Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-08, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
[...]fråga sig vad man ska göra med alla individer som inte uppfyller dessa okända kriterier för beteende i sociala sammanhang. Vad föreslår du? Ska de ta livet av sig ?
De ska skärpa till sig. Har man så grava aggressionsproblem att man vill misshandla rekryterare som ställer fel frågor och träffar en öm tå, så bör man definitivt hantera dessa. IngetNick2 går hos en psykiater, det är bra.
Citat:
Låter rimligt, men vad exakt är egentligen social förmåga?

Jag kan säga såhär: Om jag vore en dålig chef eller rekryterare, som ville godtyckligt avskeda folk, som jag av irrationella skäl inte gillar, så skulle jag i 10/10 fall hänvisa till "bristande social förmåga" just för att det är så vagt.
Det handlar inte om att säga upp eller avskeda folk. Det här handlar om att TS inte ens kan få ett jobb från första början.
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
TS i fråga har först läst till civilingenjör (teknisk fysik, vilket gör vederbörande lika kvalificerad som utvecklare som t.ex. en kock eller bilmekaniker) och sedan en YH-utbildning för att lära sig programmera. Men det är som sagt inte utbildningsnivån som är problemet i dennes fall, det fattar alla som följt den här tråden.
Som TF-are borde man väl kunna få snuskigt bra betalt som auktuarie på bank i stället för att göra hemsidor?
Citat:
Vad är då syftet med YH-utbildningar? De blir ju helt kontraproduktiva om arbetsgivare har din inställning.
Och TS gick inte YH utan civilingenjör om jag har förstått det rätt.
Syftet med YH är att på kort tid utbilda folk till kompetens som behövs här och nu - det är i alla fall tanken. Systemet har helt klart en del brister.
Citat:
Problemet är att vi har ett helt kostsamt system som syftar till att ge formellt bevis på kompetens.
[...]
Aldrig i livet att jag slösar 5 år på en lekstuga till universitet om det inte leder till någon nytta. Slaveri.
Det finns många vinstdrivande företag som håller på med YH-utbildningar, många poppar upp, kör ett par år och sen lägger de ner. Finns det vinster att hämta, så kommer skolkoncerner att vilja göra det. Systemet av idag har dessutom begränsade spärrar kring att starta nya skolor vad jag vet. Det finns dessutom inga explicita krav på att de jobb som folk får; ska vara relevanta för utbildningen. Om någon går en YH i grafisk design och sen får jobb som korvgubbe så kommer de att kunna användas i marknadsföringen där man säger att "90%" får jobb efter utbildningen.

Det finns helt klart en stor problematik kring ändamålskorruption i detta. Myndigheten för yrkeshögskola (MYH) har dessutom fått kritik från Riksrevisionen för bristande oberoende i förhållande visavi t.ex. olika vinstdrivande aktörer i privat sektor.

Jag håller själv på och kartlägger statistik över verklig verkningsgrad hos tekniska YH-utbildningar på min fritid, och kan säga att mycket av marknadsföringen är hägringar baserade på selektivt vinklade siffror.
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Rekrytering till ett jobb där de själva har gått ut med att du bara behöver ha gått gymnasiet. Där tycker rekryteraren att jag ska försvara varför jag har gått teknisk fysik och inte systemvetenskap.
Det är väl inte så märkligt att man ifrågasätter varför någon som är kraftigt överkvalificerad (TF) söker ett enkelt webutvecklarjobb eller dylikt?
Citera
2023-01-08, 01:16
Medlem
Har skrivit i denna tråd tidigare och måste säga att det blir än tydligare varför du inte lyckas få jobb. Du verkar vara en ytterst komplicerad människa och att komma överens med dig är nog mycket svårt.
Citera
2023-01-08, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Det är kanske inte brist på juniorer, så här är ju IngetNick2 delvis rätt ute då?

Bara för att TS verkar helskum så behöver han ju inte ha fel i allt
Men ja, han har rätt i att IT-branchen inte direkt skriker "vi behöver bara juniorer, massor av juniorer!", men vilken bransch gör det? Sen har jag inte heller sett att någon påstått att det är just junior som branschen skriker efter, utan det är kompetens. Kompetens innebär oftast både kunskap och erfarenhet.

Viss kunskap kan man skaffa sig via t.ex universitet. Det har TS gjort, och universitet har rätt i att det kommer fortsätta behöva utbildas utvecklare. Ingen fel än så länge alltså.
Men för att bli en kompetent utvecklare behövs fler komponenter förutom den tekniska kunskapen TS har skaffat sig. Man behöver även erfarenhet som sagt, men även andra typer av kunskap så som sociala kunskaper.

När företag (oavsett bransch) letar personal så söker de först efter folk som har allt, både all typ av kunskap och erfarenhet. Dessa är mycket eftertraktade såklart. Om/när företagen inte får tag på dessa personer eller de har tjänster med lägre krav så sänker företagen kraven.
På grund av att det är brist på kompetens inom IT så är det således relativt låga för att få ett jobb, till skillnad från om du t.ex pluggat filosofi. (Hade TS gjort det hade han nog haft det ännu svårare). Dock så är det dyrt att anställa folk och företagen kommer ha en lägstanivå där det inte lönar sig att anställa helt fel person eftersom den kostar mer än den genererar.

I TS fall är han junior och saknar erfarenhet. Således kommer företagen lägga större vikt på hans kunskaper och egenskaper. Den tekniska kunskapen verkar han ha, men hans sociala kunskaper/egenskaper brister rejält som du märkt. Om han vid en arbetsintervju anses vara problematisk så kommer företagen inte vilka anställa honom eftersom de inte tror att han på sikt kommer fungera på jobbet. TS själv vittnar ju om att andra med hans utbildning verkar ha fått jobb, så tråden verkar inte handla om att folk i allmänhet inte får programmeringsjobb utan att det är TS specifikt som inte får det.

