Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-28, 19:23
  #1
Medlem
Efter fyra resor på ett år till Addis Ababa så bestämde jag mig för att jag besöka ett annat Afrikanskt land för att ha något att jämföra med.

Efter lite funderingar så bestämde jag mig för Rwanda och huvudstaden Kigali.

Flög i onsdags kväll från Arlanda till Addis Ababa för att byta plan där. Hade kunnat välja att byta i Bryssel också, men jag tycker om Ethiopian airlines.

Flyget från Addis till Kigali var försenat ett antal timmar, men det gjorde inget. Träffade en trevlig Kanadensare som bodde i Rwanda med sin Rwandiska fru och barn.

Väl ombord på planet så meddelades det att Kigali flygplats var stängd i en timme, så det blev ytterligare lite väntetid, men eftersom detta är Afrika så är det bara att vänja sig.

Köpte mitt visum på flygplatsen i Kigali. 30 us dollar kostar det. Inga köer eller väntetider. Väldigt smidigt.

Tog taxi från flygplatsen till hotellet. Betalade 15 dollar. Lite för dyrt kanske, men det gör inget.

Hotellet som heter Beausejour och ligger bredvid området Remera väldigt centralt.
Eftersom det tydligen finns två hotell med samma namn så kom jag först lite fel. Tursamt nog så låg rätt hotell bara några hundra meter bort.

Checkade in och tog sedan en dusch innan jag gick ut på stan. Köpte tandkräm, mygglotion samt lite annat. Det mesta är ganska billigt här.

Kigali ska vara Afrikas renaste stad, och det tvivlar jag inte på. Det finns inte minsta spår av skräp någonstans, och hemlösa samt tiggare ser man knappt röken av. En extrem kontrast mot Addis.

I morse tog jag på nytt en promenad för att fotografera lite. På väg tillbaka till hotellet träffade jag en tjej som jag lärde känna, och som lärde mig en del om Rwanda
På eftermiddagen bjöd hon mig på Rwandisk mat hemma hos henne. Hon tyckte att hon skulle mata mig. Det var en rolig och lite annorlunda upplevelse.

Huset hon bor i påminner lite om det jag besökte i Addis, bortsett från att hennes hus var lite större och lite mer modernt, även om det låg i ett liknande kåkstadsområde.
Citera
2018-09-28, 19:45
  #2
Medlem
JayJayAdamss avatar
Intressant resa.
Vad fick dig att besöka kontinenten från första början?

Förstår dock inte syftet med tråden och vad som ska diskuteras.
Citera
2018-09-28, 20:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Intressant resa.
Vad fick dig att besöka kontinenten från första början?

Förstår dock inte syftet med tråden och vad som ska diskuteras.

Jag hade besökt flera länder i Sydostasien vid ett flertal tillfällen, och kände att jag ville prova något som var nytt för mig.

Jag hade sett flera dokumentärer om Afrika, och blev nyfiken.

Mitt inlägg blev inte riktigt färdigt.

Hade tänkt avsluta med att fråga om det fanns några andra Afrikaresenärer härinne som besökt Rwanda, och fråga vad deras erfarenheter är samt vad dom tyckte.
Sedan fråga hur lätt/svårt det är att skaffa visum till Burundi härifrån.
Citera
2018-10-02, 08:40
  #4
Medlem
Jag har rest genom Rwanda och stannat till i Kigali. Jag tycker att Rwanda är det land i Afrika som är minst "afrika" av de länder jag besökt. Det är som du säger rent, beroende på att befolkningen tvingas att städa i Kigali en lördag i månaden. Befolkningen pratar bra engelska och trafiken är med afrikanska mått mätt ordnad. Om du kikar runt i Kigali kommer du att upptäcka att det finns bild och ljudupptagningsutrustning mycket frekvent placerad, möjligtvis ett led i att främja Kagames demokrati.
Citera
2018-10-02, 18:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronsessan2
Jag har rest genom Rwanda och stannat till i Kigali. Jag tycker att Rwanda är det land i Afrika som är minst "afrika" av de länder jag besökt. Det är som du säger rent, beroende på att befolkningen tvingas att städa i Kigali en lördag i månaden. Befolkningen pratar bra engelska och trafiken är med afrikanska mått mätt ordnad. Om du kikar runt i Kigali kommer du att upptäcka att det finns bild och ljudupptagningsutrustning mycket frekvent placerad, möjligtvis ett led i att främja Kagames demokrati.

Jag har ju bara Etiopien att jämföra med än så länge, men jag tycker ändå att Kigali "känns" mer Afrika än Addis, som i mitt tycke känns lite mer som ett arabland till viss del. Många i Addis pratar ju dessutom Arabiska.

Det går kvinnor utmed vägarna hela tiden och plockar skräp.

Trafiken är som du nämner relativt ordnad. Speciellt om man jämför med Addis. Kigali är ju dock en mycket mindre stad.

Nu har jag varit en hel del i "slummen" som påminner mer om Afrika på riktigt eller hur man ska uttrycka det.
Har ju under min tid här umgåtts med en tjej från lokalbefolkningen som bor i ett sådant område. Hon och hennes systers barn har lagat mat åt mig varje dag.

