Citat:
Ursprungligen postat av
Plecebo
Hej!
Jag är 19 år just nu och har cirka 95k SEK som ligger på ett ISK konto utspritt över indexfonder. Jag kommer om kanske 2-3 år börja studera någonstans i Sverige och tänker mig att vi antagligen då är mitt i en lågkonjunktur med mycket lägre bostadspriser så att köpa lägenhet torde väl vara en god investering? Så jag kommer behöva mina fondpengar till kontantinsatsen för lghs-köp inom 2-3 år, hur borde jag resonera? Ska jag sälja av alla fonder och bara låta pengarna ligga på något sparkonto under tiden eller ska man köra på någon typ 30/70-portfölj/100% räntefond-portfölj?
Mycket tacksam för lite vägledning!
OM du skall använda pengarna inom en snar framtid så bör du lägga dem på ett sparkonto med insättningsgaranti och så hög ränta det bara går utan att få en lång bindningstid. Annars skulle jag, under studietiden, valt en 60/40 portfölj och för övrigt uppfört mig som en vanlig student. Det vill säga tagit ett CSN lån och en studentlägenhet. Din portfölj finns då där som en ekonomisk trygghet om något skulle hända.
Däremot skulle jag inte sikta på en bostadsrätt annat än som bostad. Du är så pass ung att både bostadsort och familjesituation kan förändras så snabbt att det inte är någon större ide att binda upp sig till en viss fysisk plats. Det kan till och med hända att du bestämmer dig för att hoppa av studierna efter ett halvår och flytta till en annan stad för att du insett att du vill studera något annat.