2018-10-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Varfr skall man nu straffas fr att man jobbar halvdag och gr hem efter lunch?

r arbetet fre lunch inte vrt ngot fr arbetsgivaren?

Nej, tycker det r bra med sjukskrivning i timmar. Eller varfr inte slopa karrensdagen helt och bara snka sjuklnen lite?

Varfr inte ha x antal karrensdagar betalda (t.ex. 3) och drefter ha denna regel? Anledningen till att karensdag finns r ju fr att du inte ska fuska med sjukskrivandet, men de flesta i Sverige lr vl betraktas som ickefuskande?
Citera
2018-10-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Sjlvklart r det vrt ngot! Ca 20% av din ln

Det hr landet kommer sluta med att vi inte har ngon sjukersttning. Vill man ha sdan lyx, s fr man teckna en privat frskring via facket.

D har LO ftt som de vill.
Citera
2018-10-23, 20:07
Medlem
Citat:
Varfr inte ha x antal karrensdagar betalda (t.ex. 3) och drefter ha denna regel? Anledningen till att karensdag finns r ju fr att du inte ska fuska med sjukskrivandet, men de flesta i Sverige lr vl betraktas som ickefuskande?

Minisemester. Sjukskriven fredag tillochmed mndag menar du?
Citera
2018-10-23, 20:09
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
I min bransch (p mitt fretag iaf) r det inte 8 timmar karensdag om du jobbar 4 av 8 timmar. D r det endast 4 timmars karensdag. Har du det p ngot annat stt?

https://www.blinfo.se/foretagskunska...savdrag__16602

Nej, det var jag som spred felaktig/gammal info. S hade vi det ett tag p ett gammalt jobb efter en frndring, dock s lnge sedan att nu att jag borde kollat upp det innan. Har inte varit sjuk direkt p nuvarande arbete s tog frgivet att det var samma. Knner jag att jag r dlig p morgonen stannar jag nd hemma dels fr min egen skull och dels av respekt fr medarbetare
Citera
2018-10-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Nu vet inte jag om det skiljer sig mellan branscher, men s var det frut (dvs att folk stmpla ut sjuk med en timme kvar att jobba fr att minimera karensen) som det r nu s r det 8 timmars karens oavsett.

D kan det skilja sig mellan brancher. Minsta avdrag p min arbetsplats r 30 min.
Hgsta avdrag full arbetsdag. Pbrjad halvtimme rknas som hel halvtimme. Bde vid avdrag och tillgg ...
Citera
2018-10-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Minisemester. Sjukskriven fredag tillochmed mndag menar du?

Oh, nej, jag mste ha uttryckt mig felaktigt. 3 betalda karensdagar per r. S att karensdag r kvar, men endast om du skulle vara sjuk mer n 3 gnger per r (eller 2 eller 1, whatever. Men att man om man skter sig och blir sjuk 1 gng om ret s ser jag inte riktigt vad karensdagfen tillfr ngonstans faktiskt). Anledningen skulle vara att, p riktigt, hjlpa underbetalda sjukskterskor och brandmn. Man hade d kunnat gra s att fretag betalade frn dag 1-13 istllet fr 2-14 som idag, och staten hade ftt in betydligt mer skattepengar. Visst hade fretag frlorat p att skrota karensdagen, men om 3 karensdagar hade varit betalda, s hade fretag ven inte behvt betala fr dag 14, vilket kan underltta.

Personligen, som utvecklare, gr en dag mer eller mindre inte s stor skillnad d man redan skattar sdana hiskelliga summor p det man tjnar "dr uppe".
Citera
2018-10-23, 21:40
Medlem
Citat:
Nej, det var jag som spred felaktig/gammal info. S hade vi det ett tag p ett gammalt jobb efter en frndring, dock s lnge sedan att nu att jag borde kollat upp det innan. Har inte varit sjuk direkt p nuvarande arbete s tog frgivet att det var samma. Knner jag att jag r dlig p morgonen stannar jag nd hemma dels fr min egen skull och dels av respekt fr medarbetare

Det gr ven jag, men oftast kan jag jobba en hel dag hemma trots att snuvan trnger p och man har en ltt huvudvrk (samt smrta i hela kroppen). Med de nya reglerna vet jag dock inte om det r vrt det, d jag ibland inte klarar hela dagen, och den d hade knnts som totalt bortkastad.
Citera
2018-10-23, 21:50
Medlem
Men det r. S att gr du hem kl 15.00 fr du r sjuk. Men slutar 16. 00 egentligen s fr du karensen frn 15 till 15 nsta dag. Du fr alltid en heldags Karens. Blir ju bra fr alla de som jobbar kortare veckor men med hga arbetspass. Finns ju dom fr4000 kr i karens fr 1 dag. Pga detta. Dock gynnar de inte alla de som gr. nd men ger upp o gr hem samtidigt s r du sjuk ska du va hemmet punkt. Men frstr ju att det ibland e omjligt.
Citera
2018-10-23, 21:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vad det innebr r att du inte har en karensdag utan istllet r det 20% av din genomsnittliga veckoersttning som ska dras av

Den delen r jag mest nyfiken p och huruvida det r bokstavligen som det str, eller om det r schemalagd tid. Har man jobbat vertid kan det bli dyrt.
20% av den schemalagda tiden hade varit rttvist, dvs har man 36 timmars vecka drar man av inkomst fr 7.2 timmar istllet fr 8. Har man haft en period av mycket arbete (kanske tom beordrad) och det skall rknas med i genomsnittliga veckoersttning s blir man straffad fr man jobbat hrt.
Fr folk utan fast schema, folk som hoppar in p vik och andra timanstllda s kanske det blir ett lyft

Man lser det om man har ett "kompsaldo": Sger vi att dagen man blir vrlsjuk p, och man bara ska/skulle ha jobbat tre timmar den dagen, kan det vara lnsammare om man ber lnekontoret dra det p ens "vlfyllda" kompsaldo. -Men alla kan givetvis inte gra s.

