• 1
  • 2
2018-09-11, 09:18
Medlem
Vi var på visning för ett par söndagar sedan och såg en lägenhet (fin var den, men inte helt vår smak) på utgångspriset 2 250 000 kr. Vi tyckte detta var ett märkligt pris eftersom grannbostäderna ligger på omkring 2 600 000 kr som minst. Hur som helst, budgivningen startade direkt och på första budet ökade man 130 000 kr. Bara det skrek det något mysko om. Efter helgens slut så slutade priset på 2 780 000 kr, alltså en ökning på 530 000 kr. Kort därefter försvinner bostaden från Hemnet. Jag misstog att den blev såld helt enkelt.

Till min förvåning ser jag nu två helger efter att den ligger återigen ute, på sitt slutpris från förra budgivningen, 2 780 000 kr. Kan man ens göra så?! Är helt ny på bostadsmarknaden men jag tycker det luktar väldigt mycket korruption om man kan utnyttja systemet på detta sätt. Dvs att låta budgivarna sätta värdet på bostaden utan medvetandet att den inte kommer säljas till någon av dom?

Nu är vi inte, och var aldrig, intresserad av detta objekt. Men jag tycker ändå det är bra att följa bostädernas processer in mot slutet för att få ett humm om hur marknaden fungerar. Detta skrämde mig dock en aning då det kanske betyder att man inte ens får den bostad man vann budgivning på... Eller?
Citera
2018-09-11, 09:23
Medlem
Säljaren har alltid rätt när det gäller försäljning av bostadsrätter. Du har inget tvång att sälja till ett lägre pris än du vill ha. De kanske behöver en viss summa för att ha råd med nästa bostad. Är du med i leken får du leken tåla.

För övrigt har jag gjort liknande saker. Vägrat sälja och istället väntat upp budet.
Citera
2018-09-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyChi
Vi var på visning för ett par söndagar sedan och såg en lägenhet (fin var den, men inte helt vår smak) på utgångspriset 2 250 000 kr. Vi tyckte detta var ett märkligt pris eftersom grannbostäderna ligger på omkring 2 600 000 kr som minst. Hur som helst, budgivningen startade direkt och på första budet ökade man 130 000 kr. Bara det skrek det något mysko om. Efter helgens slut så slutade priset på 2 780 000 kr, alltså en ökning på 530 000 kr. Kort därefter försvinner bostaden från Hemnet. Jag misstog att den blev såld helt enkelt.

Till min förvåning ser jag nu två helger efter att den ligger återigen ute, på sitt slutpris från förra budgivningen, 2 780 000 kr. Kan man ens göra så?! Är helt ny på bostadsmarknaden men jag tycker det luktar väldigt mycket korruption om man kan utnyttja systemet på detta sätt. Dvs att låta budgivarna sätta värdet på bostaden utan medvetandet att den inte kommer säljas till någon av dom?

Nu är vi inte, och var aldrig, intresserad av detta objekt. Men jag tycker ändå det är bra att följa bostädernas processer in mot slutet för att få ett humm om hur marknaden fungerar. Detta skrämde mig dock en aning då det kanske betyder att man inte ens får den bostad man vann budgivning på... Eller?
Kan finnas mängder med orsaker. En kan vara att det blev budgivning och den som då var högst inte kunde eller ville gå vidare med affären.
Sånt händer, har själv varit med om att det kärvat: Ett hus vi tittade på stack snabbt upp i pris (Vi tyckte då att det behövdes för mycket renoveringar för det priset så vi hann inte lägga ett bud) det las ut några veckor senare och jag fick då veta via en bekant att köparna bara hade ångrat sig och hoppade av affären.
Samma var nära att hända mig, en köpare bjöd friskt men sen ville pruta ner priset p.g.a uppenbara saker. Kök orginal, och ett badrum orginal. Blev lite stökigt så jag så faktiskt åt mäklaren att gå till näst högsta budgivaren. Då först gick köpet igenom. Så sånt händer.
Citera
2018-09-11, 09:38
Medlem
Citat:

Det kan ju även vara så att säljaren ej ville sälja till den som vann budgivningen.
Citera
2018-09-11, 09:43
Medlem
ps870s avatar
Utgångspriset kanske var något lågt men inte anmärkningsvärt. I övrigt ser jag inte något märkligt. Kanske fick inte köparen igenom baklånet. Eller så ville säljaren ha mer betalt. Jag har själv dragit tillbaka en försäljning och sedan publicerat den igen någon vecka senare pga dålig budgivning.

