Citat:
Ursprungligen postat av
MyChi
Vi var på visning för ett par söndagar sedan och såg en lägenhet (fin var den, men inte helt vår smak) på utgångspriset 2 250 000 kr. Vi tyckte detta var ett märkligt pris eftersom grannbostäderna ligger på omkring 2 600 000 kr som minst. Hur som helst, budgivningen startade direkt och på första budet ökade man 130 000 kr. Bara det skrek det något mysko om. Efter helgens slut så slutade priset på 2 780 000 kr, alltså en ökning på 530 000 kr. Kort därefter försvinner bostaden från Hemnet. Jag misstog att den blev såld helt enkelt.
Till min förvåning ser jag nu två helger efter att den ligger återigen ute, på sitt slutpris från förra budgivningen, 2 780 000 kr. Kan man ens göra så?! Är helt ny på bostadsmarknaden men jag tycker det luktar väldigt mycket korruption om man kan utnyttja systemet på detta sätt. Dvs att låta budgivarna sätta värdet på bostaden utan medvetandet att den inte kommer säljas till någon av dom?
Nu är vi inte, och var aldrig, intresserad av detta objekt. Men jag tycker ändå det är bra att följa bostädernas processer in mot slutet för att få ett humm om hur marknaden fungerar. Detta skrämde mig dock en aning då det kanske betyder att man inte ens får den bostad man vann budgivning på... Eller?
Kan finnas mängder med orsaker. En kan vara att det blev budgivning och den som då var högst inte kunde eller ville gå vidare med affären.
Sånt händer, har själv varit med om att det kärvat: Ett hus vi tittade på stack snabbt upp i pris (Vi tyckte då att det behövdes för mycket renoveringar för det priset så vi hann inte lägga ett bud) det las ut några veckor senare och jag fick då veta via en bekant att köparna bara hade ångrat sig och hoppade av affären.
Samma var nära att hända mig, en köpare bjöd friskt men sen ville pruta ner priset p.g.a uppenbara saker. Kök orginal, och ett badrum orginal. Blev lite stökigt så jag så faktiskt åt mäklaren att gå till näst högsta budgivaren. Då först gick köpet igenom. Så sånt händer.