Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-03-11, 19:57
  #49
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrilll
Som jag skrevs inledningsvis tänker jag mig att inkörsporten för mig bli de gånger man är ute på tur med mina kära flickvän. Blir lätt uttråkad där hon ligger på en filt och läser. Det kommer förmodligen dröja inte jag aktivt letar mig ut i skogen enkom för att fågelskåda. Små steg fram tänker jag

De flesta kommuner har några mindre naturskyddsområden eller reservat och de är ofta trevliga att besöka och ta med en fika i och kolla med kikaren.
Olika miljöer har olika arter.

Jag brukar åka ut i naturen och kolla fornlämningar oxå, men minikikaren är alltid med i fickan så jag kan spana fågel oxå.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-03-11 kl. 20:00.
Citera
2022-03-12, 10:27
  #50
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrilll
Som jag skrevs inledningsvis tänker jag mig att inkörsporten för mig bli de gånger man är ute på tur med mina kära flickvän. Blir lätt uttråkad där hon ligger på en filt och läser. Det kommer förmodligen dröja inte jag aktivt letar mig ut i skogen enkom för att fågelskåda. Små steg fram tänker jag.
Så du är alltså inte alls intresserar av fåglar ... du vill bara ha något att hitta på när hon ligger och solar och inte kan ge dig all den uppmärksamhet du behöver alltså.

Mig veterligt är fågelskådare mer eller mindre som ett slags släkte för sig. De Är verkligen intresserade av Fåglar. Det är deras högsta intresse, inte bara något de gör för att slippa ha tråkigt.


Det finns några filmer du kan titta på som handlar om fågelskådare och fågelskådning.
Det är lättsamma filmer så du behöver inte vara orolig. Den ena är mer åt dramakomedihållet, och den andra är en mer renodlad skrattkomedi.

Dvs:

"A Birders Guide to Everything"
https://www.imdb.com/title/tt1582465/

Detta är den som är mer "dramakomedi" alltså. Men det är en lättsam historia om några skolkompisar som har skolans klubb för fågelskådning. En dag för de en tjej som ny medlem.
Filmen driver gäck med fågelskådning och fågelskådare och tar upp några av de roligaste och töntigaste avarterna. Annars är det en vanlig "coming of age-film".


"The Big Year"
https://www.imdb.com/title/tt1053810/

Detta är den mer uttalade komedin, med de tre huvudrollerna Jack Black, Owen Wilson och Steve Martin som spelar fågelskådare som konkurrerar med, mot, varandra under "tävlingen" att hitta så många fågelarter som bara möjligt - inom USAs territorium - under ett år. Den som vinner vinner inga pengar, men blir beundrad av alla fågelskådare.
Filmen driver ju också med fågelskådning som företeelse, särskilt konstigheter som att bara "kryssa för" varje ny pippi man sett, och sen rusa vidare till nästa ny pippi för att kryssa för den med.



Annars så kan du ju mata ankorna också. Det är ju en respektabel hobby som du inte kommer vara ensam om. Och den är inte svår att praktisera heller.
Citera
2022-03-12, 13:17
  #51
Medlem
qrillls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Så du är alltså inte alls intresserar av fåglar ... du vill bara ha något att hitta på när hon ligger och solar och inte kan ge dig all den uppmärksamhet du behöver alltså.

Mig veterligt är fågelskådare mer eller mindre som ett slags släkte för sig. De Är verkligen intresserade av Fåglar. Det är deras högsta intresse, inte bara något de gör för att slippa ha tråkigt.
Jo absolut, jag har alltid haft ett stort intresse för flora och i synnerhet fauna. Jag ser inga problem med att testa på fågelskådning, finns folk som testar på nya hobbys hela tiden. Jag känner mig liksom nyfiken på fågelskådning och vill veta mer om dem.
Citera
2022-04-13, 18:34
  #52
Medlem
Jag är nykläckt (badumtss) fågelintresserad (och intresserad av biologi överlag för den delen) och har några tips på vad som har fungerat bra för att komma igång för mig:

För att tillskansa sig kunskap:
- Naturmorgon i P1, särskilt deras Fågelsånglektioner!
https://sverigesradio.se/avsnitt/910851
Många fåglar syns lite men hörs mycket, då är det praktiskt att kunna artbestämma baserat på läten. Fågelsånglektionerna är korta (ungefär 7 minuter per avsnitt), med ungefär tre arter per avsnitt. De är pedagogiskt upplagda och har mycket repetition inarbetat samt bjuder på många bra minnesregler. De finns i Sveriges radios app och på hemsidan.
- Lars Johnsons Fåglar i Europa, min favoritbok på området såhär långt.
https://bokborsen.se/?g=0&c=0&q=f%C3...ted_at&_d=desc
Rikt illustrerad och i lagom format, med information om arter men också om fåglar överlag, systematik, terminologi, fältstudier etc. Finns att köpa för runt hundra kronor i länken ovan.
-Artportalen och Artfakta
Två plattformar drivna av Artdatabanken, Sveriges lantbruksuniversitets kunskapscentrum för natur och miljö. Artportalen är bra för att se var en art har observerats samt vilka arter som observerats på en plats, och för att rapportera in egna fynd och "obsar". Artfakta är bra för att hitta fakta om arter (överraskande nog hahah) och för att nyckla, det vill säga att genom uteslutningsmetoden sålla bort möjliga arter som en obs skulle kunna vara.
- För bok på det du ser! Det behöver inte vara varenda gråsparv, men det gör enorm skillnad även om det bara är lite och sporadiskt.

