Citat:
Ursprungligen postat av
Sedelagen
Tycker folk i tråden överlag är väldigt osakliga och ohjälpsamma gällande problemet som TS framställer.
På abstrakt nivå är problemet: tiden som investerats i en mångårig utbildning lönar sig inte. Detta lär varken gynna TS eller samhället i stort. Denna fråga grenar ut i övriga frågeställningar som
- Varför hittar TS inget jobb?
- Exakt vilka kriterier är det som inte uppnås?
- Varför är de formella kriterierna (kandidat-, magister-, eller master-examen) inte tillräckliga?
- Vad bör man investera sin tid i istället?
- Varför ger arbetsförmedlingen, arbetsgivare m. fl. intrycket av att efterfrågan är hög?
Om TS berättelse stämmer, det vill säga att han faktiskt har högre examen inom området och har sökt ett stort antal relevanta jobb, och denna erfarenhet inte är ett undantag, så kan det indikera stora problem gällande vårt systems effektivitet, rättvisa och logik. Varför ska man investera tid och pengar i en utbildning som inte ger avkastning?
Drar man detta tillräckligt långt så blir det till slut mer värt att investera sin tid i att bygga en stuga i skogen eller något. Då får man i alla fall avkastning på sitt arbete.
Min uppfattning av tråden är att det inte verkar vara ett generellt problem för folk med TS utbildning att få jobb, utan det verkar handla om honom specifikt. Jag skulle alltså säga att utbildning i allmänhet ger avkastning, men att frågan är varför det inte ger avkastning för TS.
Med reservation för att jag inte läst hela tråden så kan jag försöka ge svar på dina frågeställningar utifrån min uppfattning av TS problematik:
-
Varför hittar TS inget jobb?
TS verkar bli kallad till intervju men bli bortvald tidigt i processen, oftast redan vid första mötet med HR där personliga egenskaper snarare än teknisk kompetens utvärderas. Många i tråden (inklusive jag själv) har föreslagit att det kan vara de personliga egenskaperna som är problemet för TS, men han verkar inte vilja ta till sig av detta.
-
Exakt vilka kriterier är det som inte uppnås?
Se ovan.
-
Varför är de formella kriterierna (kandidat-, magister-, eller master-examen) inte tillräckliga?
TS verkar ha en civilingenjörsexamen inom Teknisk fysik och elektroteknik, men han söker webbutvecklingsjobb. Troligtvis är inte Teknisk Fysik det formella kravet för den typen av jobb. Jag gissar att det är anledningen till att TS nu läser en YH-utbildning inom programmering. Så när han är klar med den kanske det blir enklare för honom att få den här typen av jobb.
-
Vad bör man investera sin tid i istället?
Personligen tycker jag man borde investera sin tid i något som är relevant för den typen av jobb man vill ha. Detta verkar TS göra nu i och med YH-utbildningen.
-
Varför ger arbetsförmedlingen, arbetsgivare m. fl. intrycket av att efterfrågan är hög?
Min uppfattning är att efterfrågan
är hög. Dock behöver företagen även seniorer, inte bara juniorer. Som inom i princip alla brancher är det därför fördelaktigt att ha erfarenhet. Men även juniorer får jobb, även om det är lite svårare för dem. Enligt TS egen utsago så har ju alla hans kursare, även de mindre kompetenta, fått jobb utan större problem.