Tack för en bra tråd, de är lite för sällsynta i Systemutveckling. Jag har tyvärr valt att kommentera den, mest som terapi för mig själv men ger den insikt åt andra är det ett plus. Som vanligt ska mina inlägg tas med en nypa salt, och de spårar ofta ur i slutet.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Systemutveckling idag är lagarbete lagarbete lagarbete! Både i stora och små projekt, om än på lite olika vis. Du ska kunna funka i ditt team, ha en prestigelös och flexibel inställning och bidra inte bara med kod? utan också med dig själv på ett vis som helst stärker teamet socialt, men i vart fall inte stjälper det. Människor som trivs bra ihop producerar nämligen oftast bättre. Du ska kunna prata testare, CM:ar, scrummasters, folk som specar krav, beställare, kunder. Inte nödvändigtvis med ett stort leende på läpparna, men på ett vis som gör att folk inte känner sig obekväma eller rentav dåligt behandlade. Du ska kunna känna kompromissen mellan att bidra med ditt kunnande och lösningsidéer och att inordna dig i teamet och acceptera när det inte är du som fäller avgörandet.
Det här låter lite som en platsannons. Lägg till att man ska kunna diverse teknologier, vara villig att lära sig nya, gärna programmera på fritiden m.m. Det du nämner tycker jag inte är mitt ansvar, utan aretsledarnas/chefernas. För vad sysslar de med annars: knyter kontakter, räknar pengar?
Problemet är att företag kräver att man ska vara lika social som Oprah Winfrey, lika snygg som Brad Pitt och lika autistisk som Rain Man. Och helst vit. Om jag beter mig som en besserwisser ibland (vilket jag gör) när jag vet mer än andra, får väl de mer sociala använda sina skillz, som jag antar är att kunna hantera alla typer av människor, inte bara sina likasinnade i den hemliga gruppen "socialt kompetenta". Om jag beter mig som en BW när jag
vet mindre förväntar jag mig att de hanterar det på ett bra sätt också. Eller hur, va?
De som kallar sig mer sociala är egentligen problemet. Besserwissers, t.ex. Star Trek-fans, kan diskutera hur länge som helst utan att för den skull bli otrevliga, tills en idiot kommer och förklarar hur överlägsen han är för att han är
duktigare på att vara ödmjuk.
I grund- och gymnasieskolan kunde jag nästan alltid mer än läraren i matematik, i vissa fall fysik och definitivt i data (hej Compis). Vad är meningen att jag ska göra liksom, när jag inte bara kan säga "du har fel" på ett neutralt sätt för då anklagas jag för att ha gjort något fel? De som påstår sig vara sociala verkar också vilja ha kudden utlagd innan de får höra sanningen.
"
Vi kan/vill inte hantera din kompetens eftersom det kräver arbete från vår sida" hade varit ett ärligt avslag, med tillägget "
Det finns ingen som är intresserad av att lära dig knyta skorna; vi är upptagna med att låtsas att vi förändrar världen.