Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-11-16, 20:02
Medlem
Jag har testat följande:

* Yoga
* Styrketräning

Av resultaten så har jag inte gått ned i vikt. Siktar på 10 kilo som max. Yogan har varit mest bara flummig och jag känner att jag har mer att ge, men yogan är för mjuk och klen för mig, trots att jag kör balansövningar. Yogan är fin om man söker lugn och ro, men det gör inte jag. Jag tycker yogan är ointressant då det är samma hela tiden. Att springa är inte det samma. Man får välja sin väg.

Styrketräning har gett mycket. Jag har mest bara blivit stark, men inte gått ned i vikt. Så nu vill jag känna på hur löparträning känns. Därför har jag beslutat att jag ska börja bli löpare. Jag sprang mycket förut då jag hade ADHD x 10000000 men har fått bort det nu igenom att skärpa till mig. Jag gillar dessutom att springa då jag får mest utav det. Men asfalten hindrar mig.

Jag vill springa på asfalt. Då vänder jag till er löpare. Vad är era rekommendationer? Ska jag köpa dyra skor, eller ska jag fylla i mina tränarskor från Jula med smumgummi samt köpa billiga tights och en enkel dunjaka?

Så vad ska jag göra?
Senast redigerad av G.Zamani 2018-11-16 kl. 20:15.
Citera
2018-11-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Jag har testat följande:

* Yoga
* Styrketräning

Av resultaten så har jag inte gått ned i vikt. Siktar på 10 kilo som max. Yogan har varit mest bara flummig och jag känner att jag har mer att ge, men yogan är för mjuk och klen för mig, trots att jag kör balansövningar. Yogan är fin om man söker lugn och ro, men det gör inte jag.

Styrketräning har gett mycket. Jag har mest bara blivit stark, men inte gått ned i vikt. Så nu vill jag känna på hur löparträning känns. Därför har jag beslutat att jag ska börja bli löpare. Jag sprang mycket förut då jag hade ADHD x 10000000 men har fått bort det nu igenom att skärpa till mig. Jag gillar dessutom att springa då jag får mest utav det. Men asfalten hindrar mig.

Jag vill springa på asfalt. Då vänder jag till er löpare. Vad är era rekommendationer? Ska jag köpa dyra skor, eller ska jag fylla i mina tränarskor från Jula med smumgummi samt köpa billiga tights och en enkel dunjaka?

Så vad ska jag göra?

Långsam uppbyggnad och bra skor.

Fyll inte skorna med skumgummi från Jula. Du får en benhinneinflammation innan första advent.
Citera
2018-11-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Långsam uppbyggnad och bra skor.

Fyll inte skorna med skumgummi från Jula. Du får en benhinneinflammation innan första advent.

Så du menar att om jag löper 1 km totalt per dag under en månad, och sedan ökar med 2 km nästa månad? Okej, kanske inte per dag, men varannan dag.

Vad är bra skor?
Citera
2018-11-16, 20:18
Medlem
Citat:
Så du menar att om jag löper 1 km totalt per dag under en månad, och sedan ökar med 2 km nästa månad? Okej, kanske inte per dag, men varannan dag.

Vad är bra skor?

Jag. Den typen av ökning menar jag. Du kan nog våga öka på distansen lite hårdare än så. 1 km är inte så långt. Men var lite försiktig.

Vad gäller löpskor skulle jag egentligen rekommendera dig att gå till någon sportbutik/löplabb och få hjälp med utprovning.

Vilken sko som är bra för just dig beror lite på hur dina fötter är uppbygga. Höga fotvalv, pronation och fotens bredd exempelvis.

Lika bra att göra rätt från början. Var beredd att lägga någon tusenlapp eller två på skorna.
Citera
2018-11-16, 20:19
Medlem
Citat:

Vad är bra skor?

Var det länge sen du sprang så börja med typ en minut löpa/en minut gå. Åsså kör du på så ett tag. Detta för att alla leder och så ska hinna börja vänja sig.
Sen utökar du till 2/1 eller liknande.
Ta det lugnt med distansen i början.

Ofta orkar man flåsmässigt längre än leder och så i början så skynda långsamt och investera i ett par BRA skor. Det där med neutral/pronering på skorna är inte så viktigt utan det absolut viktigaste är att skorna sitter bra på dina fötter och att dom känns bra.

Sen kan ett tips va att ha två par att byta mellan lite då och då ifall det ena skulke gå sönder. Då är du redan invänjd på ett nytt par. Men det kanske är lite att tänka på framåt i tiden.

Men tar du det bara lugnt i början och ger benen tid att anpassa sig så kommer du klara asfalt galant.
Citera
2018-11-16, 20:22
Medlem
Citat:
Jag har testat följande:

* Yoga
* Styrketräning

Av resultaten så har jag inte gått ned i vikt. Siktar på 10 kilo som max. Yogan har varit mest bara flummig och jag känner att jag har mer att ge, men yogan är för mjuk och klen för mig, trots att jag kör balansövningar. Yogan är fin om man söker lugn och ro, men det gör inte jag. Jag tycker yogan är ointressant då det är samma hela tiden. Att springa är inte det samma. Man får välja sin väg.