För allmän fågelpepp:
- Poddar, ljudböcker, radio och TV. Internet ligger för dina fötter (eller nja, fingrar) på många mediaplattformar streamingtjänster finns riktigt bra material om fåglar att tillgå. Detta är ett av mina bästa tips, att titta och lyssna på saker kan verkligen väcka intressen som en inte visste att en hade! Det behöver inte ens handla om arter som finns i en närmiljö (i alla fall inte för mig), det kan räcka med att få upp ögonen för hur mycket fantastiska fåglar det finns i andra delar av värden för att en ska vilja ge sig ut och hitta sitt områdes motsvarigheter!
-BirdLife Sverige, tidigare Sveriges ornitologiska förening.
Medlemskap kostar 330 kr per år för ordinarie medlemmar, 165 kr för den som är under 26 år.
- Facebookgrupper!
T.ex Fåglar inpå knuten, Vilken fågel och lokalgrupper för skådare i ens område.

Jag hoppas att detta var till hjälp, lycka till med skådningen
// En fältbiolog tillika hobbyornitolog i Stockholm
Citera
2022-05-07, 04:11
  #53
Medlem
qrillls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Lärkan i skyn för du ge dig ut Ett tips, som du sent kommer glömma, är iaf att ge dig ut till en stor park, eller en skogsdunge vid kanten av skogen, när det är natt - och sen stanna där under hela "gryningsperioden."
För då kommer du förmodligen att få uppleva det som kallas "gryningsserenaden."

Och du har aldrig hört något sådant förr.
Plötsligt vaknar alla träden till liv, och det verkar nästan som om du befann dig mitt i Amazonas djungel.
Så livligt har du aldrig hört fåglarna sjunga.
Jag är på väg hem från lite festligheter i detta nu, jävlar vilket liv det är i träden här ovan mig. Det är tack vare din kommentar som gjorde sig påmind som jag stannar opp och faktiskt får ta en del av detta. Tack för den!
Citera
2023-04-28, 21:18
  #54
Avstängd
En kompis sa han hade sett en stor vit uggla under sin resa från norrbotten.
Jag tänkte direkt på fjälluggla men kand et stämma?
Tror det var nånstans kring örnsköldsvik han hade sett den, det var iaf långt från fjälllen.
Citera
2023-04-30, 21:05
  #55
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
En kompis sa han hade sett en stor vit uggla under sin resa från norrbotten.
Jag tänkte direkt på fjälluggla men kand et stämma?
Tror det var nånstans kring örnsköldsvik han hade sett den, det var iaf långt från fjälllen.
Det är inte ovanligt att fjällugglor ger sig ut på långa upptäcktsfärder. Den har observerats i alla svenska landskap, så det är inte omöjligt att det var just en fjälluggla som din kompis såg.
Citera
2023-04-30, 22:56
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Det är inte ovanligt att fjällugglor ger sig ut på långa upptäcktsfärder. Den har observerats i alla svenska landskap, så det är inte omöjligt att det var just en fjälluggla som din kompis såg.

Fjälluggla och fjällvråk har setts runt skuleskogen hörde jag.
Citera
2023-05-03, 21:10
  #57
Avstängd
Måste man ha dyr utrustning för att kolla på fåglar?

Har haft en vanlig handkikare med 8 gångers förstoring när jag är ute i naturen och då ser man ju fåglar bara som en svart prick ute på sjön även om dom bara är 100m bort typ.

Men ska man ha en större kikare måste man väl ha stativ också och så måste man släpa me sig alla grejer när man ska ut nånstans.

En liten och lätt kikare med 10-30 zoom skulle va perfekt för mig.
Nåt att rekomendera?
Som alltid är det fråga om budget, och där säger jag 5000 för kikaren endast.


Också, måste man vara uppe så himla tidigt när man skådar?
jag är ingen morgonmänniska precis och sover gärna till kl 11 på dagen om jag kan.
Citera
2024-04-13, 11:00
  #58
Medlem
Tundrasparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavskrika
Jag är nykläckt (badumtss) fågelintresserad (och intresserad av biologi överlag för den delen) och har några tips på vad som har fungerat bra för att komma igång för mig:

