Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-08, 13:24
  #1
Medlem
Hej, ny medlem här!
Jag letade efter en tråd för fågelskådning där man kan diskutera fåglar man sett, länka till bilder av fåglar man behöver hjälp med att identifiera osv. Finns det ingen tråd för det?

Kan väl inte säga att fågelskådning är en hobby som tar upp någon större del av min tid. Men tycker ändå att det är roligt att identifiera nya fåglar jag ser och har inget emot att hjälpa andra med detsamma.
Citera
2018-10-08, 13:47
  #2
Medlem
För identifiering kan denna tråd användas:

(FB) Stora tråden för identifiering av insekter, däggdjur, fåglar, växter etc. (/Mod)
Citera
2018-10-09, 10:45
  #3
Medlem
Tack, jag såg inte den!
Citera
2018-10-21, 06:42
  #4
Medlem
Har respekt mot fåglar men går inte på fågelskådning.
Vid oförutsägbara tillfällen har jag mött sammanlagt 2st rovfåglar under dagsljus.

En mycket ljusfärgad vit/grå uggla flög rätt ur en liten gran 2m ifrån 3 f.d stoners var på en underbar utflykt,
December 2016, snötäckt mark.


Tidig morgon, Oktober 2017. Traskande igenom skog med rinnande vattendrag, stod den största fågel jag har sett i Sverige rätt på stigen 10m bort. Han sågs inte först, men när han gjorde en kort glidning och skutt så väcktes jag till liv.
Av någon anledning så flydde han inte för sitt liv, men såg en ekorre i ena klon på falken. Rätt säker på att falken var upptagen med sitt byte och kanske medvetet riskerade säkerhet för familjens föda.
Vågar tro att det var en havsfalk tack vare bilder på svenska rovfåglar online. Vingarna var väldigt långa.
__________________
Senast redigerad av wydnot11 2018-10-21 kl. 06:47.
Citera
2018-10-21, 08:06
  #5
Medlem
rednandslimys avatar

Låter som en ormvråk. Havsfalk, du menade kanske havsörn?
Citera
2018-10-21, 14:09
  #6
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy

Låter som en ormvråk. Havsfalk, du menade kanske havsörn?
Jag cyklade en gång förbi en stor kungsörn som satt på staketet och torkade sina blöta vingar.

Trots att den var tilltufsad av regnet så såg den mäktig ut med den posen (precis som på amerikanska mynt, med utspärrade vingar).

Tyvärr var det före mobilkamerornas tidsepok, så jag kunde bara spara upplevelsen i mitt minne.
Annars hade jag nog stannat och fotat för fullt, försökt gå närmare och närmare ända tills den börjat lacka på mig.

---

En annan gång, i mer modern tid, trodde jag att jag hade min lycka gjord då jag fick syn på en stor Uv uppflugen på en pinne i grannskapet.
Men, påpekade flickvännen torrt, det var ju en sådan där uggla av trä som används för att skrämma bort kråkorna med.
Citera
2018-10-22, 19:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wydnot11
Har respekt mot fåglar men går inte på fågelskådning.
Vid oförutsägbara tillfällen har jag mött sammanlagt 2st rovfåglar under dagsljus.

En mycket ljusfärgad vit/grå uggla flög rätt ur en liten gran 2m ifrån 3 f.d stoners var på en underbar utflykt,
December 2016, snötäckt mark.


Tidig morgon, Oktober 2017. Traskande igenom skog med rinnande vattendrag, stod den största fågel jag har sett i Sverige rätt på stigen 10m bort. Han sågs inte först, men när han gjorde en kort glidning och skutt så väcktes jag till liv.
Av någon anledning så flydde han inte för sitt liv, men såg en ekorre i ena klon på falken. Rätt säker på att falken var upptagen med sitt byte och kanske medvetet riskerade säkerhet för familjens föda.
Vågar tro att det var en havsfalk tack vare bilder på svenska rovfåglar online. Vingarna var väldigt långa.

Ugglan du såg kan ha varit en kattuggla. Det är en av de vanligare ugglorna i Sverige, i alla fall så länge du inte befann dig väldigt långt norrut i landet.
Citera
2018-11-09, 23:09
  #8
Medlem
E-Mac.s avatar
Ugglor är det som fascinerar mig mest. Vissa år när det är mycket möss då ser man många ugglor. Mina favoritugglor är nog hökugglan och slagugglan. Hökugglan fick jag se ståendes på en gren en höstkväll vid skymning. Vi tittade på varandra en stund innan den flög iväg helt ljudlöst bredvid mig. Stunder man aldrig glömmer. Jag tog några bilder på den ugglan.

Jag har faktiskt sett lappugglan i bebyggt område. Den kom flygandes helt tyst över taken på lägenhetsområdet där jag bor. Vilken överraskning det var. Och vad stor den var. Min bror fotograferade den.