TS verkar ha en ganska svartvit bild av verkligheten där han tror det ska räcka med en enda sak (t.ex universitetsutbildning) för att få det han vill, men verkligheten är betydligt mer komplex än så. Det känns även som att om TS hittills inte tagit till sig av något som skrivits i tråden så lär han inte göra det nu heller. Men det har varit ganska underhållande måste jag säga
Citera
2023-01-08, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Ja, anade att det var YH. Inget fel med det, har haft kollegor som haft noll utbildning liksom, men något biljett rakt in i en karriär som utvecklare är det inte.

Men kan ju bevisligen fungera!

Håller med dig.
Många verkar tro att det bara är att avsluta utbildningen så kommer arbetsgivare stå på kö för att kasta erbjudanden på en.

Jag har tröttnat på alla som frågar mig och alla trådar som dyker upp här. Flesta som frågar mig vet inte ens vad utbildninagrna är för något "är något med data och man tjänar mycket".
Citera
2023-01-08, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Så du har läst en IT-utbildning men hälften av din klass har inte kunnat fått relevanta arbeten?

Ja, kan du inte läsa eller?
Senast redigerad av skruvmejsel6 2023-01-08 kl. 09:41.
Citera
2023-01-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Det är väl inte så märkligt att man ifrågasätter varför någon som är kraftigt överkvalificerad (TF) söker ett enkelt webutvecklarjobb eller dylikt?

Det var inte så diskussionen gick. Det var direkt "varför går du inte tillbaka till universitetet och tar en kandidat i systemvetenskap om du nu vill jobba med det här?" Märkligt då att det innan dess gick bra att släppa igenom någon som bara läst ekonomi på gymnasiet.
Citera
2023-01-08, 10:09
Medlem
Citat:
Det var inte så diskussionen gick. Det var direkt "varför går du inte tillbaka till universitetet och tar en kandidat i systemvetenskap om du nu vill jobba med det här?"

Och då antar jag att du svarade något smart och konstruktivt i stil med "Jag anser inte att jag behöver en kandidat i systemvetenskap eftersom jag ändå har de nödvändiga kunskaperna för jobbet tack vare dessa anledningar: ..."
Eller blev du bara sur och kränkt?
Citera
2023-01-08, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Och då antar jag att du svarade något smart och konstruktivt i stil med "Jag anser inte att jag behöver en kandidat i systemvetenskap eftersom jag ändå har de nödvändiga kunskaperna för jobbet tack vare dessa anledningar: ..."
Eller blev du bara sur och kränkt?

Jag minns inte vad jag svarade, men att ställa den typen av frågor när man tidigare har godkänt bara gymnasieexamen visar att det bara handlar om rekryterarens godtycke.
Citera
2023-01-08, 10:38
Medlem
Citat:
Jag minns inte vad jag svarade, men att ställa den typen av frågor när man tidigare har godkänt bara gymnasieexamen visar att det bara handlar om rekryterarens godtycke.

Naturligtvis handlar intervjun om att rekryteraren ska göra sin subjektiva bedömning av dig. Varför tror du annars det genomförs intervjuer? Om det enda som hade krävts för att få jobbet hade varit ett examensbevis så hade det ju räckt att företaget hade en hemsida med en knapp "jag har universitetsexamen" som du behövde trycka på och sen komma in till kontoret på måndag morgon kl 08 och börjar jobba.

Om du inte minns vad du svarade, var det länge sedan detta hände? Och varför ältar du det fortfarande?
Citera
2023-01-08, 12:07
Medlem
Citat:
Även om du tycker att rekryteraren ställer dumma frågor så ska du svara på ett trevligt och diplomatiskt sätt. Går du direkt på defensiven så kan du lika gärna bara ställa dig upp och gå direkt, för du är redan bortsållad.

Det är faktiskt mycket möjligt att rekryteraren testar hur du hanterar konstiga eller dumma frågor då du med största sannolikhet kommer ställas inför sådana i arbetslivet.

Ödmjukhet, ödmjukhet, ödmjukhet.

Man kan inte gå omkring med attityden: "jag är civilingenjör och kan därför mer än du". Världen fungerar inte så.
Citera
2023-01-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Naturligtvis handlar intervjun om att rekryteraren ska göra sin subjektiva bedömning av dig. Varför tror du annars det genomförs intervjuer? Om det enda som hade krävts för att få jobbet hade varit ett examensbevis så hade det ju räckt att företaget hade en hemsida med en knapp "jag har universitetsexamen" som du behövde trycka på och sen komma in till kontoret på måndag morgon kl 08 och börjar jobba.

Om du inte minns vad du svarade, var det länge sedan detta hände? Och varför ältar du det fortfarande?

Kolla igenom IngetNick2:s inläggshistorik. Han har ältat sedan 2015, redan då hade han tydligen en universitetsutbildning som inte ledde till något jobb och det var förstås någon annans fel.

Det är nog jättebra att han fortsätter prata med sin psykiater, men ingen kan hjälpa honom i den här tråden.
Citera
2023-01-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Kolla igenom IngetNick2:s inläggshistorik. Han har ältat sedan 2015, redan då hade han tydligen en universitetsutbildning som inte ledde till något jobb och det var förstås någon annans fel.

Det är nog jättebra att han fortsätter prata med sin psykiater, men ingen kan hjälpa honom i den här tråden.

Haha, jäklar! Ja har han hållit igång i snart 8 år lär han inte ändra sig av det här. Som du säger är det toppen att han pratar med sin psykiater, och jag hoppas på riktigt att han faktiskt får hjälp att gå vidare i livet. Men det är också lite kul att se honom fortsätta härja på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in