Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-09-15, 20:51
Medlem
Det bästa sättet att bygga upp en bra fysik är att träna tunga basövningar och då kan man redan från början slänga ut allt skitsnack om splitträning och främre/bakre axlar och övre/undre bröst genom fönstret. Det är avancerade bodybuilders som håller på med sånt, inte du kära trådskapare.

Så, det behövde sägas igen fast jag upprepat detta xxx gånger genom åren.

Skriv gärna PM till mig så hjälper jag dig med det jag kan!
Citera
2018-09-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Menar du att forskning bryr sig om hur stor du är?

Pratar vi om hur man blir störst snabbast eller hur man blir en medlig motionär?

Ditt tips funkar garanterat för Lennart 45 som vill hålla igång och vara frisk och kry. Inte för Ahmed 20 som vill vara störst på gymmet.

Mitt tips är för någon som vill satsa inom bodybuilding eller bara allmänt vill bli krallig som ett as.
Citera
2018-09-15, 21:07
Medlem
Citat:
Det du skriver är inte relevant till det jag skrev. Låg volym och hög frekvens handlar om total volym per träningspass respektive frekvens av träningspass.
Haha ursäkta missförstod tyvärr, blir lätt så en lördag kväll
Citera
2018-09-15, 21:12
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Pratar vi om hur man blir störst snabbast eller hur man blir en medlig motionär?

Ditt tips funkar garanterat för Lennart 45 som vill hålla igång och vara frisk och kry. Inte för Ahmed 20 som vill vara störst på gymmet.

Mitt tips är för någon som vill satsa inom bodybuilding eller bara allmänt vill bli krallig som ett as.

Låg volym och hög frekvens är överlägset brosplits för muskelbygge och styrka. Just bodybuilding prioriterar utseende så där kanske man behöver mer volym för att aktivera mer muskelfibrer? Mina råd riktar sig till rent muskelbygge, inte nödvändigtvis med målet att se bra ut även om det kommer hända ändå.
Citera
2018-09-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Haha ursäkta missförstod tyvärr, blir lätt så en lördag kväll

Ingen fara
Citera
2018-09-15, 21:17
Medlem
Citat:
Låg volym och hög frekvens är överlägset brosplits för muskelbygge och styrka. Just bodybuilding prioriterar utseende så där kanske man behöver mer volym för att aktivera mer muskelfibrer? Mina råd riktar sig till rent muskelbygge, inte nödvändigtvis med målet att se bra ut även om det kommer hända ändå.

Jaja jag orkar inte tjaffsa om en sån sak, all träning är bra träning. Och alla har olika mål.
Citera
2018-09-15, 21:20
Medlem
Citat:
Jaja jag orkar inte tjaffsa om en sån sak, all träning är bra träning. Och alla har olika mål.

Helt klart. Det finns alltför många som tror att om de inte tränar efter det optimala schemat och dricker vassle inom 15 sekunder efter sista setet så kan de lika gärna skita i det.
Citera
2018-09-15, 21:43
Medlem
Citat:
Båda alternativen ser bra ut men jag skulle valt den första.

Tänk bara på att inte träna axlar dagen efter bröst och tvärtom då alla
PUSH-övningar inkluderar triceps som inte är bra att överträna, musklerna ska vila minst ett dygn innan man gör på igen beroende på hur snabb man är på återhämtning

På de stora muskelgrupperna (Bröst,Rygg,Ben) satsa på 3-4 övningar där du börjar med den tyngsta övningen först då du har som mest energi. Bänk är tyngst i bröst och knäböj tyngst i ben.
Rygg brukar jag börja med tunga roddar med skivstång men det varierar.
Se till att variera sets,reps och övningar.

Nästan det viktigaste av allt om du vill göra framsteg är att du ska försöka öka vikten liiite VARJE pass. Lyckas du klara lika många reps i bänk som förra veckan med 2kg tyngre så har du gjort ett bra jobb. Det kan också vara att du har ökat med en extra rep på samma vikt, men se till att ligga runt 6-10 reps.
Det är väldigt vanligt att man kör på med samma vikter pass efter pass och inte ser resultat, det är som att trappa vatten iprincip, man måste pressa kroppen varje pass.

Tack för den fina förklaringen, jag har försökt öka vikten på vissa övningar, ibland går det och ibland inte ^^
Citera
2018-09-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Finns som som sagt en massa olika filosofier om olika splits och träningsprogram. Men man kan nog säga att det vanligaste och mest beprövade är en klassisk tre-split, dvs dela upp kroppen i tre delar och rotera.

T ex:

Dag 1: Bröst, axlar, triceps

Dag 2: Ben.

Dag 3: Rygg, Biceps.

Vissa lägger även axlar som ett eget pass, alltså ett 4-split. Men börja på tre och lägg till fler split om det behövs.

Ländryggen tycker JAG det känns mest naturligt att köra på benpasset, men de flesta kör den nog på ryggpasset.

Mage kan man köra mer eller mindre varje träningspass eftersom det inte är riktigt samma typ av muskel. Brukar köra ett par olika magövningar ca 25 reps vardera. Tar ca 10 min i början av passet. Exakt vilka övningar är lite upp till en själv, bara man får med sidorna och obliques och varierar lite allt eftersom.

Det är inte en jätteexakt vetenskap, utan handlar mest om att prova sig fram lite och hitta något man gillar. Finns en hel del inspiration på youtube till exempel.

Jag förstår tack för tipsen gällande magen
Citera
2018-09-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Kör så här:
Bröst Biceps
Rygg Triceps
Bål Axlar
Ben armar

Då du redan tränar triceps i bröst övningar är det bättre att slänga in biceps som är helt utvilade den dagen och tvärtom för rygg. Gammal taktik men funkar, enligt mig, bättre än standard versionen

Tack ska du ha
Citera
2018-09-15, 22:38
Medlem
Citat:
Om man inte tar preparat? Vilka preparat då? Jag har aldrig kört helkroppspass i mitt liv och aldrig tagit preparat men skulle trampa på dig på gymmet.

Det är inte optimalt att köra hela kroppen på ett pass. För det första så blir det för långa pass, muskelgruppen du körde först kommer inte få i sig kolhydrater å protte på minst 2 timmar vilket inte är bra om man vill ha maximal muskeltillväxt. Vet du varför? För att när muskelfibrer går sönder så behöver dom energi för att bygga upp sig starkare. Får dom inte det så kommer du aldrig bli starkare eller större, någonsin.

För det andra har du inte lika mycket energi att ge, om du gymmar på riktigt och inte läser tidningen mellan setten kommer du vara helt sopslut efter 2 muskelgrupper. Vilket betyder att man inte kan ge allt i resten av passet.
Håll dig till 1 timma.

Hur många muskelgrupper tränar man om man tex. knäböjer eller marklyfter?
Citera
2018-09-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Hur många muskelgrupper tränar man om man tex. knäböjer eller marklyfter?

Hela kroppen i princip på båda, förutom bröst och triceps. Mer eller mindre aktivitet på vissa muskler men både knäböj och mark tar grymt mycket på bål och ben.

Många tror att marklyft bara är för ländryggen, feeel. Marklyft är egentligen en benövning med inslag av måånga andra muskler som jobbar tillsammans.

Men främst ben och bål får du mycket av i de övningarna, man måste ha ett båltryck för att hålla rätt teknik och inte skada sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in