Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-09-13, 17:05
Bannlyst
S+V+MP+SD blir enligt den preliminära räkningen 206 mandat.

SD behöver bara rösta JA till alla förslag som de Rödgröna lägger fram, tills dess att Alliansen bryts.

Varför skulle de Rödgröna tacka nej till det?
Så länge de Rödgröna INTE ger SD något inflytande, så har ju de Rödgröna allt att vinna på det. Så länge Alliansen håller ihop, så får ju de Rödgröna igenom sin politik. Och om Alliansen bryts, då vinner förstås de Rödgröna på det också.

Vinsten för SD blir antingen att Alliansen bryts, eller att Alliansens väljare inser att det är meningslöst att rösta på Alliansen, och istället börjar rösta på SD.

Så SD borde alltså rösta JA till precis allt som de Rödgröna föreslår. SD borde iallafall pröva detta ett tag, och se vad som händer.

Eller vad tycker ni?

Ett alternativ är att SD ger 100% kravlöst stöd till det minst dåliga regeringsalternativet, vilket det nu är.
Citera
2018-09-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
S+V+MP+SD blir enligt den preliminära räkningen 206 mandat.

SD behöver bara rösta JA till alla förslag som de Rödgröna lägger fram, tills dess att Alliansen bryts.

Varför skulle de Rödgröna tacka nej till det?
Så länge de Rödgröna INTE ger SD något inflytande, så har ju de Rödgröna allt att vinna på det. Så länge Alliansen håller ihop, så får ju de Rödgröna igenom sin politik. Och om Alliansen bryts, då vinner förstås de Rödgröna på det också.

Vinsten för SD blir antingen att Alliansen bryts, eller att Alliansens väljare inser att det är meningslöst att rösta på Alliansen, och istället börjar rösta på SD.

Så SD borde alltså rösta JA till precis allt som de Rödgröna föreslår. SD borde iallafall pröva detta ett tag, och se vad som händer.

Eller vad tycker ni?

Ett alternativ är att SD ger 100% kravlöst stöd till det minst dåliga regeringsalternativet, vilket det nu är.

Dummaste jag läst på länge. Skulle SD rösta för V, S och MP att släppa in fler bidragsparasider t.ex. så kommer ju 99% av deras väljare att fly på direkten, vilket skulle stärka allianspartier såsom M och KD. Finns heller inget skäl till varför alliansen skulle spricka bara för att vänsterblocket får igenom sin politik - se bara på de senaste 8 åren.
Citera
2018-09-13, 17:15
Medlem
Sooks avatar
Det är dags för SD att ta ansvar och inte bara sabotera. Börjar SD göra nåt konstruktivt kommer de dessutom tas på större allvar av de andra partierna.
Citera
2018-09-13, 17:17
Medlem
Det är frågan. Finns kanske något som talar för att först röstar de med Alliansen för att dumpa Löfven, för att fem minuter senare rösta med Löfven för att sänka Alliansen. Inget är gratis och är ni inte med oss är ni emot oss. Därmed tvingar SD fram någon form av ohelig allians över blockgränserna som kommer sluta mer eller mindre dåligt. Sura väljare oavsett parti och svikna vallöften kommer komma som ett brev på posten.
Citera
2018-09-13, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Dummaste jag läst på länge. Skulle SD rösta för V, S och MP att släppa in fler bidragsparasider t.ex. så kommer ju 99% av deras väljare att fly på direkten, vilket skulle stärka allianspartier såsom M och KD. Finns heller inget skäl till varför alliansen skulle spricka bara för att vänsterblocket får igenom sin politik - se bara på de senaste 8 åren.

SD skulle förstås vara öppna med varför de stöttar de Rödgröna. Och Alliansens väljare skulle troligen förstå, att det är Alliansen som gör fel genom att INTE samarbeta med SD.
Alliansen kanske INTE har spruckit de senaste FYRA åren. Men har Alliansen vunnit något hittills på att INTE samarbeta med SD?

Sen behöver ju SD förstås INTE rösta JA till ALLA förslag som de Rödgröna lägger fram. Det räcker att de INTE fäller den Rödgröna regeringen och INTE röstar på Alliansens budget.
Citera
2018-09-13, 17:23
Medlem
RiverStyxs avatar
Det vore politiskt självmord av SD. En stor majoritet av deras väljare skulle helt enkelt överge dem.
Citera
2018-09-13, 17:28
Medlem
Citat:
SD skulle förstås vara öppna med varför de stöttar de Rödgröna. Och Alliansens väljare skulle troligen förstå, att det är Alliansen som gör fel genom att INTE samarbeta med SD.
Alliansen kanske INTE har spruckit de senaste FYRA åren. Men har Alliansen vunnit något hittills på att INTE samarbeta med SD?

Sen behöver ju SD förstås INTE rösta JA till ALLA förslag som de Rödgröna lägger fram. Det räcker att de INTE fäller den Rödgröna regeringen och INTE röstar på Alliansens budget.

Jag är ledsen, men det skulle inte alls utspela sig så som du tänker. Om SD skulle göra detta så skulle dom bli ett 5%-parti på nolltid, oavsett förklaring. Dessutom skulle förtroendet bli så skadat att dom aldrig skulle vinna tillbaka de väljare som övergivit dom.

SD har egentligen endast 2 val:
1) Man ger passivt stöd till de som man menar har den minst skadliga politiken för Sverige.
2) Man utpressar sig till makt genom att fälla varje regering, oavsett block.
Citera
2018-09-13, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det vore politiskt självmord av SD. En stor majoritet av deras väljare skulle helt enkelt överge dem.

SD:s väljare vet att skulden helt och hållet ligger hos Alliansen, som vägrar samarbeta med både SD och de Rödgröna i nuläget. Så länge SD INTE sitter i regering, utan bara lägger ner sina röster, då måste ju allt dåligt politiskt som sker i Sverige vara de Rödgrönas fel, och Alliansens. Eller?
Citera
2018-09-13, 17:35
Medlem
Citat:

Tror du?

Rätt mycket gamla sossar och LO-anslutna bland SD-väljarna som enbart valt SD för migrationsfrågan. Det finns ju inget vänsteralternativ för invandringsoroade.
Citera
2018-09-13, 17:42
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
SD:s väljare vet att skulden helt och hållet ligger hos Alliansen, som vägrar samarbeta med både SD och de Rödgröna i nuläget. Så länge SD INTE sitter i regering, utan bara lägger ner sina röster, då måste ju allt dåligt politiskt som sker i Sverige vara de Rödgrönas fel, och Alliansens. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Tror du?

Rätt mycket gamla sossar och LO-anslutna bland SD-väljarna som enbart valt SD för migrationsfrågan. Det finns ju inget vänsteralternativ för invandringsoroade.

Jag tror ändå SD:s väljare skulle flippa ut om SD gav en Löfvén-regering fritt spelrum. Jag är SD väljare och jag skulle bli förbannad. Och de jag känner som också är SD-väljare skulle vad jag vet reagera likadant.

Vad JAG vill är att SD ska försöka bli officiellt eller inofficiellt stödparti till en M+Kd regering i förhoppningen att denna regering ska kunna få igenom en budget (vilket kräver att L och C inte sänker en sådan budget). Sen rösta i varje given sakfråga helt efter eget tycke. Vill de andra partierna leka sandlåda och inte förhandla öppet kommer de ändå tvingas ta ställning till hur SD kommer att rösta och lägga lagförslag därefter.

Ungefär som idag, men med en höger-minoritetsregering istället för en vänster-minoritetsregering. Det är nog det bästa an kan hoppas på.
Citera
2018-09-13, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jag är ledsen, men det skulle inte alls utspela sig så som du tänker. Om SD skulle göra detta så skulle dom bli ett 5%-parti på nolltid, oavsett förklaring. Dessutom skulle förtroendet bli så skadat att dom aldrig skulle vinna tillbaka de väljare som övergivit dom.

SD har egentligen endast 2 val:
1) Man ger passivt stöd till de som man menar har den minst skadliga politiken för Sverige.
2) Man utpressar sig till makt genom att fälla varje regering, oavsett block.

Hur skulle nummer 2 ovan kunna ge SD mer makt? Fler väljare i nästa val möjligen. Men samtidigt så skulle troligen SD:s väljare tycka att det INTE ger dem något att rösta på SD längre, om de ändå INTE får någon egentlig makt. Och då skulle deras väljare troligen rösta på något av Alliansens partier istället.

Så SD:s enda chans att få makt, det är att "straffa" Alliansen tills den bryts. Men det enda som SD behöver göra, det är att låtsas som att Alliansen INTE finns. Då behövs troligen INGEN DÖ 2.0, och Alliansen får mindre makt.
Citera
2018-09-13, 17:59
Bannlyst
Citat:
Jag tror ändå SD:s väljare skulle flippa ut om SD gav en Löfvén-regering fritt spelrum. Jag är SD väljare och jag skulle bli förbannad. Och de jag känner som också är SD-väljare skulle vad jag vet reagera likadant.

Vad JAG vill är att SD ska försöka bli officiellt eller inofficiellt stödparti till en M+Kd regering i förhoppningen att denna regering ska kunna få igenom en budget (vilket kräver att L och C inte sänker en sådan budget). Sen rösta i varje given sakfråga helt efter eget tycke. Vill de andra partierna leka sandlåda och inte förhandla öppet kommer de ändå tvingas ta ställning till hur SD kommer att rösta och lägga lagförslag därefter.

Ungefär som idag, men med en höger-minoritetsregering istället för en vänster-minoritetsregering. Det är nog det bästa an kan hoppas på.

Om SD skulle bli inofficiellt stödparti åt M+KD, då skulle det troligen bara gynna M+KD, och SD skulle troligen förlora väljare till dem då. Det spelar troligen INGEN roll att SD har ett inofficiellt inflytande över politiken i Sverige. Om SD INTE kan ta åt sig äran för politiken, då förlorar de troligen väljare, för att de är osynliga.
Så antingen är SD officiellt stödparti, eller INTE stödparti alls. Och i nuläget är det ju uteslutet för M+KD att regera med stöd av SD. Så det enda SD kan göra i nuläget, det är att se till att göra Alliansen osynliga, obetydliga, oväsentliga, inaktuella och maktlösa. Och det enda sättet att göra det, det är att ge de Rödgröna fritt spelrum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in