• 1
  • 2
2018-10-23, 14:42
Medlem
I Maj i r rstade regeringen igenom en ny form av karensdag som ska ge "rttvisare frutsttningar fr olika yrkesgrupper vid sjukfall".

Vad det innebr r att du inte har en karensdag utan istllet r det 20% av din genomsnittliga veckoersttning som ska dras av. Utan att ha gtt igenom propositionen ngot djupare s fr det mig att tnka p att folk som jobbar ver kommer f en dyrare karensdag n tidigare. Det verkar ven som att om du jobbar 4 timmar innan du gr hem kommer du fortfarande bli av med 8 timmar ersttning (hur det ska g till vet jag inte. r du inte sjuk mer n 4 timmar s vore det underligt om du behver ha 8 timmars avdrag p lnen).

Vad tycker ni om denna nya ndring? r den lika huvudls som jag frsttt den?

Du som lkare/sjukskterska, knner du att detta beslut gynnar dig?

Klla: https://www.regeringen.se/pressmedde...r-karensdagen/
Citera
2018-10-23, 18:29
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Vad det innebr r att du inte har en karensdag utan istllet r det 20% av din genomsnittliga veckoersttning som ska dras av

Den delen r jag mest nyfiken p och huruvida det r bokstavligen som det str, eller om det r schemalagd tid. Har man jobbat vertid kan det bli dyrt.
20% av den schemalagda tiden hade varit rttvist, dvs har man 36 timmars vecka drar man av inkomst fr 7.2 timmar istllet fr 8. Har man haft en period av mycket arbete (kanske tom beordrad) och det skall rknas med i genomsnittliga veckoersttning s blir man straffad fr man jobbat hrt.
Fr folk utan fast schema, folk som hoppar in p vik och andra timanstllda s kanske det blir ett lyft
Citera
2018-10-23, 19:22
Medlem
S MP V

r verens om detta och att det skall trda i kraft 1 januari 2019.
r den igenomrstad i riksdagen?

I grunden ett bra frslag men man lmnar allt fr mycket oigenomtnkt.

*Snittet av en veckoinkomst?
Hur skall man berkna det, skall vertid/ob ing i berkningen?
Skiftarbete dr arbetstid mellan veckor varierar.
Mnga scheman varierar mellan 24-48 timmar per vecka, finns extremare exempel.

Slopar man timkarens som finns idag, s kar man sjukskrivningstalen. Mnga frsker undvika karensdagen och jobbar mer av en dag som det ser ut idag.
(Kan ocks vara bra. r man sjuk br man vara hemma. Fr egen och andras skull)
Citera
2018-10-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
S MP V

Slopar man timkarens som finns idag, s kar man sjukskrivningstalen. Mnga frsker undvika karensdagen och jobbar mer av en dag som det ser ut idag.

Varfr tycker du att frslaget i grunden r bra?
Jag tnker s att jag frstr dig korrekt.

Personligen r jag utvecklare och har drmed mjlighet att jobba hemifrn (som s mnga andra kontorsjobbare kan nu fr tiden). Det r ju mycket olnsamt fr mig att jobba en halvdag hemma innan jag sjukskriver mig om jag knner att jag r pvg att bli sjuk. D r det med denna nya lag bttre att sjukskriva mig direkt.

Varfr jag frgar r fr att jag har svrt att se att det hr skulle gra det s mycket bttre fr sjukskterskorna, d ven de lr rka ut fr sjukdomar en bit in i deras arbetspass. Nu fr de ju eventuellt en n lgre ersttning.
Citera
2018-10-23, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Vad det innebr r att du inte har en karensdag utan istllet r det 20% av din genomsnittliga veckoersttning som ska dras av

Den delen r jag mest nyfiken p och huruvida det r bokstavligen som det str, eller om det r schemalagd tid. Har man jobbat vertid kan det bli dyrt.
20% av den schemalagda tiden hade varit rttvist, dvs har man 36 timmars vecka drar man av inkomst fr 7.2 timmar istllet fr 8. Har man haft en period av mycket arbete (kanske tom beordrad) och det skall rknas med i genomsnittliga veckoersttning s blir man straffad fr man jobbat hrt.
Fr folk utan fast schema, folk som hoppar in p vik och andra timanstllda s kanske det blir ett lyft

Knner vi igen Sverige korrekt s r det sklart bestraffning om du jobbar extra Sliter du i ditt liv s r du "positivt behandlad" gentemot de som arbetar normala veckor d du fr mer i ln. Fy p dig.
Citera
2018-10-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Varfr tycker du att frslaget i grunden r bra?
Jag tnker s att jag frstr dig korrekt.

