Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-12, 18:27
Medlem
Efefiles avatar
Något jag förundras över är att vi inte röstar digitalt. Jag läser att det felräknas hit o dit nu. I förra valet så pratades det väldigt mycket om det och att Norge hade det. Ingen tidningsblaska skriver om det, helt tyst. Jag menar det skulle ju förenkla mycket i vårat moderna bekväma samhälle. Har ni nån aning om varför vi inte har infört det?
Citera
2018-09-12, 18:32
Medlem
Blaobars avatar
Det vore ett hot mot rådande Status quo
Citera
2018-09-12, 18:33
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Många som inte har bank id eller motsvarande som i så fall skulle användas. Det borde förvisso gå snabbt för folk att anpassa sig om man bestämde sig för det. Men det finns väl helt enkelt inte en tillräckligt stark vilja för det.
Citera
2018-09-12, 18:41
Medlem
Jag skulle säga att man skulle börja räkna digitalt. Varje kuvert skulle ha en qr kod eller liknade på sig som scannas när den åker i första lådan samt lådans och id på personen som sitter där.

Sen ska den scannas varje steg för att sist registrera vad kuvert har rösta på.

Om man vill kan man spara denna kod som är för att se att rösten nått fram och vad den registrerats som.

Borde kunna stoppa eventuella odemokratiska rösträknare.
Citera
2018-09-12, 18:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efefile
Något jag förundras över är att vi inte röstar digitalt. Jag läser att det felräknas hit o dit nu. I förra valet så pratades det väldigt mycket om det och att Norge hade det. Ingen tidningsblaska skriver om det, helt tyst. Jag menar det skulle ju förenkla mycket i vårat moderna bekväma samhälle. Har ni nån aning om varför vi inte har infört det?

Det har skrivits i många trådar här på flashan om det. Det är en dålig idé. Om du tycker det är mycket skit nu, tänk bara hur det vore om några enstaka personer styrde över hur alla röster "räknas"?

Citat:
Ursprungligen postat av Blaobar
Det vore ett hot mot rådande Status quo

Det vore snarare lättare för storebror att välja en vinnare.

Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Många som inte har bank id eller motsvarande som i så fall skulle användas. Det borde förvisso gå snabbt för folk att anpassa sig om man bestämde sig för det. Men det finns väl helt enkelt inte en tillräckligt stark vilja för det.

Bank-ID är inte ens en lösning. Hur ska du kontrollera att ingen röstar två gånger samtidigt som du bevarar valhemligheten? Du gör inte dina bankärenden anonymt.

Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Jag skulle säga att man skulle börja räkna digitalt. Varje kuvert skulle ha en qr kod eller liknade på sig som scannas när den åker i första lådan samt lådans och id på personen som sitter där.

Sen ska den scannas varje steg för att sist registrera vad kuvert har rösta på.

Om man vill kan man spara denna kod som är för att se att rösten nått fram och vad den registrerats som.

Borde kunna stoppa eventuella odemokratiska rösträknare.

Pax för att skriva mjukvaran till maskinen som scannar. KvP 51% i nästa riksdagsval.
Citera
2018-09-12, 19:09
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efefile

Hur ska du kunna vara anonym samtidigt som du måste bekräfta att du är du online? Röstar du digitalt kan du va säker på att big brother vet vilket parti du röstade på.
Citera
2018-09-12, 19:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Hur ska du kunna vara anonym samtidigt som du måste bekräfta att du är du online? Röstar du digitalt kan du va säker på att big brother vet vilket parti du röstade på.

Dessutom kan man inte vara säker på att ens röst räknas.
Citera
2018-09-12, 20:18
Medlem
Efefiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dessutom kan man inte vara säker på att ens röst räknas.

Nej det e ju sant
Citera
2018-09-12, 20:22
Medlem
Hade gått max en vecka sedan hade alla tidningarna haft följande löpsedel: "Rasisterna som röstade SD, vi har listan".
Citera
2018-09-13, 00:16
Medlem
Är inte tillräckligt säkert och stabilt än och kommer nog aldrig bli det. Kanske att man röstar på krypterade datorer som inte är uppkopplade i vallokaler. Sen kan någon utomstående myndighet komma dit, låsa upp krypteringen och få resultatet direkt eller nått liknande
Citera
2018-09-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det har skrivits i många trådar här på flashan om det. Det är en dålig idé. Om du tycker det är mycket skit nu, tänk bara hur det vore om några enstaka personer styrde över hur alla röster "räknas"?

Det vore snarare lättare för storebror att välja en vinnare.

Bank-ID är inte ens en lösning. Hur ska du kontrollera att ingen röstar två gånger samtidigt som du bevarar valhemligheten? Du gör inte dina bankärenden anonymt.

Pax för att skriva mjukvaran till maskinen som scannar. KvP 51% i nästa riksdagsval.

Min tanke var att du skulle kunna kolla upp din röst. Själva räkningen sker som vanligt.

Skulle 100 pers se sin röst registrerad fel så kan man ju börja titta på den som räknar.
Citera
2018-09-14, 19:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Min tanke var att du skulle kunna kolla upp din röst. Själva räkningen sker som vanligt.

Skulle 100 pers se sin röst registrerad fel så kan man ju börja titta på den som räknar.

100 pers som röstade SD går ut och säger att dom röstade AfS för att bevisa valfusk. Dom tog kort på AfS-QR-kod i båset för att kunna bevisa det. Hoppsan, så lätt var det att lura ditt system. Det är med andra ord meningslöst. Det går inte att få det att funka utan att sabba valhemligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in