För att tillskansa sig kunskap:
- Naturmorgon i P1, särskilt deras Fågelsånglektioner!
https://sverigesradio.se/avsnitt/910851
Många fåglar syns lite men hörs mycket, då är det praktiskt att kunna artbestämma baserat på läten. Fågelsånglektionerna är korta (ungefär 7 minuter per avsnitt), med ungefär tre arter per avsnitt. De är pedagogiskt upplagda och har mycket repetition inarbetat samt bjuder på många bra minnesregler. De finns i Sveriges radios app och på hemsidan.
- Lars Johnsons Fåglar i Europa, min favoritbok på området såhär långt.
https://bokborsen.se/?g=0&c=0&q=f%C3...ted_at&_d=desc
Rikt illustrerad och i lagom format, med information om arter men också om fåglar överlag, systematik, terminologi, fältstudier etc. Finns att köpa för runt hundra kronor i länken ovan.
-Artportalen och Artfakta
Två plattformar drivna av Artdatabanken, Sveriges lantbruksuniversitets kunskapscentrum för natur och miljö. Artportalen är bra för att se var en art har observerats samt vilka arter som observerats på en plats, och för att rapportera in egna fynd och "obsar". Artfakta är bra för att hitta fakta om arter (överraskande nog hahah) och för att nyckla, det vill säga att genom uteslutningsmetoden sålla bort möjliga arter som en obs skulle kunna vara.
- För bok på det du ser! Det behöver inte vara varenda gråsparv, men det gör enorm skillnad även om det bara är lite och sporadiskt.

För allmän fågelpepp:
- Poddar, ljudböcker, radio och TV. Internet ligger för dina fötter (eller nja, fingrar) på många mediaplattformar streamingtjänster finns riktigt bra material om fåglar att tillgå. Detta är ett av mina bästa tips, att titta och lyssna på saker kan verkligen väcka intressen som en inte visste att en hade! Det behöver inte ens handla om arter som finns i en närmiljö (i alla fall inte för mig), det kan räcka med att få upp ögonen för hur mycket fantastiska fåglar det finns i andra delar av värden för att en ska vilja ge sig ut och hitta sitt områdes motsvarigheter!
-BirdLife Sverige, tidigare Sveriges ornitologiska förening.
Medlemskap kostar 330 kr per år för ordinarie medlemmar, 165 kr för den som är under 26 år.
- Facebookgrupper!
T.ex Fåglar inpå knuten, Vilken fågel och lokalgrupper för skådare i ens område.

Jag hoppas att detta var till hjälp, lycka till med skådningen
// En fältbiolog tillika hobbyornitolog i Stockholm

Bra tips! Och bra tråd för övrigt

Är inte någon inbiten fågelskådare direkt, men tycker det är kul att spana och lyssna efter fåglar.
Brukar använda Artportalen, den är bra!

Ugglor är fascinerande, har sett två lappugglor under häckningstid i min hemby för ett par år sedan. Honan slog sig ner i ett gammalt korpbo i en tall, på ett nyblivet kalhygge. Kunde sitta på en sten precis vid tallen och betrakta henne. Såg även hannen jaga och var med om ett nära möte. Gick längs en äng i anslutning till kalhygget och plötsligt lyfte han från en gran intill mig och flög iväg ljudlöst.
Rapporterade in mitt fynd till Artportalen, tänkte att det skulle vara bra med tanke på att lappugglan är rödlistad. Nån dag senare hade en person satt upp ett tält vid boet och verkade fotografera med kamera med stort objektiv. Kankse någon professionell? Eftersom rödlistade fynd inte brukar vara synliga för allmänheten på Artportalen.

En lappuggla dök upp i byn en längre tid tillbaka också. Då kom en drös med fågelskådare. Den satt i ett träd precis vid en väg så den var lättare att upptäcka.

Vill rekommendera Vinterfåglar inpå knuten; man räknar de fåglar som kommer till ens fågelmatning, brukar vara i slutet av januari, och rapporterar in resultatet. Har deltagit 2 gånger, det är mysigt att sitta och räkna och man övar sig på att känna igen arter. Kan inte vara med längre dock då jag flyttat från min hemby och bor i lägenhet

// En fältbiolog i Norrbotten
Citera
2024-04-13, 16:13
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavskrika
- Lars Johnsons Fåglar i Europa, min favoritbok på området såhär långt.
https://bokborsen.se/?g=0&c=0&q=f%C3...ted_at&_d=desc
Rikt illustrerad och i lagom format, med information om arter men också om fåglar överlag, systematik, terminologi, fältstudier etc. Finns att köpa för runt hundra kronor i länken ovan.

Det är en väldigt gammal bok som inte är uppdaterad de senaste 15 åren

Fågelguiden - Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält är bättre

https://sverigesradio.se/artikel/7410570
Citera
2024-04-28, 18:11
  #60
Medlem
Merlin bird ID

Hej Naturvänner! Jag tycker om fåglar och vill lära mig mycket om läten och utseende. Har en stuga i skärgården med verkligen mycket fåglar i omgivningen. Förra veckan lärde jag mig om en app som heter Merlin bird ID. Efter 17 år i okunskap har äntligen poletten ramlat ner. Oavsett om ni bor i stan eller på landet så kan jag verkligen rekommendera den. Man går runt eller sitter still så får man en lista på alla fåglar som appen hör och med bild på fågeln. Helt suveränt.
__________________
Senast redigerad av Blixtochstorm 2024-04-28 kl. 18:24.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback