Citat:
Ursprungligen postat av
RiverStyx
Jag tror ändå SD:s väljare skulle flippa ut om SD gav en Löfvén-regering fritt spelrum. Jag är SD väljare och jag skulle bli förbannad. Och de jag känner som också är SD-väljare skulle vad jag vet reagera likadant.
Vad JAG vill är att SD ska försöka bli officiellt eller inofficiellt stödparti till en M+Kd regering i förhoppningen att denna regering ska kunna få igenom en budget (vilket kräver att L och C inte sänker en sådan budget). Sen rösta i varje given sakfråga helt efter eget tycke. Vill de andra partierna leka sandlåda och inte förhandla öppet kommer de ändå tvingas ta ställning till hur SD kommer att rösta och lägga lagförslag därefter.
Ungefär som idag, men med en höger-minoritetsregering istället för en vänster-minoritetsregering. Det är nog det bästa an kan hoppas på.
Om SD skulle bli inofficiellt stödparti åt M+KD, då skulle det troligen bara gynna M+KD, och SD skulle troligen förlora väljare till dem då. Det spelar troligen INGEN roll att SD har ett inofficiellt inflytande över politiken i Sverige. Om SD INTE kan ta åt sig äran för politiken, då förlorar de troligen väljare, för att de är osynliga.
Så antingen är SD officiellt stödparti, eller INTE stödparti alls. Och i nuläget är det ju uteslutet för M+KD att regera med stöd av SD. Så det enda SD kan göra i nuläget, det är att se till att göra Alliansen osynliga, obetydliga, oväsentliga, inaktuella och maktlösa. Och det enda sättet att göra det, det är att ge de Rödgröna fritt spelrum.