de överhuvudtaget inte får samtala med dem?
Jag må vara SD,men frågan är ju logisk sett även från strikt neutral utgångspunkt.
Dessutom finns det ju ingenting som hindrar att SD fäller sådan minoritetsregering så fort som det är politiskt gynnsamt för dem.
Konstellationen skulle möjligen kunna få igenom en första budget och kunna sitta ett år kanske...men jag har väldigt svårt att se hur de skulle kunna sitta längre.

Hur kul är det då för M+KD att bilda regering utifrån dessa naturliga premisser?
Den politiska risken det innebär att bilda regering för M+KD förefaller ju helt enkelt vara alltför stor.
Vore jag M eller KD väljare så skulle jag inte vilja se en regeringsbildning med dessa förutsättningar.

En M+KD-regering skulle nog kunna gå SD tillmötes i en del viktiga frågor, utan att det formellt förts några förhandlingar, men att man "förhandlat" ändå.
Citera
2018-09-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Precis som jag brukar visa hur fel sd har visar jag nu hur fel du har.

Varsågod. I bildsviten återfinns den bild jag använt som blåkopia på 154 plats om jag inte räknat fel. Jag har förstorat upp den för att underlätta för dej att hitta den. Scrolla ned till förstoringen bara. Förstora upp bilden så ser du texten bättre.

Jag ser fram mot en ursäkt efter att du kallat mej för lögnare. Sanningen räcker bra som vapen mot fascismen. Ingen behöver ljuga om sd. Sanningen är deras värsta fiende.

https://www.google.com/search?q=Matt...ZNVuq-2hIxyEM:
Men hur vet du att Mattias Karlsson har sagt det som står på bilden?
Citera
2018-09-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Vi behöver en regering där lag och rätt, sanning, ärlighet, och utveckling av goda idéer efterlevs !

Sådana människor börjar bli sällsynta, dessutom ska de vilja hålla på med politik. Men jag håller med dig. Tror man skulle komma ganska långt bara genom att byta ut hela 7-klövern mot vuxna människor också.
Citera
2018-09-12, 15:56
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Men hur vet du att Mattias Karlsson har sagt det som står på bilden?

Att slingra dej kommer du ingen vart med. Men jag tror du får öva upp din läsförmåga litet också. Poemet är undertecknat med hans namn och för övrigt skulle ingen text knytas till ett foto av honom om det inte var så att sd har godkänt det. Han har skrivit det här. Så typiskt nyssnassar. Ursäkten?

Var är ursäkten?
Citera
2018-09-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nja, invandringspolitiken är viktigare för SD än vem som faktiskt får styra landet.

SD skulle kunna släppa igenom en S-regering om de vill, bara de stramar åt invandringen mer än Alliansen.

Det är ett vapen som SD har nu som de inte hade före valet. Alltså att det räcker med att bara stödja Sossarna för att sänka hela Alliansen. Så kunde de inte göra innan valet. Så SD har trots mycket gnäll om ett "dåligt valresultat" tydligt stärkt sin position parlamentariskt.
Mja, s och sd har ca 164 mandat, så de måste få med sig V eller MP. Det kan man väl i och för sig räkna med att de får, åtminstone V.

Men det mest troliga är att C och eller L lägger sig och släpper igenom en S regering
Citera
2018-09-12, 16:28
Medlem
snigel1s avatar
Det här är ett kvalificerat chickenrace. SD håller sin linje och röstar bort allt och alla som försöker få igenom en regering utan sanktion av SD. Detta kommer dock inte att inträffa om större "oheliga" allianser utanför de tidigare blocken och med absolut majoritet bildas. Blir spännande att se vilka halmhattar och vilka skor som ska konsumeras den närmaste tiden.
Citera
2018-09-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Att slingra dej kommer du ingen vart med. Men jag tror du får öva upp din läsförmåga litet också. Poemet är undertecknat med hans namn och för övrigt skulle ingen text knytas till ett foto av honom om det inte var så att sd har godkänt det. Han har skrivit det här. Så typiskt nyssnassar. Ursäkten?

Var är ursäkten?
Om det visar sig att Mattias Karlsson står bakom den texten/uttalandet så ska du få en ursäkt men hittills har du kammat noll. Vem som helst kan ha klistrat in citat på bilden, enda som behövs är tillgång till Microsoft Paint.
Senast redigerad av P-o-beln 2018-09-12 kl. 16:34.
Citera
2018-09-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
En M+KD-regering skulle nog kunna gå SD tillmötes i en del viktiga frågor, utan att det formellt förts några förhandlingar, men att man "förhandlat" ändå.

Visst,men frågan är ju om SD låter nöja sig med detta.
Man har onekligen redan proklamerat att man kommer att fälla varje regering som inte samtalar med SD.
Sedan finns ju trots allt C och L fortsatt att ta hänsyn till för en M+KD regering.
Hur långt till mötes kan man gå SD utan att Lööf och Björklund sätter sig på tvären?
Utrymmet torde vara av det mera begränsade slaget,om man uttrycker saken så.

Sammantaget ger detta mycket dåliga förutsättningar för en M+KD regering.
Citera
2018-09-12, 16:51
Medlem
SD ska självklart rösta bort alla som inte ger dem inflytande. De har bara skyldigheter gentemot sina väljare. I den skyldigheten ingår inte att underlätta för Steffe eller Uffe att bilda regering, snarare tvärtom.

Viktigt nu att de rödgröna blir större. Allt som innebär att M behöver söka stöd hos S/MP är bra för SD.
Citera
2018-09-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
SD ska självklart rösta bort alla som inte ger dem inflytande. De har bara skyldigheter gentemot sina väljare. I den skyldigheten ingår inte att underlätta för Steffe eller Uffe att bilda regering, snarare tvärtom.

Viktigt nu att de rödgröna blir större. Allt som innebär att M behöver söka stöd hos S/MP är bra för SD.

Visst är det självklart att SD ska göra det men jag undrar om de får någon möjlighet till det efter alla oheliga och märkliga allianser som kommer att ingås. I tex Stockholms stad vill Alliansen slå sina påsar ihop med Mp allt för att hålla SD utanför. Sjupartiets viktigaste och främsta uppgift är att hålla SD utanför så mycket det bara går. Där alla partierna också helt överens.
Citera
2018-09-12, 16:59
Medlem
På valmyndighetens sida står det att man har räknat ca 1400 distrikt: https://data.val.se/val/val2018/slut...ike/index.html

På svt: sida står det att man har räknat ca 6200 distrikt: https://valresultat.svt.se/2018/10000.html

Vad gäller?
Citera
2018-09-12, 17:26
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rendar
På valmyndighetens sida står det att man har räknat ca 1400 distrikt: https://data.val.se/val/val2018/slut...ike/index.html

På svt: sida står det att man har räknat ca 6200 distrikt: https://valresultat.svt.se/2018/10000.html

Vad gäller?
svt:s är valnattsresultatet, nu pågår kontrollräkningen hos länsstyrelen.

viss förvirring dock; valmyndighet uppger att samtliga 6004 distrikt räknats för valnatten, men nu är det 6325 för sluträkningen. antagligen har det nåt med hur utlandsröster bokförs att göra, skillnaden emmellan är nog antalt kommmuner+antalet valkretsar i riksdagsvalet.
Senast redigerad av ImTheMan 2018-09-12 kl. 17:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in