Jag har sett en dokumentär om Kagame, och det kanske finns ett och annat att säga om honom.
Folk här som jag hört, har dock bara haft positiva saker att säga om honom.

Jag trivs ganska bra här faktiskt. På ett sätt bättre än i Addis. Addis är en väldigt rörig stad, och här i Kigali slipper man tiggeriet, och lurendrejarna som hela tiden försöker blåsa folk på olika sätt.
Självklart finns det tiggare här med, och säkert folk som försöker lura folk, men än så länge har jag sluppit detta, frånsett några barn som bor granne med tjejen jag träffar.

Ja just det, en granne till tjejen knyckte lite pengar av mig häromdagen, samt ställde till en scen, där hon påstod att jag var hennes pojkvän, så det blev lite stökigt ett tag.
Citera
2018-12-16, 09:48
  #6
Avstängd
Mertillens avatar
Kagame påminner om Putin? Det är nog vad Rwanda mår bra av.
Citera
2018-12-16, 18:48
  #7
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Kagame påminner om Putin? Det är nog vad Rwanda mår bra av.

Kagame är vad man brukar kalla en upplyst diktator
Citera
2018-12-16, 18:56
  #8
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Kagame är vad man brukar kalla en upplyst diktator

Det låter bra. Däremot med tanke på folkmordet 1994 och med tanke på liknande händelser som skett i Burundi tidigare och på andra sidan, i Kongo, så är jag inte helt lugn inför framtiden. Vad händer när presidenten dör? När presidenten mördades -94 gick det åt helvete. Jag tycker nämligen inte att det är så kul att läsa om machete-angrepp och liknande på kvinnor och barn.
Citera
2018-12-17, 03:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Kagame påminner om Putin? Det är nog vad Rwanda mår bra av.

Det är möjligt att han gör det. Har för låg kunskap i nuläget. Dock var flera i lokalbefolkning tacksamma eftersom Kagame tydligen ger dom gratis myggnät.
__________________
Senast redigerad av podofil1981 2018-12-17 kl. 03:47.
Citera
2018-12-18, 16:37
  #10
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det låter bra. Däremot med tanke på folkmordet 1994 och med tanke på liknande händelser som skett i Burundi tidigare och på andra sidan, i Kongo, så är jag inte helt lugn inför framtiden. Vad händer när presidenten dör? När presidenten mördades -94 gick det åt helvete. Jag tycker nämligen inte att det är så kul att läsa om machete-angrepp och liknande på kvinnor och barn.

Ja, det är ju det som är problemet med ett system som bygger på en mans ledarskap. Han kan dö. Faktum var att Kagame ju kom till makten i RPF därför att hans föregångare Fred Rwigyema sköts ihjäl i strid under oklara omständigheter.

Här finns ju material för konspirationsteorier. Jag läste i samband med ett mordförsök på en rwandisk höjdare i exil i Sydafrika att i afrikansk politik är det oftare dina vänner än dina fiender som tjänar på att du försvinner.

Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Det är möjligt att han gör det. Har för låg kunskap i nuläget. Dock var flera i lokalbefolkning tacksamma eftersom Kagame tydligen ger dom gratis myggnät.

Det är inte bara därför de gillar honom. Han har gjort Rwanda stabilt och rent och de har bland den högsta tillväxten i Afrika. Samtidigt är han en diktator i ordets fulla rätt. Jag har hört att framgångsrika företagare måste vara medlemmar i partiet och ge dem "kampanjbidrag" - annars körs de ut ur landet. Det är dock rykten, kan inte bekräfta...
Citera
2019-03-18, 03:36
  #11
Medlem
Hej!

Du nämnde att du betalade med dollar. Använde du inte lokala valutan rwandisk franc? Vet att på flygplatsen är det dollar som gäller men sen verkar det vara öppet för val. Verkar som att du fick betala väldigt mycket för taxin.

Hur är det med kort där? Kan man springa runt med visa eller Mastercard? Eller är det cash som gäller?
Citera
2019-03-20, 03:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Hej!

Du nämnde att du betalade med dollar. Använde du inte lokala valutan rwandisk franc? Vet att på flygplatsen är det dollar som gäller men sen verkar det vara öppet för val. Verkar som att du fick betala väldigt mycket för taxin.

Hur är det med kort där? Kan man springa runt med visa eller Mastercard? Eller är det cash som gäller?

Hej.

Jag använde både dollar och Rwandiska franc. Mest Rwandiska franc.
Ja, taxin kostade mig säkert mer än nödvändigt, men just då brydde jag mig inte så mycket om det.

Ska tillbaka till Rwanda en kortare sväng i slutet av april, och då ska jag försöka vara mer noga med vad jag betalar.

Jag tog ut pengar med mitt bankkort. Har alltid minst två bankkort med mig. Både Mastercard och Visa. Visa brukar fungera bättre i Afrikanska länder.

Det är inte så vanligt att butik eller restauranger tar kort som betalning.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2980673

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback