Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Du går inte in i frågorna du får på ett sätt som en TS som vill ha en seriös debatt borde göra så jag börjar tröttna på debatten men skriver åtminstone en gång till:
Varför skulle en diktator tillåta att du får yttra dig, vad tjänar en diktator på det?
En diktator stiftar alla lagar och vill av naturliga skäl inte förlora sin makt. De medel man då har att avsätta en diktator är att bilda opinion mot diktatorn och slutligen organisera ett uppror. Medlen diktatorn har mot detta är att förbjuda allt som gör det möjligt att bilda opinion, t.ex. yttrandefriheten och organisationsfriheten.
Vi ser redan i Sverige idag att makten vill begränsa just dessa rättigheter men det måste maskeras som att bekämpa t.ex. nazister men trots det är det inte helt lätt att få acceptens för det då alla som är vakna ser vad det leder till. En diktator behöver däremot inte bry sig om att folk inte gillar det och kan utan problem förbjuda media att skriva fel saker. Är du i det läget inte beredd att ta till våld så är det kört men även om du är beredd att ta till våld är det svårt att organisera motståndet.
Jag tror att många diktatorer skulle tjäna på att låta folket få yttra sig fritt, eftersom de uppenbarligen kan få väldigt mycket problem om de begränsar yttrandefriheten, tex hat, hot och invasioner från omvärlden. Det hade kunnat gå mycket bättre för många mördade/avrättade diktatorer, om de bara hade stått ut med kritik och varit beredda att förlora makten. Då hade omvärlden INTE kunnat motivera invasioner lika lätt. Och folket hade förstås mått bättre, både av att få yttrandefrihet etc. och att slippa invasioner.
Men det stora problemet är väl kanske stolthet/narcissism, bland diktatorer och politiker i allmänhet. Och därför bör man protestera mot politiker som uppvisar tydliga narcissistiska drag. Ödmjukhet är vad som behövs inom politiken, tror jag.
Sen så tänker jag att det EVENTUELLT kan vara så, att orsaken till att vi här i Sverige INTE har haft krig på länge, det är pga att många krigshetsande svenskar dog i krig förr i tiden. Och kvar blev sen mestadels fredliga svenskar, som uppfostrade sina barn till att bli fredliga. Därmed INTE sagt att alla som dog i krig förr i tiden var krigshetsare. Men troligen dog många väldigt onda och farliga människor i krig förr i tiden.
Och om tesen ovan stämmer, alltså att det mestadels blev fredliga människor kvar i Sverige efter krigen. Då räcker det troligen med yttrandefrihet, för att politikerna ska förstå att svenska folket INTE accepterar krig. Det behövs alltså INTE rösträtt/val enligt den tesen.
Och att det är krig i andra länder, det beror alltså enligt den tesen, antingen på att folken i dessa länder är krigshetsare, eller pga brist på yttrandefrihet etc., snarare än brist på rösträtt/val.
Hur som helst så förespråkar jag alltså INTE diktatur, utan helt enkelt en regering som styrs av folket med hjälp av yttrandefrihet.
Men sen som jag skrev i mitt förra inlägg till Mia-Rovy, så tycker jag att en riksdag där alla ledamoter har vetorätt är en god idé. Det jag stör mig på är dock allt krångel och alla kostnader vid val. En lösning skulle kunna vara att alla väljare får ett hemligt nummer och en kod. Och sen kan man logga in på Valmyndighetens hemsida och ändra sin röst när som helst. Det hemliga numret och vad man har röstat på, det finns för vem som helst att se på Valmyndighetens hemsida. Så kan man själv kontrollera att det står rätt, genom att leta upp sitt nummer på Valmyndighetens hemsida. Och vem som helst kan sitta och räkna röster, när som helst och hur många gånger som helst.
Och ett sådant system innebär då också att partier kan förlora mandat när som helst i princip, om någon/några väljare ändrar sin röst.
Jag har dock förstås INTE tänkt igenom denna lösning så noga. Men så som det är nu med val och rösträkning, det är INTE bra alls.