Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-02-15, 20:18
Medlem
Ajajajs avatar
Jag läste något märkligt:

"Snökaos i nordöstra USANordöstra USA upplevde snöyra blandad med blixt och dunder på söndagen. Bilden är från New York."

http://www.svd.se/ssi/bildspecial/?did=11815381

Dels är jag fundersam över hur det är möjligt med åskväder på vintern eller i snöstormar? Det låter väldigt märkligt.

Sen rent allmännt det extrema snövädret i New York, tror det var 70 cm på något dygn?

Det är väl växthuseffekten? Vad har vi att vänta egentligen? Allt mer extremt väder med 10 dubblad nederbörd samtidigt som tempraturen blir smällhett på sommaren och svinkallt på vintern?
Citera
2006-02-15, 21:21
Medlem
Det är säkert växthuseffekten. För ett par hundra år sedan hade man varit övertygad om att det var arvsynden. Jag tror att allt blir hundradubblat.
Heliga enfald.
Citera
2006-02-15, 22:22
Medlem
flygers avatar
Ja, det finns... Såg det med egna ögon på juldagen när jag stod och väntade på bussen. Jag blev väldigt förvånad över att det kunde uppstå på vinterna men så var tydligen fallet.
Det var både blixtar och dunder.
Citera
2006-02-15, 23:17
Medlem
wootens avatar
Anledningen till att det inte blixtrar lika mycket på vintern som på sommaren skulle jag kunna tro beror på att det inte finns lika mycket fukt i luften när det är kallt...
Citera
2006-02-16, 00:40
Medlem
jockelos avatar
En blixt beror ju på att jorden är positivt laddad och molnen är negativa och elektroner från molnet vill ner till jorden. Eller något i den stilen.
Nu gissar jag bara men det kanske inte är så svårt att tänka sig att någonting blir mindre laddat när det är kallt. Partiklarnas rörelser blir ju långsammare osv.
Det ärnogmindre chans att se en blixt när det är kallt (oavsett årstid) än när det är varmt!

Fast jag kan ju ha helt fel!
Citera
2006-02-16, 04:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Ja, det finns... Såg det med egna ögon på juldagen när jag stod och väntade på bussen. Jag blev väldigt förvånad över att det kunde uppstå på vinterna men så var tydligen fallet.
Det var både blixtar och dunder.
Hehe .. Har sett Åsk oväder mitt i Jan i fjol... då det åskade här i Göteborg. Likaså fleratalet gånger under december månad. Så åskade det... Senast det vart åsk nedslag här i Götet var veckan efter nyår.. Då det vart snö oväder trot eller ej. satt och kollade på tv mitt i natten så kom det en rejäl blixt som fick bil larmen tjuta i området...
Citera
2006-02-16, 10:01
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
En blixt beror ju på att jorden är positivt laddad och molnen är negativa och elektroner från molnet vill ner till jorden. Eller något i den stilen.
Nu gissar jag bara men det kanske inte är så svårt att tänka sig att någonting blir mindre laddat när det är kallt. Partiklarnas rörelser blir ju långsammare osv.
Det ärnogmindre chans att se en blixt när det är kallt (oavsett årstid) än när det är varmt!

Fast jag kan ju ha helt fel!
Luften blir mindre ledande då det är mindre fukt i den... Blixten kan dock uppstså om spänningen är tillräckligt hög.... skulle jag tro.
Citera
2006-02-16, 10:36
Medlem
RyssJävels avatar
Va åska o blixt o hela kalaset i februari för nån år sen minns jag. Det såg skumt ut.
Citera
2006-02-16, 10:56
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Anledningen till att det inte blixtrar lika mycket på vintern som på sommaren skulle jag kunna tro beror på att det inte finns lika mycket fukt i luften när det är kallt...

Luften blir mindre ledande då det är mindre fukt i den... Blixten kan dock uppstså om spänningen är tillräckligt hög.... skulle jag tro.

Citat:
Ursprungligen postat av malmen76
Hehe .. Har sett Åsk oväder mitt i Jan i fjol... då det åskade här i Göteborg. Likaså fleratalet gånger under december månad. Så åskade det... Senast det vart åsk nedslag här i Götet var veckan efter nyår.. Då det vart snö oväder trot eller ej. satt och kollade på tv mitt i natten så kom det en rejäl blixt som fick bil larmen tjuta i området...

Det där med fukt och tempratur, samt olika "fronter" som möts är väl det som leder till "clash of the titans" och bildar blixtar och dunder.

Och rätta mig om jag har fel men i Götet är det väl mycket hög luftfuktighet? Vilket i teorin skulle underlätta åskväder?

Hur stor skärgård har Göteborg? Är den lika stor som Stockholms? Tänker på den skyddande effekten en skärgård ger för kustklimatet, en liten skärgård gör ju att mer fukt och kyla tränger in i inlandet.
Citera
2006-02-16, 13:46
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Det där med fukt och tempratur, samt olika "fronter" som möts är väl det som leder till "clash of the titans" och bildar blixtar och dunder.

Och rätta mig om jag har fel men i Götet är det väl mycket hög luftfuktighet? Vilket i teorin skulle underlätta åskväder?

Hur stor skärgård har Göteborg? Är den lika stor som Stockholms? Tänker på den skyddande effekten en skärgård ger för kustklimatet, en liten skärgård gör ju att mer fukt och kyla tränger in i inlandet.
Hur mycket fukt som luften kan innehålla beror på luftens temperatur. Om luften är varm innehåller den sannolikt mer fukt.

När man pratar om luftfuktighet i procent så pratar man om den relativa luftfuktigheten, där t.ex. 95% luftfuktighet innebär att luften innehåller 95% av den fukt som luften i en viss temperatur potentiellt kan innehålla. På vintern i sverige är luftfuktigheten generellt högre än på sommaren utan att den innehåller mer fukt.

Alltså är det svårare för blixtar att uppstå på vintern eftersom luften är torrare då, och leder ström sämre... Statiska kläder är vanligare på vintern eftersom luften inte leder bort den statiska elekriciteten. Dock är det möjligt för en ström att färdas mellan himmel och jord även på vintern om spänningen är tillräckligt hög, men resistansen är betydligt högre på vintern.

Edit: Den typ av moln som bildar åska skapas också lättare då det är mycket fukt i luften.
Citera
2006-02-16, 14:26
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Hur mycket fukt som luften kan innehålla beror på luftens temperatur. Om luften är varm innehåller den sannolikt mer fukt.............................................. ..........

Jo fast även om luftfuktigheten är lägre på vintern så bör väl exv. Göteborg vara utsatt för mycket fuktig luft som strömmar in från havet?

Och därmed bör väl åskmöjligheten på vintern vara högre vid kustklimat än vid inlandsklimat?
Citera
2006-02-16, 15:33
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Jo fast även om luftfuktigheten är lägre på vintern så bör väl exv. Göteborg vara utsatt för mycket fuktig luft som strömmar in från havet?

Och därmed bör väl åskmöjligheten på vintern vara högre vid kustklimat än vid inlandsklimat?

Ingen aning... men jag skulle tro att det finns många faktorer som påverkar luftfuktigheten. Men har ni hög luftfuktighet så har ni större chans att få se blixtar. dock kommer man inte ifrån att det åskar mindre på vintern pga att luftfuktigheten är lägre då (Den absoluta fuktigheten alltså).(den relativa luftfuktigheten är högre på vintern).
alltså ju mer vatten i luften ju störe är chansen att se blixtar (och åska).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in