2018-09-17, 16:53
Medlem
cqs avatar
Anledningen att det alltid pratas om brist på programmerare är för att företagen inte vill betala 30 000kr+ för en programmerare.
De vill att programmeringslönerna ska vara på IT-support nivån, dvs max 20 000 kr
Citera
2018-09-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Jaså citerade jag fel? Bäst du påpekar det för mig, det kommer nog hjälpa dig framåt med ditt jobbsökande.

Jag är helt övertygad om att problemet sitter i din personlighet, sen kan det så klart vara så att du har ett osmickrande yttre eller en odör som förvärrar situationen.

Om du jobbar på att ta kritik kanske någon kan hjälpa dig att hitta ett jobb inom utvecklarbranschen, annars får du väl återgå till dina tidigare jobb.

Det var ju två huvudfrågor som ställdes. Den första handlade om huruvida det förelåg någon akut brist på ingenjörer i dagens Sverige, så verkar inte vara fallet, det verkar uteslutande handla om en liten brist på väldigt nischad kompetens.

Den andra frågan verkar ha urartat till att handla om mina eventuella sociala tillkortakommanden.
Citera
2018-09-17, 17:03
Medlem
Enligt min egen erfarenhet är det viktigare för företagen att hitta en tjomme som är social i fikarummet och hänger med på AW's. Kodkunskaperna är inte direkt viktigt, det lär dom dig.
Citera
2018-09-17, 17:05
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaconRosen
Enligt min egen erfarenhet är det viktigare för företagen att hitta en tjomme som är social i fikarummet och hänger med på AW's. Kodkunskaperna är inte direkt viktigt, det lär dom dig.

Sedan kan man sälja på extra timmar för att lappa och laga i hafsverket trivselklubben har producerat.
Citera
2018-09-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det var ju två huvudfrågor som ställdes. Den första handlade om huruvida det förelåg någon akut brist på ingenjörer i dagens Sverige, så verkar inte vara fallet, det verkar uteslutande handla om en liten brist på väldigt nischad kompetens.

Den andra frågan verkar ha urartat till att handla om mina eventuella sociala tillkortakommanden.
Det föreligger helt klart en brist på åtminstone vissa typer av ingenjörer i landet.
Men inte av alla kategorier och i alla regioner.
Där Jag är verksam verkar det som om just programeare finns att tillgå liksom vissa typer av maskiningenjörer.
Däremot kommer du till elektro/elektronik hårdvara är bristen påtaglig och även mot system/krav finns en brist.
Sen verkar just elektronik hårdvara vara en bristvara inom mer eller mindre hela världen då jag konstant får jobberbjudande(med ibland groteska löneförslag) från i princip hela EU, Kina och Korea.
Men gällande mjukvarusidan verkar det som det finns balans på de flesta håll, utom möjligen Stockholm.
Citera
2018-09-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaconRosen
Vet inte hur väl det stämmer. Har själv aldrig rekryterat baserat på sådant och som utvecklare har jag själv alltid varit ointresserad av både AW och fikasnack.

Med det sagt är det ju givetvis en fördel om man klarar av att diskutera en teknisk lösning över en kopp kaffe.

Citat:
Ursprungligen postat av cq
Anledningen att det alltid pratas om brist på programmerare är för att företagen inte vill betala 30 000kr+ för en programmerare.
De vill att programmeringslönerna ska vara på IT-support nivån, dvs max 20 000 kr
Inte helt ovanligt för nyexade att få 30k i ingångslön om man kan visa upp rätt kompetens. Aldrig hört om en civilingenjör som skulle varit tvungen att välja ett förstajobb med 20k i ingångslön.
Citera
2018-09-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Kan du inte få jobb nu under högkonjunktur trots adekvat utbildning måste du göra något fel.

Jag har jobb, du måste citerat fel.
Citera
2018-09-17, 17:22
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det föreligger helt klart en brist på åtminstone vissa typer av ingenjörer i landet.
Men inte av alla kategorier och i alla regioner.
Där Jag är verksam verkar det som om just programeare finns att tillgå liksom vissa typer av maskiningenjörer.
Däremot kommer du till elektro/elektronik hårdvara är bristen påtaglig och även mot system/krav finns en brist.
Sen verkar just elektronik hårdvara vara en bristvara inom mer eller mindre hela världen då jag konstant får jobberbjudande(med ibland groteska löneförslag) från i princip hela EU, Kina och Korea.
Men gällande mjukvarusidan verkar det som det finns balans på de flesta håll, utom möjligen Stockholm.

Det är alltid brist på erfarna och kompetenta yrkesutövare.