Jag tror att det mellan tummen och pekfingret r skit samma i ekonomiskt utfall. I alla fall fr den enskilde. Mjligen nationalekonomiskt kan det vara bra med avskaffad karensdag, d jag har hrt folk sga "bara sjuk en endaste dag??- Eee du dum i hvvet eller".. -Sagt med meningen (antar jag) att "ska man vara hemma, ska man vara hemma mer/fler dagar n en, d man bekostar karensdagen totalt sjlv. (Bortsett d fr extrakostnader fr arb. giv. med bekymmer i personaltillsttningen/produktionsbortfall d).

Om jag minns rtt, s infrdes karensdagen vid 1990-talets tidiga kris, och "skulle tas bort nr Sveriges ekonomi tillt detta", tydligen tillter inte ekonomin detta n... (Sedan var vl de tre fljande sjukdagarna, efter karensdagen nr man fick noll, enbart 65% av lnen, inte 80%, jkla skillnad mot innan krisen med 90% ln (sjukpenning) och nada karensdag..)

Som arbetsgivare sjlv idag, vetefan om karensdag r ett s "bra phitt": Folk gr ofta halvkassa till jobbet, frkylda, och det r just d virus sprids som mest. "Nyser omkring" och sprider smittan.. Betalar hellre sjukln frn frsta dagen n att jag fr halva personalstyrkan frkylda och drmed dligt presterande..

Fan vet..
Citera
2018-10-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amenhallo
Men det r. S att gr du hem kl 15.00 fr du r sjuk. Men slutar 16. 00 egentligen s fr du karensen frn 15 till 15 nsta dag. Du fr alltid en heldags Karens. Blir ju bra fr alla de som jobbar kortare veckor men med hga arbetspass. Finns ju dom fr4000 kr i karens fr 1 dag. Pga detta. Dock gynnar de inte alla de som gr. nd men ger upp o gr hem samtidigt s r du sjuk ska du va hemmet punkt. Men frstr ju att det ibland e omjligt.

Ja, precis. Gr jag till jobbet och jobbar till 12, men sedan gr hem s fr jag karensdag frn 12 -> 12 dagen efter, MEN, hade jag inte gtt till jobbet p dagen hade jag ftt betalt hela dagen efter. Det r inte s att jag vill lura systemet p ngot stt, jag vill bara ha ett system som belnar folk som arbetar, och det nya systemet verkar inte gra det tyvrr.
Senast redigerad av Ompet 2018-10-23 kl. 21:59.
Citera
2018-10-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man lser det om man har ett "kompsaldo": Sger vi att dagen man blir vrlsjuk p, och man bara ska/skulle ha jobbat tre timmar den dagen, kan det vara lnsammare om man ber lnekontoret dra det p ens "vlfyllda" kompsaldo. -Men alla kan givetvis inte gra s.

Jag tror att det mellan tummen och pekfingret r skit samma i ekonomiskt utfall. I alla fall fr den enskilde. Mjligen nationalekonomiskt kan det vara bra med avskaffad karensdag, d jag har hrt folk sga "bara sjuk en endaste dag??- Eee du dum i hvvet eller".. -Sagt med meningen (antar jag) att "ska man vara hemma, ska man vara hemma mer/fler dagar n en, d man bekostar karensdagen totalt sjlv. (Bortsett d fr extrakostnader fr arb. giv. med bekymmer i personaltillsttningen/produktionsbortfall d).

Om jag minns rtt, s infrdes karensdagen vid 1990-talets tidiga kris, och "skulle tas bort nr Sveriges ekonomi tillt detta", tydligen tillter inte ekonomin detta n... (Sedan var vl de tre fljande sjukdagarna, efter karensdagen nr man fick noll, enbart 65% av lnen, inte 80%, jkla skillnad mot innan krisen med 90% ln (sjukpenning) och nada karensdag..)

Som arbetsgivare sjlv idag, vetefan om karensdag r ett s "bra phitt": Folk gr ofta halvkassa till jobbet, frkylda, och det r just d virus sprids som mest. "Nyser omkring" och sprider smittan.. Betalar hellre sjukln frn frsta dagen n att jag fr halva personalstyrkan frkylda och drmed dligt presterande..

Fan vet..

Du menar att man skulle ta ut 5 timmar komp fr att lsa problemet med 3 timmar "obetald" arbetdag? Det r ju verkligen kontraproduktivt d man antagligen ska anvnda kompen fr att vila ut sig fr att slippa bli sjuk, inte fr att sjukskriva sig.
Citera
2018-10-23, 22:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du menar att man skulle ta ut 5 timmar komp fr att lsa problemet med 3 timmar "obetald" arbetdag? Det r ju verkligen kontraproduktivt d man antagligen ska anvnda kompen fr att vila ut sig fr att slippa bli sjuk, inte fr att sjukskriva sig.

Ja, japaner gr s: De tar ut semester eller "komp" fr att vila ut sig nr de r sjuka. Man KAN allts gra s, i alla fall i lnder som exempelvis Japan.

-N, man "kompar" givetvis frnvaron med "kompen" man har, timme fr timme. Inte att man verkompenserar arbetsgivaren med fem timmar "komp" fr tre timmars frnvaro. Har man ingen nrvaroplikt p jobbet ("stmpelklocka" kallar jag det fr lite lustigt) och kan jobba hemifrn vid datorn p distans, gr man givetvis s.

Gller fr all del inte vrdpersonal etc, som mste "vara p plats"..
-Lite kreativitet i tnkandet skadar aldrig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in