Citat:
Ursprungligen postat av
adolf512
Nej "vanligt folk" ska inte ha ngot att sga till om d de inte har vad som krvs fr att framgngsrikt styra ett land, kreti och pleti br hllas utanfr maktens finrum. Skulle du vlja ut "vanligt folk" till bolagsstyrelsen i ditt fretag?
Politiker r ju vanligt folk ocks? Skillnaden r att de indoktrinerats enligt en ideologi. De har inte ndvndigtvis koll p alla detaljer heller. Vanligt folk som r kompetent, absolut. ven VD:ar, olika styrelseledamter o.s.v. r trots allt "vanligt folk" ocks.
Faktum r att Henrik Jnsson (i podden jag hnvisade till i mitt fregende inlgg) nmner vissa exempel, dr politiker frhandlar med nringslivet fr att komma fram till lsningar. Men eftersom att politiker inte han ett dyft om nringslivet, tminstone inte kring hur man frhandlar med nringslivet - d blir det jvligt fel.
Och jag ser snt dr vldigt ofta, dr ideologin i frga styr vad som blir utfallet. Och s kommer mngder med snhr "knslopolitik" som bara r magknsla och som inte har ngon som helst verklighetsfrankring. Det mste BORT!
Citat:
Jag ser grna att mnga blir A0-medborgare pga att de hade en frlder som var A0-medborgare (blev utvald som eftertrdare), bda delerna av st-rom och vst-rom hade ett system dr den som var kejsare utsg sin egna eftertrdare.
I mina gon ser det ut som att du kommer odla fram en ny adel och s kommer de som vill ha en radikal frndring hamna p botten och fr inte tycka till om ngot...
Citat:
I frra inlgget s nmnde jag tv mekanismer fr hur man skulle kunna byta ut de styrande (ex mot slumpvis utvalda skattebetalare). En framstende fretagare hade ven kunnat kpa A0-plats (mste accepteras av 25% rstmssigt).
Lter vldigt farligt...