Citat:
Ursprungligen postat av
Sedelagen
Låter rimligt, men vad exakt är egentligen social förmåga?
Jag kan säga såhär: Om jag vore en dålig chef eller rekryterare, som ville godtyckligt avskeda folk, som jag av irrationella skäl inte gillar, så skulle jag i 10/10 fall hänvisa till "bristande social förmåga" just för att det är så vagt.
Håller med om att det är väldigt luddigt med "social förmåga". Men om det gäller social kompabilitet för ett IT-arbete så skulle jag vilja konkretisera det till något sånt här:
1. Förmågan att fungera bra i en grupp.
- Vara trevlig och tillmötesgående mot andra i din grupp/på arbetsplatsen, även de du kanske personligen inte tycker om eller som är mindre kompetenta än du
- Vara ödmjuk inför att du inte alltid vet allt eller kan allt och lyssna på andras åsikter.
- Kunna kompromissa med andra
2. Kunna fungera i ett projekt
- Kunna arbeta tillsammans med andra med fokus på att få arbetet gjort framför att hävda dig själv
- Kunna lyssna på beställare och projektledare även om du inte håller med, och kunna framföra dina åsikter på ett konstruktivt sätt istället för att bara tvärvägra
- Kunna be om hjälp om man behöver och kunna hjälpa andra som behöver hjälp
3. Vara kommunikativ
- Kunna prata både med tekniska programmerare och icke-tekniska användare utan att dumförkara de som kanske inte vet lite mycket som du
- informera projektetledare och kollegor om arbetets gång, svårigheter etc.
Troligtvis kommer ingen vara perfekt på alla punkter alltid, men ovanstående är förmågor som jag tycker är viktiga för att kunna fungera bra på en arbetsplats men som inte har någon direkt teknisk koppling.