Det är säljaren som väljer vem han ska sälja till.
Senast redigerad av ps870 2018-09-11 kl. 10:02.
Citera
2018-09-11, 09:44
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Detta skrämde mig dock en aning då det kanske betyder att man inte ens får den bostad man vann budgivning på... Eller?

Att vinna en budgivning innebär inte att man "vinner" objektet. Säljaren har alltid rätten att vägra sälja.
Så, egentligen "vinner" man ingenting. Man har bara lagt det högsta budet.
Citera
2018-09-11, 10:01
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Att vinna en budgivning innebär inte att man "vinner" objektet. Säljaren har alltid rätten att vägra sälja.
Så, egentligen "vinner" man ingenting. Man har bara lagt det högsta budet.

Så är det.
Jag fick köpa mitt hus trots att den jag budade mot var beredd att fortsätta. Anledningen till att säljaren valde att sälja till mig var framförallt att den andra budgivaren gjorde lägsta möjliga höjning på sina bud, tror att det var 1k hon la. Själv höjde jag med minst 15 per bud. Jag hade även turen att träffa säljaren innan en av visningarna och kunde bre på om hur smakfullt hus och trädgård var, hur bra det skulle passa min familj med mera.
Den jag budade mot blev skogstokig och skulle anmäla mäklaren samt dra detta till domstol trots att mäklaren förklarade att säljaren väljer köpare. Naturligtvis blev inte mäklaren prickad och någon mål i rätten blev det aldrig.
Senast redigerad av ps870 2018-09-11 kl. 10:04.
Citera
2018-09-11, 10:19
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:

Ja man kan göra så men det är synnerligen korkat...
Citera
2018-09-11, 10:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Detta skrämde mig dock en aning då det kanske betyder att man inte ens får den bostad man vann budgivning på... Eller?

Jag har varit med om många fall där säljaren sålt till den som bjud näst högst eller tredje högst.

Att vinna en budgivning är långt ifrån någon garanti för att man får köpa. Dels ska säljaren godkänna dig och om det är en bostadsrätt ska dessutom styrelsen godkänna dig.
Citera
2018-09-11, 13:58
Medlem
Heauxms avatar
Jag kan inte riktigt säga varför den ligger ute igen med ett högre pris. Men, det har hänt oss många gånger att vi budat på en lägenhet som som sedan försvinner men dyker upp igen. Det har också hänt att vi är de enda budgivarna men att det plötsligt dyker upp en ny budgivare som tävlar med oss och trissar upp priset tills vi atannar och avbryter budgivning. Man tänker ju då att det är någon som verkligen velat ha lägenheten men då är den plötsligt tillbaka på hemnet efter ett par dagar.
Det värsta var ju när vi fick samma mäklare 3 gånger och under varje budgivning fick vi ett samtal om att " Det finns en budgivare från Tokyo". Nästa gång var det från Bankok och tredje gången från Honkong. Alla dessa personer ville tydligen ha en lägenhet i slutet av pendeltågsstationen i Stockholm och var redo att buda högt. Alla dessa lägenheter dök alltid upp igen efter en vecka. Fyfan vad jag avskyr mäklare.
Citera
2018-09-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag kan inte riktigt säga varför den ligger ute igen med ett högre pris. Men, det har hänt oss många gånger att vi budat på en lägenhet som som sedan försvinner men dyker upp igen. Det har också hänt att vi är de enda budgivarna men att det plötsligt dyker upp en ny budgivare som tävlar med oss och trissar upp priset tills vi atannar och avbryter budgivning. Man tänker ju då att det är någon som verkligen velat ha lägenheten men då är den plötsligt tillbaka på hemnet efter ett par dagar.
Det värsta var ju när vi fick samma mäklare 3 gånger och under varje budgivning fick vi ett samtal om att " Det finns en budgivare från Tokyo". Nästa gång var det från Bankok och tredje gången från Honkong. Alla dessa personer ville tydligen ha en lägenhet i slutet av pendeltågsstationen i Stockholm och var redo att buda högt. Alla dessa lägenheter dök alltid upp igen efter en vecka. Fyfan vad jag avskyr mäklare.

Då rörde det sig antagligen om fejkade bud som skulle få er att höja ännu mer. När ni avbröt budgivningen fanns det ingen att sälja till.
Citera
2018-09-11, 20:42
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Då rörde det sig antagligen om fejkade bud som skulle få er att höja ännu mer. När ni avbröt budgivningen fanns det ingen att sälja till.
Precis det var vår teori också. Jag håller koll på flera objekt runt om i Stockholm där det visar uppåt helvete men ändå dyker upp på sidan någon vecka senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in