Personligen r jag utvecklare och har drmed mjlighet att jobba hemifrn (som s mnga andra kontorsjobbare kan nu fr tiden). Det r ju mycket olnsamt fr mig att jobba en halvdag hemma innan jag sjukskriver mig om jag knner att jag r pvg att bli sjuk. D r det med denna nya lag bttre att sjukskriva mig direkt.

Varfr jag frgar r fr att jag har svrt att se att det hr skulle gra det s mycket bttre fr sjukskterskorna, d ven de lr rka ut fr sjukdomar en bit in i deras arbetspass. Nu fr de ju eventuellt en n lgre ersttning.

Bttre fr skiftarbetarna med lnga pass tnkte jag mest.
Arbetar du 3st 13 timmarspass per vecka eller dylikt s blir din karens som finns idag sjukt hg.

Dock s br man premieras om man arbetar 80% av dagen. Blir timkarensen kvar s r allt bttre n idag.
Citera
2018-10-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
S MP V

Nu vet inte jag om det skiljer sig mellan branscher, men s var det frut (dvs att folk stmpla ut sjuk med en timme kvar att jobba fr att minimera karensen) som det r nu s r det 8 timmars karens oavsett.
Citera
2018-10-23, 19:59
Medlem
Varfr skall man nu straffas fr att man jobbar halvdag och gr hem efter lunch?

r arbetet fre lunch inte vrt ngot fr arbetsgivaren?

Nej, tycker det r bra med sjukskrivning i timmar. Eller varfr inte slopa karrensdagen helt och bara snka sjuklnen lite?
Citera
2018-10-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Knner vi igen Sverige korrekt s r det sklart bestraffning om du jobbar extra Sliter du i ditt liv s r du "positivt behandlad" gentemot de som arbetar normala veckor d du fr mer i ln. Fy p dig.

Precis, har du jobbat vertid s har du tjnat pengar och r med andra ord att betrakta som adelsman (i mp vljer man dock benmningen adelsperson)
Citera
2018-10-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Nu vet inte jag om det skiljer sig mellan branscher, men s var det frut (dvs att folk stmpla ut sjuk med en timme kvar att jobba fr att minimera karensen) som det r nu s r det 8 timmars karens oavsett.

I min bransch (p mitt fretag iaf) r det inte 8 timmar karensdag om du jobbar 4 av 8 timmar. D r det endast 4 timmars karensdag. Har du det p ngot annat stt?

Citat:
Idag kan en karensdag bli hur kort eller lng som helst. En anstlld som blir sjuk och gr hem kl 16 fr endast en timmes karens om arbetsdagen slutar klockan 17. Samtidigt kan ngon med flera anstllningar f en karensdag hos varje arbetsgivare, t ex mndag 8 h hos arbetsgivare A och tisdag 8 h hos arbetsgivare B. Tanken nr regeln om karensdag infrdes var faktiskt att en karensdag skulle vara en arbetsdag lng.

https://www.blinfo.se/foretagskunska...savdrag__16602
Citera
2018-10-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Varfr skall man nu straffas fr att man jobbar halvdag och gr hem efter lunch?

r arbetet fre lunch inte vrt ngot fr arbetsgivaren?

Nej, tycker det r bra med sjukskrivning i timmar. Eller varfr inte slopa karrensdagen helt och bara snka sjuklnen lite?

Sjlvklart r det vrt ngot! Ca 20% av din ln
Citera
2018-10-23, 20:03
Medlem
NickSonnys avatar
S fr mig som heltidsanstlld s kommer det gra varken frn eller till?
Inte fr att jag sjukskriver mig nd, brukar "jobba hemifrn" eller "vabba" i stllet..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in