Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boven541
Mer än hälften av annonserna brukar ju vara rent utav skräp iallafall när jag sökte jobb. Inget ont menat om din annons.

Men massa skitsnack om agilt arbete och andra buzz words så man får kämpa sig för att ta sig igenom en annons.

Man skulle önska lite mer raka rör och konkreta annonser.

Ja, annons är ett problem men jag är ändå förvånad av vilka som söker. Jag tror att om man söker nåt som utifrån cv är lite off kanske man ska skriva ett cover som förklarar.
Citera
2024-05-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ja, så vad?
You tell me.

Om du nu påstå ha de kunskaper du säger så skulle du fått jobb för flera år sedan
Citera
2024-05-04, 15:58
Medlem
Jag intervjuar rätt ofta juniora programmerare och det är definitivt kompetensbrist. Allra oftast har de bara 5hp programmering från högskolan och inget mer. De söker för att det är bra betalt, inte för att de är intresserade på riktigt. Sen rapar de upp fakta från någon bok de har läst men det blir snabbt uppenbart att de aldrig provat att implementera det de läst. Utsikterna är då att det kommer att ta 1-2år innan personen kan producera något av värde. Det blir ett "tack, men nej tack" till det. Programmering är svårt, långt mycket svårare än folk som söker dessa juniora tjänster tror. Bara disciplinen att sitta vid en dator hela dagarna och nöta problem utan speciellt mycket social kontakt är verkligen inget som vem som helst klarar.
Citera
2024-05-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Jag intervjuar rätt ofta juniora programmerare och det är definitivt kompetensbrist. Allra oftast har de bara 5hp programmering från högskolan och inget mer. De söker för att det är bra betalt, inte för att de är intresserade på riktigt. Sen rapar de upp fakta från någon bok de har läst men det blir snabbt uppenbart att de aldrig provat att implementera det de läst. Utsikterna är då att det kommer att ta 1-2år innan personen kan producera något av värde. Det blir ett "tack, men nej tack" till det. Programmering är svårt, långt mycket svårare än folk som söker dessa juniora tjänster tror. Bara disciplinen att sitta vid en dator hela dagarna och nöta problem utan speciellt mycket social kontakt är verkligen inget som vem som helst klarar.

Och herrn förklara för mig varför jag behöver göra programmeringstest med problem från Kattis för att visa att jag kan skriva kod, medan mina klasskamrater som inte vet någonting om datastrukturer eller algoritmer har jobb.
Citera
2024-05-04, 16:38
Medlem
Citat:
Och herrn förklara för mig varför jag behöver göra programmeringstest med problem från Kattis för att visa att jag kan skriva kod, medan mina klasskamrater som inte vet någonting om datastrukturer eller algoritmer har jobb.
Det är bara du som vet hur du beter dig på intervju och vad du skriver i dina personliga brev. Hur vet du att de inte klarar av de kodtester de utsätts för? Kanske kan de diskutera och visa att de förstår hur de skulle kunna lösa problemet även om de inte får till implementationen.
Det är inte svart på vitt att man får jobbet bara man visar att man kan programmera. Det är minst lika viktigt att man kan diskutera lösningar och visa på att man klarar av att samarbeta och förklara sin kod och tankesätt.

Sett över hur du skrivit om dina intervjuer skulle det inte förvåna mig om du direkt gått på defensiven när någon ifrågasatt din lösning.
Citera
2024-05-04, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det är bara du som vet hur du beter dig på intervju och vad du skriver i dina personliga brev. Hur vet du att de inte klarar av de kodtester de utsätts för? Kanske kan de diskutera och visa att de förstår hur de skulle kunna lösa problemet även om de inte får till implementationen.
Det är inte svart på vitt att man får jobbet bara man visar att man kan programmera. Det är minst lika viktigt att man kan diskutera lösningar och visa på att man klarar av att samarbeta och förklara sin kod och tankesätt.

Sett över hur du skrivit om dina intervjuer skulle det inte förvåna mig om du direkt gått på defensiven när någon ifrågasatt din lösning.

