Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-07, 11:31
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Vad är då syftet med YH-utbildningar? De blir ju helt kontraproduktiva om arbetsgivare har din inställning.
Och TS gick inte YH utan civilingenjör om jag har förstått det rätt.
Som webbutvecklare räcker YH gott och väl. Det är inte särskilt svårt. Handlar mest om att lära sig diverse ramverk och det får du ändå inte göra på en civilingenjörsutbildning. Har själv hört flera chefer säga att dom inte märker nån skillnad på vilken utbildning folk har.
Citera
2023-01-07, 12:01
Medlem
Citat:
Det här med att "fungera i sociala sammanhang" verkar som ett luddigt svepskäl. Antingen är något lagligt eller så är det inte det. Om ett beteende är lagligt, så är det tillåtet. Att "fungera i sociala sammahang" säger inget om personens kompetens.

Om det nu är så att denna förmåga att fungera i sociala sammanhang väger tyngre än kunskaperna som utvecklats och förvärvats under 5+ år så får man ju fråga sig vad man ska göra med alla individer som inte uppfyller dessa okända kriterier för beteende i sociala sammanhang. Vad föreslår du? Ska de ta livet av sig ?

Lugn nu kickan! Det är inget konstigt med att rekryterare tänker på teamets sammansättning. Det gör alla, tyck vad du vill om den saken. Vad de som inte får jobbet de söker ska hitta på istället är inte arbetsgivarens problem (jag tycker ditt förslag om att de ska ta livet av sig känns drastiskt dock). De flesta arbetsplatser är inte till för att skapa sysselsättning, utan för att driva ett företag. För de som inte har förmåga att fungera på vanliga arbetsplatser så finns t.ex. Samhall.

TS i fråga har först läst till civilingenjör (teknisk fysik, vilket gör vederbörande lika kvalificerad som utvecklare som t.ex. en kock eller bilmekaniker) och sedan en YH-utbildning för att lära sig programmera. Men det är som sagt inte utbildningsnivån som är problemet i dennes fall, det fattar alla som följt den här tråden.
Senast redigerad av snasavglas 2023-01-07 kl. 12:05.
Citera
2023-01-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf4
Som webbutvecklare räcker YH gott och väl. Det är inte särskilt svårt. Handlar mest om att lära sig diverse ramverk och det får du ändå inte göra på en civilingenjörsutbildning. Har själv hört flera chefer säga att dom inte märker nån skillnad på vilken utbildning folk har.

Fast webbutvecklare är ju inte programmerare. De kan en sak och endast den saken. När det ramverk de har lärt sig inte är populärt längre så är de odugliga.
Citera
2023-01-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Fast webbutvecklare är ju inte programmerare. De kan en sak och endast den saken. När det ramverk de har lärt sig inte är populärt längre så är de odugliga.
Skulle inte kalla dom det, oerfarna kanske. Programmerat i 30 år
Citera
2023-01-07, 12:05
Medlem
IT-snubbens avatar
Jag har själv jobbat på flera företag och varit med på intervjuer när vi anställt folk.

Det som har vägt tyngst när vi anställt har alltid varit deras personlighet & hur väl vi tror att de skulle passa in i gruppen. Detta är så viktigt eftersom man på så gott som alla ställen idag behöver samarbeta och kommunicera med andra.

Min gissning är att du har någon diagnos som gör att din personlighet inte faller så många i smaken. Säger inte detta för att vara elak utan för att jag helt ärligt tror det är så. Jag känner ingen utvecklare som haft sådana svårigheter att få jobb som du beskrivit här i tråden. Eller som reagerat negativt på rekryterare o.s.v.

Du kanske borde försöka hitta nåt annat jobb istället för att gnälla här i tråden år efter år om hur synd det är dig och hur folk ljuger om bristen. Det är ingen brist, vi söker folk hela tiden typ. Det är svårt hitta bra utvecklare idag.
Citera
2023-01-07, 12:10
Medlem
Citat:
Låter rimligt, men vad exakt är egentligen social förmåga?

Jag kan säga såhär: Om jag vore en dålig chef eller rekryterare, som ville godtyckligt avskeda folk, som jag av irrationella skäl inte gillar, så skulle jag i 10/10 fall hänvisa till "bristande social förmåga" just för att det är så vagt.

Håller med om att det är väldigt luddigt med "social förmåga". Men om det gäller social kompabilitet för ett IT-arbete så skulle jag vilja konkretisera det till något sånt här:
1. Förmågan att fungera bra i en grupp.
- Vara trevlig och tillmötesgående mot andra i din grupp/på arbetsplatsen, även de du kanske personligen inte tycker om eller som är mindre kompetenta än du
- Vara ödmjuk inför att du inte alltid vet allt eller kan allt och lyssna på andras åsikter.
- Kunna kompromissa med andra
2. Kunna fungera i ett projekt
- Kunna arbeta tillsammans med andra med fokus på att få arbetet gjort framför att hävda dig själv
- Kunna lyssna på beställare och projektledare även om du inte håller med, och kunna framföra dina åsikter på ett konstruktivt sätt istället för att bara tvärvägra
- Kunna be om hjälp om man behöver och kunna hjälpa andra som behöver hjälp
3. Vara kommunikativ
- Kunna prata både med tekniska programmerare och icke-tekniska användare utan att dumförkara de som kanske inte vet lite mycket som du
- informera projektetledare och kollegor om arbetets gång, svårigheter etc.

