Citat:
Ursprungligen postat av
Efefile
Något jag förundras över är att vi inte röstar digitalt. Jag läser att det felräknas hit o dit nu. I förra valet så pratades det väldigt mycket om det och att Norge hade det. Ingen tidningsblaska skriver om det, helt tyst. Jag menar det skulle ju förenkla mycket i vårat moderna bekväma samhälle. Har ni nån aning om varför vi inte har infört det?
Det har skrivits i många trådar här på flashan om det. Det är en dålig idé. Om du tycker det är mycket skit nu, tänk bara hur det vore om några enstaka personer styrde över hur alla röster "räknas"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Blaobar
Det vore ett hot mot rådande Status quo
Det vore snarare lättare för storebror att välja en vinnare.
Citat:
Ursprungligen postat av
StickmanRevolution
Många som inte har bank id eller motsvarande som i så fall skulle användas. Det borde förvisso gå snabbt för folk att anpassa sig om man bestämde sig för det. Men det finns väl helt enkelt inte en tillräckligt stark vilja för det.
Bank-ID är inte ens en lösning. Hur ska du kontrollera att ingen röstar två gånger samtidigt som du bevarar valhemligheten? Du gör inte dina bankärenden anonymt.
Citat:
Ursprungligen postat av
KebabBorje
Jag skulle säga att man skulle börja räkna digitalt. Varje kuvert skulle ha en qr kod eller liknade på sig som scannas när den åker i första lådan samt lådans och id på personen som sitter där.
Sen ska den scannas varje steg för att sist registrera vad kuvert har rösta på.
Om man vill kan man spara denna kod som är för att se att rösten nått fram och vad den registrerats som.
Borde kunna stoppa eventuella odemokratiska rösträknare.
Pax för att skriva mjukvaran till maskinen som scannar. KvP 51% i nästa riksdagsval.