2018-09-19, 17:50
Medlem
Hej!

Det är så att jag funderar på att boka en studentlägenhet (med hyra). I detta studentområde har flera studentlägenheter redan rivits och man bygger nytt. I informationen om bostaden står det ingenting om att den kommer rivas, men jag har hört från andra ställen (på bland annat hemsidan) i allmäna termer att denna address omfattas av nyggnation och måste rivas i framtiden. Detta är dock ingenting som står i kontraktet och på de andra ställena står det absolut ingen information om när detta kommer ske, men jag gissar på slutet av 2019. Om man frågar företaget vet de inte heller.

Företaget säger att de som fått evakuera tidigare har fått en likvärdig ersättningslägenhet eller 2 års extra kötid. Men de kan inte säga något med absolut säkerhet.

Nu är min fråga. Har jag någon rättighet om jag måste evakuera studentlägenheten på grund av rivning eller kan de kasta ut mig på gatan utan att jag kan göra något? Kan jag kräva en lägenhet i ersättning så att jag slipper hamna i en korridor? Beakta då att jag nödvändigtvis inte behövt veta att den ska rivas, då det inte står någonting om det i informationen eller avtalet.

Tacksam för snabba svar.
Citera
2018-09-19, 18:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är det rivningskontrakt du har eller ett normalt förstahandskontrakt?
Citera
2018-09-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är det rivningskontrakt du har eller ett normalt förstahandskontrakt?

Vet inte exakt vad som menas med rivningskontrakt. Men jag har sett andra kontrakt på samma hemsida där det står klart och tydligt "Observera att hyresvärde måste flytta December 2018 pga rivning". Det står ingenting sånt på denna lägenheten, och ingenting i kontraktet. Enda anledningen till varför jag vet om att det ska rivas är för att jag sökt upp information om det.

Är dålig på hyrestermer och sånt, men det är jag som hyr direkt från företaget, jag som står på addressen etc. Ingen deposition utan jag betalar x kr i månaden.
Citera
2018-09-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcthor
Vet inte exakt vad som menas med rivningskontrakt. Men jag har sett andra kontrakt på samma hemsida där det står klart och tydligt "Observera att hyresvärde måste flytta December 2018 pga rivning". Det står ingenting sånt på denna lägenheten, och ingenting i kontraktet. Enda anledningen till varför jag vet om att det ska rivas är för att jag sökt upp information om odet.

Är dålig på hyrestermer och sånt, men det är jag som hyr direkt från företaget, jag som står på addressen etc. Ingen deposition utan jag betalar x kr i månaden.

Står det inget så fråga hur långt innan de som skrevs där det stod.
Citera
2018-09-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Står det inget så fråga hur långt innan de som skrevs där det stod.

Vad jag kommer ihåg stod det 1 år innan. Men oavsett när det är, har jag lagen på min sida om jag vill ha en ersättningslägenhet och inte hamna i något korridorsboende?
Citera
2018-09-19, 18:49
Medlem
Citat:
Vad jag kommer ihåg stod det 1 år innan. Men oavsett när det är, har jag lagen på min sida om jag vill ha en ersättningslägenhet och inte hamna i något korridorsboende?

Du kanske kanske stå ut (med lägre hyra) en viss tid? Men mer än 6 mån vore kanske jobbigt. Skulle själv aldrig vilja bo i korridor men några månader hade man stått ut med.

Hur länge köade du till din lägenhet?
Senast redigerad av deliciousdelux 2018-09-19 kl. 18:52.
Citera
2018-09-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Du kanske kanske stå ut (med lägre hyra) en viss tid? Men mer än 6 mån vore kanske jobbigt. Skulle själv aldrig vilja bo i korridor men några månader hade man stått ut med.

Hur länge köade du till din lägenhet?

Jag har bott i korridor i snart 2.5 år och är riktigt trött på det. Har köat i snart 2.5 år för att få denna så kommer inte få en ny lägenhet under tiden jag pluggar (5år) om jag inte får en ersättningslägenhet av dem eller 2 års extra kötid.
Citera
2018-09-19, 19:17
Medlem
Citat:
Jag har bott i korridor i snart 2.5 år och är riktigt trött på det. Har köat i snart 2.5 år för att få denna så kommer inte få en ny lägenhet under tiden jag pluggar (5år) om jag inte får en ersättningslägenhet av dem eller 2 års extra kötid.

Antingen eller kan du räkna med.
Citera
2018-09-19, 19:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vet inte exakt vad som menas med rivningskontrakt. Men jag har sett andra kontrakt på samma hemsida där det står klart och tydligt "Observera att hyresvärde måste flytta December 2018 pga rivning". Det står ingenting sånt på denna lägenheten, och ingenting i kontraktet. Enda anledningen till varför jag vet om att det ska rivas är för att jag sökt upp information om det.

Rivningskontrakt är en kontraktsform där man avtalat bort vissa delar som finns i ett normalt hyreskontrakt, det kan vara att reparationer inte utförs och att besittningsskyddet inte finns.
Citera
2018-09-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Rivningskontrakt är en kontraktsform där man avtalat bort vissa delar som finns i ett normalt hyreskontrakt, det kan vara att reparationer inte utförs och att besittningsskyddet inte finns.

Något sånt finns inte i kontraktet. Det verkar vara ett helt vanligt kontrakt, står inget speciellt. Är jag då enligt någon lag berättigad ersättningslägenhet eller liknande kompensation?
Citera
2018-09-19, 21:21
Medlem
Citat:
Något sånt finns inte i kontraktet. Det verkar vara ett helt vanligt kontrakt, står inget speciellt. Är jag då enligt någon lag berättigad ersättningslägenhet eller liknande kompensation?

Kan du inte fota kontraktet, maskera och lägga upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in