Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 16:42
Medlem
Krusensnorres avatar
Snabb fråga bara: När en partiledare får ett sonderingsuppdrag, måste då dennes egna parti ingå i ett eventuellt regeringsförslag? Kan t.ex Löfven lägga fram en C + L regering?
Citera
2018-10-15, 16:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Snabb fråga bara: När en partiledare får ett sonderingsuppdrag, måste då dennes egna parti ingå i ett eventuellt regeringsförslag? Kan t.ex Löfven lägga fram en C + L regering?

Teoretiskt sett ja. Dock är det han som tillfrågats om att vara statsminister. Så m.a.o. måste han vara statsminister + vilka andra partier han vill. T.ex. han själv och L och C men inga andra sossar än han. Rent teoretiskt alltså.
Citera
2018-10-15, 17:44
Medlem
Lawlines avatar
Löven kommer inte att bli godkänd som statsminister. Min fråga är kan han föreslå någon annan inom S till att vara statsminister för att blidka övriga partier? Har det hänt tidigare att en partiledare inte blivit statsminister?
Citera
2018-10-15, 18:05
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Löven kommer inte att bli godkänd som statsminister. Min fråga är kan han föreslå någon annan inom S till att vara statsminister för att blidka övriga partier? Har det hänt tidigare att en partiledare inte blivit statsminister?
Kanske, fast varför? Ser inte varför partiet skulle välja att behålla Löfven som partiledare om säg Ygeman blev statsminister.
Citera
2018-10-15, 18:08
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Teoretiskt sett ja. Dock är det han som tillfrågats om att vara statsminister. Så m.a.o. måste han vara statsminister + vilka andra partier han vill. T.ex. han själv och L och C men inga andra sossar än han. Rent teoretiskt alltså.
Ah, ja då vet jag. Varför jag skulle veta var egentligen för att jag funderade om Åkesson själv skulle kunna lägga fram en M +KD regering vid ett eventuellt sonderingsuppdrad, lär väl knappast vara aktuellt då. Men man kan alltså ha en statsminister från ett parti som inte sitter med i regeringen?
Citera
2018-10-15, 18:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Ah, ja då vet jag. Varför jag skulle veta var egentligen för att jag funderade om Åkesson själv skulle kunna lägga fram en M +KD regering vid ett eventuellt sonderingsuppdrad, lär väl knappast vara aktuellt då. Men man kan alltså ha en statsminister från ett parti som inte sitter med i regeringen?

Svar ja, det går bra. Jag tror aldrig att det inträffat, men visst det går bra.

Om t.ex. J.Å. tillfrågas om att bli statsminister kan han alltså bara fråga moderater och kristdemokrater och inga sverigedemokrater om att sitta med i regeringen med honom som statsminister om han vill. Han behöver faktiskt inte ens fråga politiker om han inte vill. Han kan faktiskt fråga precis vilka han vill. (Fyllda 18 år och svenska medborgare vill jag minnas krävs.) Sedan kommer ju problemet med att få dem att acceptera uppdraget samt att få en majoritet av riksdagen att inte rösta emot hans föreslagna regering och det lär bli väldigt svårt. Men visst går det, rent teoretiskt.
Citera
2018-10-16, 00:01
Medlem
leprasjuklings avatar
Kommer att sluta med s+m med båda partiledarna utanför regeringen men dit är det någon månad till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in