Efter ett tag i branschen blir man allergisk mot dåliga arbetsplatser och värdelöst ledarskap, som det tyvärr finns alldeles för mycket av. Framförallt är det jakten på missriktad ’social kompetens’ som har lett till situationen vi idag har på de flesta större svenska arbetsplatser.

Seniora blir ofta egenkonsulter för att slippa befatta sig med allt BS som kommer med en anställning och som tacksamt nog också blir de första som får gå när ledarskapets inkompetens börjar påverka resultaten negativt.
Citera
2018-09-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarIngaKompisar
Beror lite på om man vill diskutera lösningen, kaffet eller hur gravid frugan är, eller hur?
Det är en fördel om du är social nog att kunna diskutera tekniska lösningar med dina kollegor. Något annat skrev jag inte, eller hur?
Citera
2018-09-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Intressant. Är det detta du menar? https://beta.sverigesingenjorer.se/m...tervjutraning/

Det verkar ju inte vara samma sak som jag pratar om dock. Det jag pratar om är en ärlig recension med personen i fokus. Det andra med CVt, personliga brevet osv är mest en liten bonus som är lätt att lägga till i det hela. Arbetsförmedlingen erbjuder ju också CV-hjälp och personligt brev-hjälp så det vet jag redan om. Men ingen där kommer säga "du luktar ju illa" eller "du är socialt inkompetent, på den sociala delen är du en tvåa på en skala upp till tio, och du behöver jobba mycket på det".

Eller erbjuder SI en personbedömning också? I så fall är det tummen upp för det, många skulle antagligen behöva den hjälpen (jag var en av dom som hade tjänat mycket på det i ung ålder).

Jaha ok, jag har inte testat det själv men vad jag vet granskar dom CV och kör en provintervju. Men det är nog ingen dum idé att betala för att få veta hur man uppfattas som person eller rent utseendemässiga grejer ur ett professionellt perspektiv. Jag skulle tippa att SI ställer dom klassiska HR-frågorna på provintervjun och ger feedback på hur man svarar på dom.
Citera
2018-09-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Det är alltid brist på erfarna och kompetenta yrkesutövare.

Efter ett tag i branschen blir man allergisk mot dåliga arbetsplatser och värdelöst ledarskap, som det tyvärr finns alldeles för mycket av. Framförallt är det jakten på missriktad ’social kompetens’ som har lett till situationen vi idag har på de flesta större svenska arbetsplatser.

Seniora blir ofta egenkonsulter för att slippa befatta sig med allt BS som kommer med en anställning och som tacksamt nog också blir de första som får gå när ledarskapets inkompetens börjar påverka resultaten negativt.
Beror lite på var och inom vilken bransch du är verksam.
Att bli egenkonsult verkar vara grejen i Stockholm(och viss mån linköping) samt Kina. Men i Tyskland, Korea och Spanien inte en chans som egenkonsult.
Nu är jag inte speciellt involverad i den rena mjukvaru industrin utan jobbar med integrerade system och kompletta maskiner.
Men där verkar det som om programerare(åtmistonne juniora) finns att tillgå då mycket jobb sker i Indien. Men system och hårdvaru ingenjörer lyser med sin frånvaro.
Kan bero på att i Sverige(utanför stockholm) är det svårt att få mer än 55 000/mån (eller millen som konsult) och Kina erbjuder 500000$ om året + betalt boende.
Citera
2018-09-17, 19:56
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarIngaKompisar
Att undvika kompetens kan väl vara en anledning. Jag vet inte hur många gånger jag har berättat att jag jobbar med programmering och fått höra "jaha, du är en sån där data-expert". Vad är meningen att jag ska svara på det? Meningen är naturligtvis att jag ska hålla käften för att den som frågar är "mer social" och vet bättre. Eller så är personen bara rädd.

Jag uppskattar människor som finner sin mening i att tömma sopor, och jag har jobbat med det, men de som väljer att fälla såna här kommentarer är värdelösa svin, och resultatet blir att jag gör samma sak och använder mina kunskaper för att trycka ner andra. Tyvärr inte bara mot dessa personer då de är oåtkomliga, men det sprider sig alltid och man vet aldrig vem som står på ens sida.

Ja, min observation är att när de flesta blir färdiga med sin ”utbildning” och första åren på ”jobbet” så är det nästan lika plågsamt som tortyr att ta till sig ny kunskap.

Egot tål inte riktigt att stå naken framför en ny teknisk domän. Dessutom är man generellt för upptagen med sitt pretentiösa trams i familjelivet och allt tomt dravel som hör därtill.

Dock, vissa seniorer i branschen som tagit sig igenom denna period kan vara härligt och underhållande cyniska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in