Citat:
Ursprungligen postat av OlympusTjej
Ugglan du såg kan ha varit en kattuggla. Det är en av de vanligare ugglorna i Sverige, i alla fall så länge du inte befann dig väldigt långt norrut i landet.

Det stämmer, i norr har vi istället slagugglan. Se utbredningsområde i länken. https://sv.wikipedia.org/wiki/Slagug...sis_distr..png
Citera
2018-11-14, 18:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Ugglor är det som fascinerar mig mest. Vissa år när det är mycket möss då ser man många ugglor. Mina favoritugglor är nog hökugglan och slagugglan. Hökugglan fick jag se ståendes på en gren en höstkväll vid skymning. Vi tittade på varandra en stund innan den flög iväg helt ljudlöst bredvid mig. Stunder man aldrig glömmer. Jag tog några bilder på den ugglan.

Jag har faktiskt sett lappugglan i bebyggt område. Den kom flygandes helt tyst över taken på lägenhetsområdet där jag bor. Vilken överraskning det var. Och vad stor den var. Min bror fotograferade den.



Det stämmer, i norr har vi istället slagugglan. Se utbredningsområde i länken. https://sv.wikipedia.org/wiki/Slagug...sis_distr..png

Spännande med slagugglan. En sådan har jag aldrig sett. Och roligt med ett nytt inlägg i tråden.
Citera
2018-11-14, 22:22
  #10
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlympusTjej
Spännande med slagugglan. En sådan har jag aldrig sett. Och roligt med ett nytt inlägg i tråden.

Tack! Din tråd är en av mina favorittrådar eftersom jag gillar fåglar mycket, ända sedan jag var ett litet barn.

Slagugglan, den såg jag som liten. Det var en gång så att vi grabbar byggde en trädkoja på grenarna till en stor tall, men efter ett tag så övergav vi den. Några år senare ytterligare så bosatte sig en slaguggla där, i våran träkoja. Samma år skulle vi riva kojan, men då upptäckte vi oundvikligen slagugglan, och boet, eftersom ugglan var mycket aggressiv mot oss när vi besökte boet. Så vi rev kojan några år senare istället. Trädkojan hade blivit en stor holk för ugglan, och kanske en holk för flera slagugglor genom alla år, det vet man inte. Men eftersom brädorna till kojan började bli medtagna av väder och vind och vi ville dra ut spikarna ur trädet så den skulle må lite bättre så rev vi den till sist.

Ugglor av denna art gillar stora öppna boplatser. Och om inte mest aggressiv så är nog slagugglan bland de mest aggressiva av ugglorna att försvara sin boplats. De trivs att bygga sina bon på till exempel gamla grå tallstammar, så kallade tjärtallar. Se bilden nedan.

https://www.flickr.com/photos/isabel...ns/32770965205

Slagugglan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slagug..._Finland_1.jpg
Citera
2018-11-15, 18:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Tack! Din tråd är en av mina favorittrådar eftersom jag gillar fåglar mycket, ända sedan jag var ett litet barn.

Slagugglan, den såg jag som liten. Det var en gång så att vi grabbar byggde en trädkoja på grenarna till en stor tall, men efter ett tag så övergav vi den. Några år senare ytterligare så bosatte sig en slaguggla där, i våran träkoja. Samma år skulle vi riva kojan, men då upptäckte vi oundvikligen slagugglan, och boet, eftersom ugglan var mycket aggressiv mot oss när vi besökte boet. Så vi rev kojan några år senare istället. Trädkojan hade blivit en stor holk för ugglan, och kanske en holk för flera slagugglor genom alla år, det vet man inte. Men eftersom brädorna till kojan började bli medtagna av väder och vind och vi ville dra ut spikarna ur trädet så den skulle må lite bättre så rev vi den till sist.

Ugglor av denna art gillar stora öppna boplatser. Och om inte mest aggressiv så är nog slagugglan bland de mest aggressiva av ugglorna att försvara sin boplats. De trivs att bygga sina bon på till exempel gamla grå tallstammar, så kallade tjärtallar. Se bilden nedan.

https://www.flickr.com/photos/isabel...ns/32770965205

Slagugglan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slagug..._Finland_1.jpg

Vilken fin bild! Slagugglan har en riktigt fin teckning. Hade faktiskt inte hört talas om den innan jag läste ditt inlägg!
Citera
2018-11-20, 20:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlympusTjej
Vilken fin bild! Slagugglan har en riktigt fin teckning. Hade faktiskt inte hört talas om den innan jag läste ditt inlägg!

Slagugglan är en av våra vackraste fåglar tycker jag! Håller med om att det var en fin bild för övrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback