• 1
  • 2
2018-09-11, 00:43
Medlem
MrBulldoggs avatar
Exilsvenskar är det gott om numera, men generellt skulle man väl säga att det är i huvudsak välutbildade och drivna svenskar som söker sig till grönare ängar världen över. De lever alltså på lön från faktiskt arbete snarare än bidrag. Kort sagt, exilsvenskar har inte den där självklara parasitprofilen som numera utgör S och Vs kärntrupper.

Lägg därtill att kulturen i de flesta länder gör det ganska uppenbart för var och en att det svenska samhällsbygget med sosseriet som hörnsten är den udda fågeln globalt sett. I synnerhet när vänstern numera fokuserar främst på att ösa bidrag över icke-medborgare; försök förklara det konceptet för infödingarna i Singapore, Peru eller Nya Zeeland och se om de ens tar dig på allvar.

Då undrar jag, vilka är gökarna som kommit ut från den lilla ankdammen och upplevt den verkliga världen, och ÄNDÅ helt lugnt lägger sin röst på S eller V? Vad har man som skäl för att rösta vänster om man INTE är bidragstagare? En infantil tro att man måste rösta så för att vara "god"? En handfull puckon som Joel Kinnaman är statistiskt oundvikliga, men man tycker att den mycket stora majoriteten borde rösta höger eller SD, lite beroende på hur exponerad mot islamism man blivit i sitt nya land.

Någon utlandssvensk som röstar vänster som kan förklara sitt beslut?
Övrigas funderingar kring vänsterröstarnas bevekelsegrunder?
Citera
2018-09-11, 00:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Exilsvenskar är det gott om numera, men generellt skulle man väl säga att det är i huvudsak välutbildade och drivna svenskar som söker sig till grönare ängar världen över. De lever alltså på lön från faktiskt arbete snarare än bidrag. Kort sagt, exilsvenskar har inte den där självklara parasitprofilen som numera utgör S och Vs kärntrupper.

Lägg därtill att kulturen i de flesta länder gör det ganska uppenbart för var och en att det svenska samhällsbygget med sosseriet som hörnsten är den udda fågeln globalt sett. I synnerhet när vänstern numera fokuserar främst på att ösa bidrag över icke-medborgare; försök förklara det konceptet för infödingarna i Singapore, Peru eller Nya Zeeland och se om de ens tar dig på allvar.

Då undrar jag, vilka är gökarna som kommit ut från den lilla ankdammen och upplevt den verkliga världen, och ÄNDÅ helt lugnt lägger sin röst på S eller V? Vad har man som skäl för att rösta vänster om man INTE är bidragstagare? En infantil tro att man måste rösta så för att vara "god"? En handfull puckon som Joel Kinnaman är statistiskt oundvikliga, men man tycker att den mycket stora majoriteten borde rösta höger eller SD, lite beroende på hur exponerad mot islamism man blivit i sitt nya land.

Någon utlandssvensk som röstar vänster som kan förklara sitt beslut?

Det kanske är så att dom kommer ut i vida världen och ser fördelarna med Sverige?
Citera
2018-09-11, 00:50
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det kanske är så att dom kommer ut i vida världen och ser fördelarna med Sverige?

Ja, självklart har alla länder sina unika för- och nackdelar.

Så varför aktivt stödja de sämsta sidorna med Sverige?
Citera
2018-09-11, 00:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Därför att det inte är så simpelt som du gör det.
Citera
2018-09-11, 01:00
Medlem
Sooks avatar
Fast tänk på att en bel del utlandssvenskar är pensionärer som mycket väl kan ha haft rätt vanliga jobb. kan finnas gott om kvinnor framför allt som jobbat i vården. Men det är så få som röstar i utlandet så påverkan är klart marginell. Men du har nog rätt i att de flesta röstar höger.
Citera
2018-09-11, 01:15
Medlem
Citat:

Inledningsvis vill jag bemöta idéen att endast folk utan arbete, utbildning, drivkraft etc skulle rösta V/S. Inom min krets bekanta på universitetet är det oerhört många som röstar S, även de som är klara sedan ett par år tillbaka och har högavlönade jobb.

En annan intressant sak du skriver är frågan om hur någon från exempelvis Nya Zeeland skulle reagera på det svenska systemet. Jag bodde där en sväng och pratade ofta politik (då jag är politiskt intresserad) med mina vänner (till stor del infödda) som såg många fördelar med den svenska politiken.
Citera
2018-09-11, 02:47
Medlem
Jag har det ganska gott ställt. Har alltid röstat S fram till Göran Persson tillät vinstdrivande bolag inom välfärden dvs skola, vård. Efter detta har jag röstat på V. Motiveringen är att jag vill bo i ett land där de som har minst och har det svårast ska få mer hjälp. Dvs ta hand om sjuka, utslagna, ensamstående mammor osv. Om det kostar mig mer skatt så fine.

Sen är jag inte så tokvänster att jag inte inser att att det är en tunn röd linje. Jag tycker man ska beskatt de rikaste mer men inte så pass mycket att det inte lönar sig för entreprenörer att investera och bedriva verksamhet i Sverige. För de skapar arbetsplatser och beskattas som sedan finansierar bland annat välfärden. Men företag som carema som bedriver Privat vård och gör enorm vinst och dessutom inte skattar i Sverige, nej tack.
Citera
2018-09-11, 03:11
Medlem
Jeg bodde 1 år i USA, 2 år i Norge, 4 år i New Zealand, år i Norge og nå permanent i Kina. Jeg har endel personlig erfaring angående dette.

Det er flere typer utenlandsvensker/nordmenn.
1. De som sitter fast i utlandet på grunn av familie eller jobb.
- De er ofte veldig negative til landet de bor i, og drømmer å komme tilbake til hjemlandet. De stemmer som oftest for vanlige partier.

2. De som studerer i utlandet.
- Universiteter i utlandet pleier å være venstrevridde, og de vil høre at de kommer fra et fantastisk land. Mange av dem vil stemme venstrevridd.

3. De som er i utlandet 50% av året.
- Dette er f.eks. pensjonister som er lei av svensk vær. I Norge stemmer mange av dem på FRP, så jeg vil anta at en del av dem stemmer på SD.

4. De som flytter vekk fra Sverige
- Dette er folk som er lei av hvordan Sverige fungerer og finner et annet land de kan bo i. Mange av dem vil stemme på SD, eller ikke stemme fordi de bryr seg ikke om Sverige lenger.
Citera
2018-09-11, 07:40
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:

Troligen för att alla inte ser på samma sätt på saker
Citera
2018-09-11, 07:42
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:

Också exil-svenskar, om de har vad de själva ser som s.k. "ambition", vill få det av dem själva eftertraktade karriär-jobbet.

De vill att omgivningen skall uppfatta dem som världsvana och kosmopolitiska, som "goda" och som att de har en "humanistisk människo-syn". Då passar det fin-fint, att säväl i sitt RL-umgänge som på Fejan hylla Mån kultur, invandring och "allas lika värde".

Att därtill basha alla som de uppfattar som "höger", som att dessa är "fascister", "rassar" och "nassar", ger också bland exil-svenskar plus-poäng och godhetspoäng.

Exil-svenskarna får också de, på så här vis Ligga.

Exil-svenskat, är en annan generation nu, mer vitt beresta utanför Europa, med mycket mer av globalistiska och invandrings-positiva värderingar.

Den äldre generationen M-röstande utlandssvenskar som flyttat till Solkusten i Spanen är i mångt omotiverade orka bry sig om att ens rösta. Undantag finns förståss, men dessa ändrar inte med sina röster på valresultat.
Citera
2018-09-11, 12:11
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camlon
Jeg bodde 1 år i USA, 2 år i Norge, 4 år i New Zealand, år i Norge og nå permanent i Kina. Jeg har endel personlig erfaring angående dette.

Det er flere typer utenlandsvensker/nordmenn.
1. De som sitter fast i utlandet på grunn av familie eller jobb.
- De er ofte veldig negative til landet de bor i, og drømmer å komme tilbake til hjemlandet. De stemmer som oftest for vanlige partier.

2. De som studerer i utlandet.
- Universiteter i utlandet pleier å være venstrevridde, og de vil høre at de kommer fra et fantastisk land. Mange av dem vil stemme venstrevridd.

3. De som er i utlandet 50% av året.
- Dette er f.eks. pensjonister som er lei av svensk vær. I Norge stemmer mange av dem på FRP, så jeg vil anta at en del av dem stemmer på SD.

4. De som flytter vekk fra Sverige
- Dette er folk som er lei av hvordan Sverige fungerer og finner et annet land de kan bo i. Mange av dem vil stemme på SD, eller ikke stemme fordi de bryr seg ikke om Sverige lenger.

Det fetade. Sedan har du de som valt att stanna i utlandet efter studierna och utvecklas till punkt 4 eftersom de inser att den bilden många har av Sverige oftast är ganska så gammal och inte reflekterar det moderna Sverige. Jag har stött på en hel drös sådana.
Citera
2018-09-11, 14:36
Medlem
NoTruces avatar
Visst kan man få andra perspektiv genom att flytta utomlands, men man tappar också andra. Då uppstår en lätt romantiserad bild av ett Sverige som aldrig lämnade folkhemmet, och den bilden sprider man gärna till sina lokala vänner. Att då rösta på S eller V är logiskt, även om det rent praktiskt var ett tag sedan något av de partierna gjorde något för drömmen om folkhemmet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in