Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-10-16, 12:41
Medlem
Har ett svenskt medborgarskap och har bott i Sverige sen jag var 3 r gammal. Dock r jag fdd i Mellanstern, och undrar drfr om jag kommer bli beviljad intrdde till Israel fr 1 veckas semester?
Citera
2018-10-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikaN
Har ett svenskt medborgarskap och har bott i Sverige sen jag var 3 r gammal. Dock r jag fdd i Mellanstern, och undrar drfr om jag kommer bli beviljad intrdde till Israel fr 1 veckas semester?

Om du inte har varit anti-Israel-aktivist, d det r mjligt att du kan nekas intrde, kan du rka ut fr enskild utfrgning om din bakgrund och vad du ska gra i landet. Om du inte ger konstiga svar lr du sen f ha din semester.
Citera
2018-10-16, 13:03
Medlem
Hurt-kes avatar
Det ska inte vara ngra problem. Lyssna inte p skrmselpropagandan frn dina slktingar.

Troligen kommer de att frga ut dig ganska ingende, men var dmjuk och ha rtt attityd s gr det bra. Brja inte tjata om rasism med grnspolisen. ven en Svennebanan blir utfrgad.
Citera
2018-10-16, 13:44
Medlem
kalkryggars avatar
Har du varit i ngot arabland, muslimskt land sen du kom till Sverige?
Citera
2018-10-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har du varit i ngot arabland, muslimskt land sen du kom till Sverige?

Yes det har jag men det var 6 r sedan
Citera
2018-10-16, 15:12
Medlem
Bbobis avatar
Har fr mig att dom kan vara kinkiga om du har stmplar frn vissa arab-lnder i ditt pass.

Men det gr ju t bda hllen som jag frstr det om du senare besker vissa arablnder med en Israelisk stmpel i ditt pass.

Har du det s googla.
Citera
2018-10-16, 15:56
Medlem
Jag ker aldrig mera till Israel. en gng flg jag till Tel Aviv, sen skulle jag ta ett flyg till Eilat och fortstta sen till Jordanien. P flygplatsen dr fick jag s mnga ovsentliga frgor, i minst en halv timme om inte lngre. De har gtt bokstavligen igenom hela mina vska, plockat upp allting, scannat ven tandkrm. Tagit min datorn och frsvann med den p en kvart eller s.
Sen p kvllen nr jag kom till Aqaba och skulle titta p email, upptckte jag att de hade den snder, det dr touch system har slutat fungera och i ena hrnet var det en spricka.
Sen har jag ven upptckt att de slarvade bort min lskade trja, den var borta.
Senare, nr jag var tillbaka hemma, klagade jag p deras behandling av mig, de svarade och jag fick femtielva frgor. Samt att jag skulle g och lmna min datorn fr expertis uttalande. Nr jag undrade om de ska ertta mig ven avgift fr detta p 1500- SEK, blev det pltsligt stop. Inte en enda email frn do har jag ftt.
S fr min del r Israel borta frn min lista.

S var vldig frsiktig och slp inte ngonting frn gonen.
Citera
2018-10-16, 16:31
Medlem
Hurt-kes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khamlia
Jag ker aldrig mera till Israel. en gng flg jag till Tel Aviv, sen skulle jag ta ett flyg till Eilat och fortstta sen till Jordanien. P flygplatsen dr fick jag s mnga ovsentliga frgor, i minst en halv timme om inte lngre. De har gtt bokstavligen igenom hela mina vska, plockat upp allting, scannat ven tandkrm. Tagit min datorn och frsvann med den p en kvart eller s.
Sen p kvllen nr jag kom till Aqaba och skulle titta p email, upptckte jag att de hade den snder, det dr touch system har slutat fungera och i ena hrnet var det en spricka.
Sen har jag ven upptckt att de slarvade bort min lskade trja, den var borta.
Senare, nr jag var tillbaka hemma, klagade jag p deras behandling av mig, de svarade och jag fick femtielva frgor. Samt att jag skulle g och lmna min datorn fr expertis uttalande. Nr jag undrade om de ska ertta mig ven avgift fr detta p 1500- SEK, blev det pltsligt stop. Inte en enda email frn do har jag ftt.
S fr min del r Israel borta frn min lista.

S var vldig frsiktig och slp inte ngonting frn gonen.

Jag antar att du br slja och visade tydligt att du hatar Israel och judar...
Citera
2018-10-17, 08:34
Medlem
Ngon med arabisk ursprung som har erfarenhet av att resa till Israel?
Citera
2018-10-17, 12:54
Medlem
Neksnors avatar
Saker som skulle kunna reta de lokala myndigheterna r passtmplar frn vissa lnder. Det kan kanske vara lmpligt att byta ut passet innan resan. En annan sak som kan vara jobbig med passet r att din fdelseort str dr. Fast det kanske ocks kan vara en frdel eftersom de kan se att du kommer frn en snll del av omrdet.

(Har aldrig beskt Israel.)
Citera
2018-10-17, 13:07
Medlem
TilleyHats avatar
Kontakta israeliska ambassaden och sg som det r, att du r fdd i Mellanstern men bott i Sverige sedan du var barn och du vill resa p en veckas semester till Israel. Du kommer antagligen f svara p lite frgor om varfr och dylikt, men det r vl bara att svara sanningsenligt.

Som lite fakta, om du inte redan vet det, s r det ju inte s att Israel r fritt frn araber eller andra icke-judiska grupper. Ungefr 15% av befolkningen pratar arabiska som huvudsprk. 20% av befolkningen r antingen kristna eller muslimer.

Om du r orolig kan du dessutom byta ut ditt pass mot ett nytt om du skulle rka ha arabiska stmplar i ditt nuvarande pass, som skribenten ovan redan nmnde.
Citera
2018-10-17, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det ska inte vara ngra problem. Lyssna inte p skrmselpropagandan frn dina slktingar.

Troligen kommer de att frga ut dig ganska ingende, men var dmjuk och ha rtt attityd s gr det bra. Brja inte tjata om rasism med grnspolisen. ven en Svennebanan blir utfrgad.

Utfrgningar sker som sagt av ett antal passagerare vid varje ankomst och avgng till Israel. Frutstt att de vet allt om dig som kan hittas p Internet och i officiella register. Lika standard r att bagage ppnas och gs igenom och rntgas flera gnger. Det kan lika grna ha med dig att gra som att de vill se hur ngon annan passagerare reagerar. Det r bara att ladda sig med stort tlamod och inte ifrgastta ngot.
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2985401

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här