Troligtvis kommer ingen vara perfekt på alla punkter alltid, men ovanstående är förmågor som jag tycker är viktiga för att kunna fungera bra på en arbetsplats men som inte har någon direkt teknisk koppling.
Citera
2023-01-07, 12:15
Citat:
Då får dom väl lära sig nästa ramverk. Det är inte svårt så det behöver man inte vara civilingenjör för att göra. Finns mycket jobb som webbutvecklare och det verkar ju vara såna jobb som TS söker.
Citera
2023-01-07, 12:19
Medlem
Citat:
Jag kan säga såhär: Om jag vore en dålig chef eller rekryterare, som ville godtyckligt avskeda folk, som jag av irrationella skäl inte gillar, så skulle jag i 10/10 fall hänvisa till "bristande social förmåga" just för att det är så vagt.

Då vore du en synnerligen inkompetent chef eftersom man inte kan avskeda folk på så svaga grunder. Men en rekryterares jobb är att se till att rätt personer rekryteras och att man fungerar väl tillsammans med övriga teamet är fullständigt avgörande för såväl trivsel som effektivitet på arbetsplatsen. Man gör ingen en tjänst genom att rekrytera någon som inte klarar av att föra sig normalt i fikarummet, det skapar endast problem.
Citera
2023-01-07, 12:36
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Jag har själv jobbat på flera företag och varit med på intervjuer när vi anställt folk.

Det som har vägt tyngst när vi anställt har alltid varit deras personlighet & hur väl vi tror att de skulle passa in i gruppen. Detta är så viktigt eftersom man på så gott som alla ställen idag behöver samarbeta och kommunicera med andra.

Min gissning är att du har någon diagnos som gör att din personlighet inte faller så många i smaken. Säger inte detta för att vara elak utan för att jag helt ärligt tror det är så. Jag känner ingen utvecklare som haft sådana svårigheter att få jobb som du beskrivit här i tråden. Eller som reagerat negativt på rekryterare o.s.v.

Du kanske borde försöka hitta nåt annat jobb istället för att gnälla här i tråden år efter år om hur synd det är dig och hur folk ljuger om bristen. Det är ingen brist, vi söker folk hela tiden typ. Det är svårt hitta bra utvecklare idag.

Han har lagt ner minst 5 år på att utbilda sig inom högre utbildning och ditt förslag är att han helt ska överge det p.g.a. det vaga skälet "personlighet"? Det du frågar om är likvärdigt med självmord.
Citera
2023-01-07, 12:38
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Lugn nu kickan! Det är inget konstigt med att rekryterare tänker på teamets sammansättning. Det gör alla, tyck vad du vill om den saken. Vad de som inte får jobbet de söker ska hitta på istället är inte arbetsgivarens problem (jag tycker ditt förslag om att de ska ta livet av sig känns drastiskt dock). De flesta arbetsplatser är inte till för att skapa sysselsättning, utan för att driva ett företag. För de som inte har förmåga att fungera på vanliga arbetsplatser så finns t.ex. Samhall.

TS i fråga har först läst till civilingenjör (teknisk fysik, vilket gör vederbörande lika kvalificerad som utvecklare som t.ex. en kock eller bilmekaniker) och sedan en YH-utbildning för att lära sig programmera. Men det är som sagt inte utbildningsnivån som är problemet i dennes fall, det fattar alla som följt den här tråden.

Fast denna tråd bryr sig inte om att det inte är arbetsgivarens problem. Vårat jobb är att så ärligt som möjligt förklara för TS vad vi tror är bäst. Om det nu är så att du tror att vara "socialt kompetent" går över allt annat, och att det är det enda sättet att få jobb, så säger du implicit att han bör ta livet av sig, alternativt flytta ifrån samhället ut till skogen och leva utan finansiell valuta.
Citera
2023-01-07, 12:39
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Jag tänkte detsamma. Vet inte hur många konsulter som ”fått in en fot” hos oss den vägen. De är inte nödvändigtvis kompetenta, strukturerade, eller en speciellt trevliga. Ibland är de socialt avvikande. (Läs: autister)
Men vi blir aldrig av med dem.

Du vill så klart att alla som inte kollar på Paradise Hotel och fotboll ska ta livet av sig? "Social anpassningsbarhet"
Citera
2023-01-07, 12:46
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:

Problemet är att vi har ett helt kostsamt system som syftar till att ge formellt bevis på kompetens. Nu uppfinner du, m.fl., ett nytt informellt krav som inte är mätbart eller formellt, alltså går det inte överhuvudtaget att verifiera att man någonsin har uppnått det. Kriteriet på social kompetens är godtyckligt. Vem som helst kan bli anklagad för att ha låg social kompetens. Det kan vara för att du är för snäll, för aggressiv, för frispråkig, för tystlåten, m. m. Det finns ingen central definition.

TS kan anklaga er för att vara socialt inkompetenta på samma sätt som ni kan anklaga honom för att vara det. Det är subjektivt. Däremot är examina inte subjektivt, det är, åtminstone i princip, ett bevis på att man har löst problem som är relevanta för ett visst kompetensområde. "Social kompetens" är informellt, vagt, omätbart.

Aldrig i livet att jag slösar 5 år på en lekstuga till universitet om det inte leder till någon nytta. Slaveri.
Senast redigerad av Sedelagen 2023-01-07 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in