Citat:
Ursprungligen postat av
kolmogorov-smirnov
I tillägg till detta brukar många sådana personer anse att det enbart är kunskap man ska utvärderas på när det gäller jobb. Som om det var den enda variabeln.
Jag måste dock säga att situationen är lite svår att reda ut. Är det rätt typ av jobb? Har ts rätt kunskap till de jobb som sökts? Har ts sökt på rätt typ av företag? Har ts visat att han kommer bli svår att arbeta med?
Nu tror jag visserligen det är den sista frågan som är avgörande. Det är tyvärr lite problematiskt. Ts verkar ha attityden som jag skrev om inledningsvis och kommer därmed avfärda all hjälp i den riktningen. Gärna med argument som "Folk är idioter som tror att en bra anställd är en person som är duktig på att fika".
Lycka till med jobb sökandet hur som helst.
Jag kan kontra med bekanta jag har som inte har något problem med att landa jobb efter jobb efter jobb.
Den första är över 30 år gammal har "festa" som egentligen enda huvudintresse, skryter ofta om att han dyker upp på jobbet bakfull, spenderar halva arbetsdagen på sociala medier. Han orkade förövrigt inte ens avsluta sina högskoleingenjörstudier och programmerar inte en enda rad kod på sin fritid, någonsin.
Den andra blir direkt agressiv om du ber honom förklara någonting, tror att sociala interaktioner består av att han måste skrika högst och höras mest, annars är det meningslöst. Han spenderar också stora delar av arbetsdagen på sociala medier.
Den tredje orkade inte slutföra ens sin kandidatexamen, njuter av att trycka ned folk och att dra kränkande skämt. Han programmerar inte heller någonting alls på sin fritid.
Den fjärde ljuger gladeligen om vad som helst om han tjänar på det, springer till HR och anser sig vara utsatt för trakasserier om någon ber honom förklara vad hans kod gör. Han programmerar inte heller någonting på sin fritid och anser det viktigt att lista att han behäskar både word och excel på sin linkedinprofil.
Är det detta som är exempel på hur denna "sociala kompetens" ser ut?