2018-10-12, 18:06
Medlem
Plecebos avatar
Hej!

Jag är 19 år just nu och har cirka 95k SEK som ligger på ett ISK konto utspritt över indexfonder. Jag kommer om kanske 2-3 år börja studera någonstans i Sverige och tänker mig att vi antagligen då är mitt i en lågkonjunktur med mycket lägre bostadspriser så att köpa lägenhet torde väl vara en god investering? Så jag kommer behöva mina fondpengar till kontantinsatsen för lghs-köp inom 2-3 år, hur borde jag resonera? Ska jag sälja av alla fonder och bara låta pengarna ligga på något sparkonto under tiden eller ska man köra på någon typ 30/70-portfölj/100% räntefond-portfölj?

Mycket tacksam för lite vägledning!
Citera
2018-10-12, 18:16
Medlem
melk0rs avatar
Vet inte om det är ett konkret svar på din fråga men personligen skulle jag inte ha pengar på börsen som jag vet att jag kommer behöva inom 5 års tid. Är dessa 95k ditt enda kapital skulle jag plocka ut det om du, som du säger, planerar att använda det till kontantinstants för LGH inom 2-3 år.
Citera
2018-10-12, 18:25
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plecebo
Hej!

Jag är 19 år just nu och har cirka 95k SEK som ligger på ett ISK konto utspritt över indexfonder. Jag kommer om kanske 2-3 år börja studera någonstans i Sverige och tänker mig att vi antagligen då är mitt i en lågkonjunktur med mycket lägre bostadspriser så att köpa lägenhet torde väl vara en god investering? Så jag kommer behöva mina fondpengar till kontantinsatsen för lghs-köp inom 2-3 år, hur borde jag resonera? Ska jag sälja av alla fonder och bara låta pengarna ligga på något sparkonto under tiden eller ska man köra på någon typ 30/70-portfölj/100% räntefond-portfölj?

Dessa pengarna Finns inte. Så ska du tänka.

Behöver du insats eller liknande så ska du lista ut hur du ska tjäna dessa pengar. Du ska inte tömma investeringar/sparande. Speciellt inte om det gäller 100%.... 10 % okej och Lite mer i akuta fall om du nu hade en bra "portfölj". 100k är en start, du ska inte ens våga tänka på ett uttag.

Men om du nu måste så visst. Placera inte om du inte har råd.
Citera
2018-10-12, 18:33
Medlem
Bulkninjas avatar
Det är ju ingen som vet vad som kommer att hända.
Men att ha allt i aktiebaserade fonder är ju troligtvis en risk de kommande åren.
Men historiskt sett är det ju ändå bättre än bankränta, finns ju ingen period om 5år där inte fonder eller börsen gått bättre än bankränta.

Såvida du inte väljer nån sån där bank som köper finaxskulder och smslån som kan erbjuda 10%ränta.
Men då gäller ju inte bankgarantin så det är ju också en risk.

Jag antar att 95k är mycket för dig och viktiga pengar då det ska till kontantinsats.
Blir du deprimerad om du skulle förlora 10k?
70/30 ränta/aktie fond är väl inte så tokig ide.
Citera
2018-10-12, 19:11
Medlem
Plecebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det är ju ingen som vet vad som kommer att hända.
Men att ha allt i aktiebaserade fonder är ju troligtvis en risk de kommande åren.
Men historiskt sett är det ju ändå bättre än bankränta, finns ju ingen period om 5år där inte fonder eller börsen gått bättre än bankränta.

Såvida du inte väljer nån sån där bank som köper finaxskulder och smslån som kan erbjuda 10%ränta.
Men då gäller ju inte bankgarantin så det är ju också en risk.

Jag antar att 95k är mycket för dig och viktiga pengar då det ska till kontantinsats.
Blir du deprimerad om du skulle förlora 10k?
70/30 ränta/aktie fond är väl inte så tokig ide.
10k är väl inte hela världen men lite tråkigt om allting är på låga nivåer, bostadspriser osv och då ligger ens fondkonto på typ 55k i värde.