Jag har aldrig fått chansen att förklara någon lösning. Det har bara varit "tack och hej, vi valde någon med mer erfarenhet" och jag kan lova dig att man inte förstår hur man ska lösa ett girig algoritmproblem med en självsorterande datastruktur när man har problem att förstå hur man ska använda en hashmap.
Citera
2024-05-04, 16:42
Medlem
IT-snubbens avatar
IngetNick2, har du autism/aspergers?
Jag undrar för jag såg detta där de söker IT-konsulter och ett av kraven är att man har just autism/aspergers. Bara ett tips utifall att du råkar ha en sån diagnos!

https://www.unicus.com/sv/jobba-hos-oss/
Citera
2024-05-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
IngetNick2, har du autism/aspergers?
Jag undrar för jag såg detta där de söker IT-konsulter och ett av kraven är att man har just autism/aspergers. Bara ett tips utifall att du råkar ha en sån diagnos!

https://www.unicus.com/sv/jobba-hos-oss/

Nej, jag har ingen sådan diagnos. Jag är bara förbannad, bitter och less.
Citera
2024-05-04, 17:00
Medlem
IT-snubbens avatar
Citat:
Nej, jag har ingen sådan diagnos. Jag är bara förbannad, bitter och less.
Okej. Jag tror att du ärligt talat borde överväga att ge upp den här drömmen om att jobba som programmerare. Tror många andra här håller med. Du har ju försökt i så många år nu och det har inte gett önskat resultat. Det har bara gjort dig arg och bitter. Du kanske kan satsa på något annat inom IT, typ IT-säkerhet eller kanske nåt annat som inte alls har med IT göra om du nu inte är nöjd med ditt nuvarande jobb/karriär.
Citera
2024-05-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Okej. Jag tror att du ärligt talat borde överväga att ge upp den här drömmen om att jobba som programmerare. Tror många andra här håller med. Du har ju försökt i så många år nu och det har inte gett önskat resultat. Det har bara gjort dig arg och bitter. Du kanske kan satsa på något annat inom IT, typ IT-säkerhet eller kanske nåt annat som inte alls har med IT göra om du nu inte är nöjd med ditt nuvarande jobb/karriär.

Jag ska fannemig inte ge upp. Svenska förbannade IT-företag ska leverera på det de har lovat. Det ska vara ett definitivt och slutgiltigt avslut på att publicera gråtartiklar varje månad om det enorma behovet av "techexperter" för att därefter göra klart att man bara är intresserade av seniorer med minst 5 års erfarenhet. Det är dags att staten spänner musklerna på riktigt och gör klart att för varje sådan bölartikel så blir det ett offentligt kontrakt som skickas till Indien istället.
Här är ett bra exempel https://computersweden.se/article/13...medelbart.html Varför är herr Qviberg knäpptyst nu?
h
Citera
2024-05-04, 17:16
Medlem
Normala människor som läser den här tråden ställer sig frågan - Varför lägger så många tid och energi på att försöka övertyga en "autistisk" man att det är hans eget fel att han inte får jobb inom IT?

Vem som helst som har sökt jobb den senaste tiden vet att marknaden är så mättad att den projektilspyr programmörer åt höger och vänster. Det tillförs nya hela tiden också, så spektaklet lär inte ta slut under överskådlig tid.

Inte ens FAANG-arbetare är förskonade från IT-massakern, det är publika nyheter i media, men ändå samlas folk här för att skuldbelägga IN2 och låtsas som att allt är väl, det är absurt!
Citera
2024-05-04, 17:20
Medlem
Citat:
Jag lovar dig att om det var en blond vit tjej med en högskoleexamen i datateknik så skulle han hoppa jämfota för att anställa, även om hon så hade jobbat som butiksbiträde sedan dess.
Eller för den delen kan du kolla Benish Adnan på linkedin. Hon påstår sig ha en kandidatexamen i datateknik från Pakistan, har inte jobbat med det en dag i sitt liv. 8 år senare kommer hon till Sverige som anhörig till en arbetskraftsinvandrare. Självklart ställer svenska företag upp med både praktikplats och anställning.
Fast har hon en färsk högskoleexamen i datateknik så är hon ju flera mil framför dig utbildningsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in