Så vad ska jag göra?

Fett på kroppen innehåller såpass mycket energi så att röra sig lite grann som du gör då och då gör varken till eller från. Kroppens egna förbränning överträffar träning och det enda du behöver göra är att bestämma dig för hur mycket i vikt du vill tappa i veckan och äta därefter.
Citera
2018-11-16, 20:24
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Jag har testat följande:

* Yoga
* Styrketräning

Så vad ska jag göra?

Varför springa på asfalt? Grusväg eller motionsspår med spån el likn är bättre.
Men är det asfalt som gäller så satsa på en par bra skor - hör med personalen så får du hjälp.
Simning är annars bra träning för att undvika skador.
Citera
2018-11-16, 20:25
Medlem
Citat:
Jag. Den typen av ökning menar jag. Du kan nog våga öka på distansen lite hårdare än så. 1 km är inte så långt. Men var lite försiktig.

Vad gäller löpskor skulle jag egentligen rekommendera dig att gå till någon sportbutik/löplabb och få hjälp med utprovning.

Vilken sko som är bra för just dig beror lite på hur dina fötter är uppbygga. Höga fotvalv, pronation och fotens bredd exempelvis.

Lika bra att göra rätt från början. Var beredd att lägga någon tusenlapp eller två på skorna.

Dom är ju bara intresserade utav att sälja skor, oavsett skor.

Jag är beredd på att köpa dyra skor då jag känner verkligen att löpning är något för mig, precis som förut där man var 10 år yngre.
Citera
2018-11-16, 20:29
Medlem
Citat:
Dom är ju bara intresserade utav att sälja skor, oavsett skor.

Jag är beredd på att köpa dyra skor då jag känner verkligen att löpning är något för mig, precis som förut där man var 10 år yngre.

Jo, klart dom vill kränga pjucks (det är ju deras uppgift). Men om du nu vill snåla på betalningen kan du ju gå till butiken. Få hjälp att prova ut sko. Och sedan gå hem och söka reda på samma sko eller liknande fast billigare via Google.
Citera
2018-11-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Fett på kroppen innehåller såpass mycket energi så att röra sig lite grann som du gör då och då gör varken till eller från. Kroppens egna förbränning överträffar träning och det enda du behöver göra är att bestämma dig för hur mycket i vikt du vill tappa i veckan och äta därefter.

Jag sitter jävligt mycket. Jobbar som programmerare för robotik och 3D konstruktör och jag driver rätt mycket projekt hemma också. Vilket har gjort mig lite lönnfet. Gillar det inte. Dricker mycket öl också, men oavsett om jag äter mycket eller inte äter så går jag inte ner i vikt. Jag måste ut och röra på mig. Då går jag ned i vikt och det har jag fått bekräftat.

Jag siktar på 10 kg. Jag vägde 75 kg för 10 år sedan och nu väger jag 92 kg. Riktiga män väger över 90 kg. Det lustiga är att jag är inte smällfet, utan jag är "sitta-still"-fet. Så jag planerar att gå ned 10 kg. Jag ska normalt väga nära 70-75 kg trots jag är 180 cm lång. Men jag är bredaxlad och har anlag från mina föräldrar att vara stark (arbetarfamilj) så jag skulle nog säga att nära 78-79 kg är nog en bra nivå för mig.
Senast redigerad av G.Zamani 2018-11-16 kl. 20:35.
Citera
2018-11-16, 20:34
Medlem
Citat:
Jo, klart dom vill kränga pjucks (det är ju deras uppgift). Men om du nu vill snåla på betalningen kan du ju gå till butiken. Få hjälp att prova ut sko. Och sedan gå hem och söka reda på samma sko eller liknande fast billigare via Google.

Okej! Du menar så! Tack. Det ska jag göra. Eller så köper jag skon bara.
Citera
2018-11-16, 20:48
Medlem
Jag springer i princip bara på asfalt snittar på 1-3 mil/v.
Jag har riktigt bra skor. Läste på lite innan sen gick jag till runner store och provade mig fram.

Till mina långlöp har jag en lite tyngre sko som är ordentligt dämpad och stabil. (Sällan under 15 km)

Till intervall eller kortare flåspass kör jag snabba skor som är halvdämpade.(aldrig mer än halvmara)
Det har passat mig bra, har inte ont och inga skador.

Som flera tidigare sagt, börja lugnt. Inga problem om du tar längre sträckor men försök inte springa för långt utan tänk några minuter och öka på efterhand.
Att gå väldigt raska pw:s som är lite längre är en bra start.
Senast redigerad av Fetmedklet 2018-11-16 kl. 20:59. Anledning: Fel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in