I en eventuell krasch eller långvarig nedgång, kommer även räntefonderna hänga med så det egentligen bara är mer värt att låta pengarna ligga på bankkontot? Funderar på att kanske köpa guld eller något dylikt, det verkar ju ha en negativ korrelation till konjunkturen
Citera
2018-10-12, 20:00
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
10k är väl inte hela världen men lite tråkigt om allting är på låga nivåer, bostadspriser osv och då ligger ens fondkonto på typ 55k i värde.

I en eventuell krasch eller långvarig nedgång, kommer även räntefonderna hänga med så det egentligen bara är mer värt att låta pengarna ligga på bankkontot? Funderar på att kanske köpa guld eller något dylikt, det verkar ju ha en negativ korrelation till konjunkturen

Ja så är det, men guldpriset är historiskt sett väldigt högt nu. Men det finns inget som säger att det inte borde öka ännu mer, annat än att det är väldigt högt redan nu.

Men det finns bättre alternativ än bankränta som fortfarande är riskfria. Bankränta är att göra ingenting.
Citera
2018-10-12, 21:38
Medlem
Plecebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Ja så är det, men guldpriset är historiskt sett väldigt högt nu. Men det finns inget som säger att det inte borde öka ännu mer, annat än att det är väldigt högt redan nu.

Men det finns bättre alternativ än bankränta som fortfarande är riskfria. Bankränta är att göra ingenting.
Utveckla?
Citera
2018-10-12, 22:08
Medlem
DirtyBerties avatar
Köp Barrick x5 på Vontobel. Hundratusen andelar kostar 2k, om ett par månader har du livstidsförsörjning
Citera
2018-10-12, 22:39
Medlem
Jag skulle sålt av alltsammans och placerat på sparkonto med insättningsgaranti. Kontot med bästa möjliga ränta (vilket inte blir så mycket just nu). Du ska ha pengarna ganska snart och du vet vad du ska ha dem till. Då ska de inte sitta på börsen.
Citera
2018-10-13, 11:58
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Utveckla?

Obligationer, räntebärande fonder definitivt inte sämre än bankränta som ju är noll.

Eller så delar du upp pengarna och väljer nån obskyr bank som köper upp skulder och finansierar smslån
som ger 5-10%ränta.
Dessa omfattas dock inte av bankgarantin så det en var en ide att dela upp pengarna på flera olika ifall någon går omkull.
Citera
2018-10-13, 14:32
Medlem
Citat:
Hej!

OM du skall använda pengarna inom en snar framtid så bör du lägga dem på ett sparkonto med insättningsgaranti och så hög ränta det bara går utan att få en lång bindningstid. Annars skulle jag, under studietiden, valt en 60/40 portfölj och för övrigt uppfört mig som en vanlig student. Det vill säga tagit ett CSN lån och en studentlägenhet. Din portfölj finns då där som en ekonomisk trygghet om något skulle hända.

Däremot skulle jag inte sikta på en bostadsrätt annat än som bostad. Du är så pass ung att både bostadsort och familjesituation kan förändras så snabbt att det inte är någon större ide att binda upp sig till en viss fysisk plats. Det kan till och med hända att du bestämmer dig för att hoppa av studierna efter ett halvår och flytta till en annan stad för att du insett att du vill studera något annat.
Citera
2018-10-13, 16:45
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Du tar stor risk om du ligger utanför börsen när du har sån liten summa.
Har man över typ 1 mille (minst) så kan man börja tänka på att ha lite i cash eller i tryggare alternativ för att BEVARA sina pengar. Men har man bara några hundra lax så finns det ju ingen anledning att tänka på att bevara deras värde, utan du ska få de att VÄXA så att du i framtiden när du har några miljoner kan börja dra ner på riskerna.

Börsen kanske hamnar i recession imorgon eller fortsätter uppåt i 10 år till.

Många säger att nästa börskrasch kommer bli den värsta, och då spelar inte några hundra tusen någon roll när vårt samhälle nära på rasar samman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in