Citat:
De ska skärpa till sig. Har man så grava aggressionsproblem att man vill misshandla rekryterare som ställer fel frågor och träffar en öm tå, så bör man definitivt hantera dessa. IngetNick2 går hos en psykiater, det är bra.
Citat:
Det handlar inte om att säga upp eller avskeda folk. Det här handlar om att TS inte ens kan få ett jobb från första början.Låter rimligt, men vad exakt är egentligen social förmåga?
Jag kan säga såhär: Om jag vore en dålig chef eller rekryterare, som ville godtyckligt avskeda folk, som jag av irrationella skäl inte gillar, så skulle jag i 10/10 fall hänvisa till "bristande social förmåga" just för att det är så vagt.
Jag kan säga såhär: Om jag vore en dålig chef eller rekryterare, som ville godtyckligt avskeda folk, som jag av irrationella skäl inte gillar, så skulle jag i 10/10 fall hänvisa till "bristande social förmåga" just för att det är så vagt.
Citat:
Som TF-are borde man väl kunna få snuskigt bra betalt som auktuarie på bank i stället för att göra hemsidor?TS i fråga har först läst till civilingenjör (teknisk fysik, vilket gör vederbörande lika kvalificerad som utvecklare som t.ex. en kock eller bilmekaniker) och sedan en YH-utbildning för att lära sig programmera. Men det är som sagt inte utbildningsnivån som är problemet i dennes fall, det fattar alla som följt den här tråden.
Citat:
Syftet med YH är att på kort tid utbilda folk till kompetens som behövs här och nu - det är i alla fall tanken. Systemet har helt klart en del brister.
Citat:
Det finns många vinstdrivande företag som håller på med YH-utbildningar, många poppar upp, kör ett par år och sen lägger de ner. Finns det vinster att hämta, så kommer skolkoncerner att vilja göra det. Systemet av idag har dessutom begränsade spärrar kring att starta nya skolor vad jag vet. Det finns dessutom inga explicita krav på att de jobb som folk får; ska vara relevanta för utbildningen. Om någon går en YH i grafisk design och sen får jobb som korvgubbe så kommer de att kunna användas i marknadsföringen där man säger att "90%" får jobb efter utbildningen.Det finns helt klart en stor problematik kring ändamålskorruption i detta. Myndigheten för yrkeshögskola (MYH) har dessutom fått kritik från Riksrevisionen för bristande oberoende i förhållande visavi t.ex. olika vinstdrivande aktörer i privat sektor.
Jag håller själv på och kartlägger statistik över verklig verkningsgrad hos tekniska YH-utbildningar på min fritid, och kan säga att mycket av marknadsföringen är hägringar baserade på selektivt vinklade siffror.
Det är väl inte så märkligt att man ifrågasätter varför någon som är kraftigt överkvalificerad (TF) söker ett enkelt webutvecklarjobb eller dylikt?