• 1
  • 2
2018-10-14, 17:52
Medlem
ShowerStalkers avatar
Hur länge varade duellen mellan två skillade svärdsmän på medeltiden egentligen? Berättelser och filmer får det att låta som om man gjorde urhäftiga moves och dodga en massa jävla attacker under hela dagen.
Citera
2018-10-14, 17:55
Medlem
Deckard-Cains avatar
Beror väll på vilka som möttes.

Tänker mig en svärdfight mellan Stephen hawkins och Mikael Persbrandt skulle sluta relativt snabbt.
Citera
2018-10-14, 18:16
Medlem
WGASs avatar
Har för mig att det tog slut vid first blood. Det var ganska sällan som folk faktiskt dog även om det naturligtvis gick åt en del adelsmän med sårad heder. Därav förbudet.
Citera
2018-10-14, 18:31
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Har för mig att det tog slut vid first blood. Det var ganska sällan som folk faktiskt dog även om det naturligtvis gick åt en del adelsmän med sårad heder. Därav förbudet.

Undrar hur tunga sådana svärd var. De orkade nog inte så värst länge.
Citera
2018-10-14, 18:35
Medlem
ShowerStalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Svärdsmannen vid namn György Thury vann över 600 dueller mot turkar på 1500 talet. Så det är nog som du säger vid first blood. Förmodligen mindre än 10 sekunder. Det intressanta är att har man gjort ett enda misstag så är det adjöss med dig Men han lyckades vinna så många. Skill > Luck
Citera
2018-10-14, 18:46
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Undrar hur tunga sådana svärd var. De orkade nog inte så värst länge.

De är ganska tunga ( har testat en del replikor) och man måste vara hyffsat stark för att kunna hantera det på ett smidigt sätt. Hemligheten ligger i att hålla sig och svärdet i rörelse.
Citera
2018-10-14, 18:48
Bannlyst
Det är en intressant fråga. Men är det inte också lite av en legend, att högadeln möttes i dueller med svärd?

För mig låter det lite osannolikt. (och ganska brutalt) Tänk nutid att oförätter ska avgöras genom ett kvinslagsmål?

Det finns ju inte ens på kartan! Inte ens i missbrukarleden.
Senast redigerad av Kick88 2018-10-14 kl. 18:51.
Citera
2018-10-14, 18:55
Medlem
Tänk dig Luke Skywalker vs Dart Vader men med stålklinga och rustning. Tio minuters fäktande plus lite pauser med dramatisk dialog. Säg en kvart.
Citera
2018-10-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
De är ganska tunga ( har testat en del replikor) och man måste vara hyffsat stark för att kunna hantera det på ett smidigt sätt. Hemligheten ligger i att hålla sig och svärdet i rörelse.

Skitsnack! Om man menar de klassiska svärd med enhandsfattning som t.ex. användes av riddare under medeltiden så väger de drygt ett kilo och är dessutom extremt välbalanserade
Citera
2018-10-14, 19:00
Medlem
De enda vinnarna var de som klarade sig utan skärsår. En infektion och det kunde vara adjö.
Citera
2018-10-14, 19:03
Medlem
ilcontes avatar
Det finns ju av förklarliga skäl inte så mycket fakta att luta sig emot i frågan. Men dokumentären Ivanhoe visar att duellen mellan den vanvördige Wilfred och gentlemannen Brian Guilbert, där Guilbert så tragiskt omkommer, inte håller på mer än 3-4 minuter. Något som får antas vara branschstandard.
Citera
2018-10-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Det är en intressant fråga. Men är det inte också lite av en legend, att högadeln möttes i dueller med svärd?

För mig låter det lite osannolikt. (och ganska brutalt) Tänk nutid att oförätter ska avgöras genom ett kvinslagsmål?

Det finns ju inte ens på kartan! Inte ens i missbrukarleden.

Det är för att vår civilisation har förändrats dramatiskt, och vi formas av civilisationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in