Citat:
Ursprungligen postat av
Harrison-Bengtsson
Vad det innebr r att du inte har en karensdag utan istllet r det 20% av din genomsnittliga veckoersttning som ska dras av
Den delen r jag mest nyfiken p och huruvida det r bokstavligen som det str, eller om det r schemalagd tid. Har man jobbat vertid kan det bli dyrt.
20% av den schemalagda tiden hade varit rttvist, dvs har man 36 timmars vecka drar man av inkomst fr 7.2 timmar istllet fr 8. Har man haft en period av mycket arbete (kanske tom beordrad) och det skall rknas med i genomsnittliga veckoersttning s blir man straffad fr man jobbat hrt.
Fr folk utan fast schema, folk som hoppar in p vik och andra timanstllda s kanske det blir ett lyft
Man lser det om man har ett "kompsaldo": Sger vi att dagen man blir vrlsjuk p, och man bara ska/skulle ha jobbat tre timmar den dagen, kan det vara lnsammare om man ber lnekontoret dra det p ens "vlfyllda" kompsaldo. -Men alla kan givetvis inte gra s.
Jag tror att det mellan tummen och pekfingret r skit samma i ekonomiskt utfall. I alla fall fr den enskilde. Mjligen nationalekonomiskt kan det vara bra med avskaffad karensdag, d jag har hrt folk sga "bara sjuk en endaste dag??- Eee du dum i hvvet eller".. -Sagt med meningen (antar jag) att "ska man vara hemma, ska man vara hemma mer/fler dagar n en, d man bekostar karensdagen totalt sjlv. (Bortsett d fr extrakostnader fr arb. giv. med bekymmer i personaltillsttningen/produktionsbortfall d).
Om jag minns rtt, s infrdes karensdagen vid 1990-talets tidiga kris, och "skulle tas bort nr Sveriges ekonomi tillt detta", tydligen tillter inte ekonomin detta n... (Sedan var vl de tre fljande sjukdagarna, efter karensdagen nr man fick noll, enbart 65% av lnen, inte 80%, jkla skillnad mot innan krisen med 90% ln (sjukpenning) och nada karensdag..)
Som arbetsgivare sjlv idag, vetefan om karensdag r ett s "bra phitt": Folk gr ofta halvkassa till jobbet, frkylda, och det r just d virus sprids som mest. "Nyser omkring" och sprider smittan.. Betalar hellre sjukln frn frsta dagen n att jag fr halva personalstyrkan frkylda och drmed dligt presterande..
Fan vet..