2018-11-16, 10:55
Medlem
Nihennas avatar
Svettas vanligtvis inte så mycket, men när det är hög luftfuktighet och varmt är det förjävligt.

var i Japan för 2 månader sen, och första veckan var så fuktig, och jag svettades främst på huvudet (skallig), så att under en dag hade jag hällt 3-4 mindre PET-flaskor vatten över mig.

Andra veckan var, tack och lov, svalare och torrare, så jag svettades inte alls då, men efter det lovade jag mig själv att aldrig mer åka någonstans när det är såpass fuktigt.

Det är samtidigt trist, för jag vill exempelvis åka till länder som Vietnam, där det är fuktigt året runt och där man inte kan åka dit under en kallare och mer torr period, som man kan med Tokyo. Därför undrar jag om det finns någon medicin man kan ta som gör att man svettas mindre, som man kanske kan ha med sig?

Man känner sig så dum när man går runt där och ens panna skiner lika mycket som en polerad marmorkula, medans alla andra runt en, INKLUSIVE andra européer, inte var ett dugg svettiga >.<
Man skämdes rätt rejält när man var inne på en pub klockan 01 på natten och man fick dra fram femtioelva servetter och dra en halv sjö av pannan.
Citera
2018-11-16, 11:00
Medlem
Finns inget att göra. Svetten är bra, den kyler dig, reglerar kroppstemperaturen.

Möjligen att du går ner i vikt, om du är stor, kan minska svetten. Smala kyls lättare än kraftiga. Funkar även att äta mindre, så har kroppen mindre bränsle att använda till svettning.
Citera
2018-11-16, 11:02
Medlem
thenightfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Svettas vanligtvis inte så mycket, men när det är hög luftfuktighet och varmt är det förjävligt.

var i Japan för 2 månader sen, och första veckan var så fuktig, och jag svettades främst på huvudet (skallig), så att under en dag hade jag hällt 3-4 mindre PET-flaskor vatten över mig.

Andra veckan var, tack och lov, svalare och torrare, så jag svettades inte alls då, men efter det lovade jag mig själv att aldrig mer åka någonstans när det är såpass fuktigt.

Det är samtidigt trist, för jag vill exempelvis åka till länder som Vietnam, där det är fuktigt året runt och där man inte kan åka dit under en kallare och mer torr period, som man kan med Tokyo. Därför undrar jag om det finns någon medicin man kan ta som gör att man svettas mindre, som man kanske kan ha med sig?

Man känner sig så dum när man går runt där och ens panna skiner lika mycket som en polerad marmorkula, medans alla andra runt en, INKLUSIVE andra européer, inte var ett dugg svettiga >.<
Man skämdes rätt rejält när man var inne på en pub klockan 01 på natten och man fick dra fram femtioelva servetter och dra en halv sjö av pannan.
vad väger du, är du överviktig?
Citera
2018-11-16, 11:03
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Finns inget att göra. Svetten är bra, den kyler dig, reglerar kroppstemperaturen.

Möjligen att du går ner i vikt, om du är stor, kan minska svetten. Smala kyls lättare än kraftiga. Funkar även att äta mindre, så har kroppen mindre bränsle att använda till svettning.

Citat:
Ursprungligen postat av thenightfox
vad väger du, är du överviktig?

Inte överviktig. Väger 76 på 180.
Citera
2018-11-16, 11:07
Medlem
thenightfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Inte överviktig. Väger 76 på 180.
ja då kan du inte göra värst mycket, alla människor funkar olika så din kropp är ju vad den är
möjligt att hålla sig i form ger annorlunda effekt på din svettning, det låter ja vara osagt
Citera
2018-11-16, 11:11
Medlem
Citat:
ja då kan du inte göra värst mycket, alla människor funkar olika så din kropp är ju vad den är
möjligt att hålla sig i form ger annorlunda effekt på din svettning, det låter ja vara osagt

Tvärt om, träning övar upp kroppens förmåga att svettas, det är därför brandmän tränar mycket (utöver att bra form är nyttigt för jobbet förstås) för det är bra att de kan sänka sin kroppstemperatur via svettning i varm miljö.

Ts kanske faktiskt är för vältränad?
Citera
2018-11-16, 11:11
Medlem
Nihennas avatar
Citat:

Argh, trist. Lyckligtvis kan jag åka tillbaka till Tokyo när det inte är fuktigt, och andra ställen jag vill åka till, men just Thailand, Vietnam och andra intressanta resmål får jag nog dessvärre avskriva då jag förstår att det alltid är fuktigt där.

Aja, tack för svar.
Citera
2018-11-16, 11:12
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Tvärt om, träning övar upp kroppens förmåga att svettas, det är därför brandmän tränar mycket (utöver att bra form är nyttigt för jobbet förstås).

Ts kanske faktiskt är för vältränad?

Inte vältränad, men jag är naturligt rätt så välbyggd, inga magrutor och världens muskler men rätt så trevliga muskler ändå som inte bara kommit av träning, samt att jag tränar 3 gånger i veckan.
Citera
2018-11-17, 00:55
Medlem
Svettning från specifika ställen kan hanteras med botox, t.ex handsvett, armhåla eller fotsvett. Men om man generellt är en svettig person så finns det nog inte så mycket att göra. Finns ju absolut torr man kan köpa på apoteket, kanske går att dra över skallen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in