2018-10-09, 23:13
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Jag har spenderat flera år på kryptomarknaden och börjar nu för första gången på börsen.
Något jag lärt mig från krypto är att: Om en coin har någon stor nyhet som skall släppas så ökar alltid priset, och sen väl när dom släpper nyheten så går priset ner hårt. Brukar samma fenomen ske på börsmarknaden?

Tänker främst på Cannabisaktier och legaliseringen i Kanada nu den 17onde Oktober, kommer aktierna tanka den 17onde tror ni?
Citera
2018-10-09, 23:34
Medlem
SYSTEMexes avatar
Nedgången beror helt på vad nyheten är. Om du nu tar cannabisaktier som exempel så hade, för någon vecka sedan, coca cola samtal med företaget vilket gjorde att priset steg. De meddelade senare att de inte hade några planer för sammarbete och då gick priset ned igen. Hade de däremot inlett ett samarbete hade priset gått upp. Logiskt. Legaliseringen vet man redan kommer hända så det kommer nog inte påverka priset nämnvärt
Citera
2018-10-09, 23:40
Medlem
Jo, om en liten aktie omskrivs av exempelivs affärsvärlden så brukar den gå upp respektive rasa om det är en dålig nyhet.

Ofta så går aktier upp eller ned på bra eller dåliga kvartalsrapporter.

Det är dock värt att tänka långsiktigt.
Jag har t.ex Apple inc, 172% upp på två år, och Amazon, 154% upp.

Har skitit i alla hökar som skriker ”nu blir det finnanskris”, har bara behållit och det har lönat sig.

Men man måste ha bra bolag.

En bra strategi är att vara jävligt reaktiv. Köp mer av de bolag som går bra, och sälj allt som går dåligt.

Enkelt, men många gör tvärt om. De säljer för att ”ta hem vinsten” och snittar ned sig i dåliga bolag som aldrig vänder.
Citera
2018-10-09, 23:44
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Ja. "Buy the rumor, sell the news"
Citera
2018-10-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Jag har spenderat flera år på kryptomarknaden och börjar nu för första gången på börsen.
Något jag lärt mig från krypto är att: Om en coin har någon stor nyhet som skall släppas så ökar alltid priset, och sen väl när dom släpper nyheten så går priset ner hårt. Brukar samma fenomen ske på börsmarknaden?

Tänker främst på Cannabisaktier och legaliseringen i Kanada nu den 17onde Oktober, kommer aktierna tanka den 17onde tror ni?

Effekten heter j curve. Och är mkt vanlig efter att en väntad händelse realiseras, det är för alla förväntningar som funnits på utfallet nu måste anpassas; och då sker över reaktioner. Ja det händer på börsen oxå. T.ex med bankaktierna efter brexit. Det brukar också ske i samband med delårsrapporter och vinstvarningar.
Citera
2018-10-10, 00:02
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Nedgången beror helt på vad nyheten är. Om du nu tar cannabisaktier som exempel så hade, för någon vecka sedan, coca cola samtal med företaget vilket gjorde att priset steg. De meddelade senare att de inte hade några planer för sammarbete och då gick priset ned igen. Hade de däremot inlett ett samarbete hade priset gått upp. Logiskt. Legaliseringen vet man redan kommer hända så det kommer nog inte påverka priset nämnvärt
Varför investerar inte fler i Cannabisaktier?
Det legaliseras på löpande band, man lättar upp regler, den yngre generationen har mycket lättare syn på drogen och förbudet, är inte cannabisaktierna dömda till att gå upp i värde? Kanske tar så lång tid och därför investerar inte peepz?
Citera
2018-10-10, 00:16
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Det legaliseras på löpande band, man lättar upp regler, den yngre generationen har mycket lättare syn på drogen och förbudet, är inte cannabisaktierna dömda till att gå upp i värde? Kanske tar så lång tid och därför investerar inte peepz?

Kortfattat beror det på hög risk
Citera
2018-10-10, 06:07
Medlem
Citat:
är inte cannabisaktierna dömda till att gå upp i värde?

Nej, det där beror på många faktorer. Till exempel kan tillväxt på en marknad leda till att det startas flera företag. Då kan vinsten för var och en minska. Om du äger det sämsta företaget så kan det gå i konkurs.
Senast redigerad av lajm 2018-10-10 kl. 07:03.
Citera
2018-10-10, 09:18
Medlem
Citat:
Har ju varit mycket hype med cannabisaktier sista tiden.
Om något är hype på aktiemarknaden så skall man dra öronen åt sig
och verkligen fundera på om priset är rätt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in