Citat:
Nu har jag visserligen inte läst hela den här (sinnessjukt långa) tråden, men här säger du ju själv att folk med samma utbildning lyckas få jobb som juniorer. Som någon annan skrev så bör du ställa dig frågan hur dessa människor, som uppenbarligen enligt dig är helt värdelösa, ändå är bättre lämpade för ett programmeringjobb än vad du är.
Jag jobbar själv inom IT och har gjort det ett antal år. Jag håller med om att det är en tröskel att ta sig in som junior, men det är långt ifrån omöjligt. Det är ju en investering för företaget att anställa någon, framförallt en junior, och då är det extra viktigt att du som person fungerar. Den tekniska kunskapen är max 50% av det som behövs för att arbeta som programmerare. Det är mycket annat som väger minst lika tungt, som din personlighet, förmågan att fungera i grupp, kommunikation, kunna förstå och samspela med icke-tekniska beställare/användare osv. Som de flesta här är inne på så är det sannolikt dessa punkter som du fallerar på.
Du skriver även att du har jobbat med andra typer av jobb, och där borde du ha en fördel. Om jag som rekryterare hade valt mellan en nyexad 23-åring utan arbetslivserfarenhet och en nyexad 33-åring med arbetslivserfarenhet från andra branscher så hade jag lätt valt 33-åringen.
Vad är det för typ av jobb du haft tidigare? Finns det några erfarenheter därifrån du kan använda som fördelar när du söker programmeringsjobb? För uppenbarligen har du lyckats få minst ett jobb en gång tidigare.