• 1
  • 2
2006-02-17, 04:38
Medlem
Drapåtrissors avatar
Läser i dagens Metro att forskare snart tagit fram ett piller som gör att vi klarar oss med bara två timmar sömn per dygn. Enligt New Scientist så kommer sömn att bli helt överflödigt i framtiden.Sömnforskaren Russel Foster tror att när vi förstår kroppens egen klocka så kan vi göra ett piller som gör sömn helt överflödigt. Andra forskare tror att det är det värsta som kan hända samhället. Men faktum är att vi normalt sover bort 1/3 av vår livslängd. Skulle du vilja kunna ta ett piller och aldrig behöva sova?
Citera
2006-02-17, 08:59
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Läser i dagens Metro att forskare snart tagit fram ett piller som gör att vi klarar oss med bara två timmar sömn per dygn. Enligt New Scientist så kommer sömn att bli helt överflödigt i framtiden.Sömnforskaren Russel Foster tror att när vi förstår kroppens egen klocka så kan vi göra ett piller som gör sömn helt överflödigt. Andra forskare tror att det är det värsta som kan hända samhället. Men faktum är att vi normalt sover bort 1/3 av vår livslängd. Skulle du vilja kunna ta ett piller och aldrig behöva sova?

Jag skulle inte ta ett sådant piller. Att sova är ju skönt. Sen är det ju så att kroppen ska återhämta sig under natten så jag förstår inte hur dom hade tänkt sig att fixa problemet med att man faktiskt blir sjuk av för lite sömn. Har man haft en tung vecka med 3-4 timmars sömn per natt så är man ju garanterat förkyld på lördagen... Bara för att man tar bort tröttheten så betyder ju inte det att man klarar sig utan sömn.
Citera
2006-02-17, 09:39
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
jag förstår inte hur dom hade tänkt sig att fixa problemet med att man faktiskt blir sjuk av för lite sömn.
Jo men om vi nu inte har nåt fysiologiskt behov av sömn, utan det bara är som ett socialt beteende som att gäspa t.ex., så är det ju inget problem.
Citera
2006-02-17, 09:44
Medlem
skulle faktiskt kunna tänka mig att ta sånna. det tråkiga är att kroppen blir lite knullad rent fysiskt.
Citera
2006-02-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Jo men om vi nu inte har nåt fysiologiskt behov av sömn, utan det bara är som ett socialt beteende som att gäspa t.ex., så är det ju inget problem.
Öö.. menar du allvar? det lär ju ha en funktion med tanke på hur mycke tid vi spenderar på det. Det är ju som att hävda att gå och skita är ett socialt beteende och därför inte fyller någon funktion.Det är ju inte direkt så att man bara blir trött om man inte sover, man mår genrelt jävligt pissigt / blir sjuk / mentalt instabil ( 3 dygn = psykakuten för min del tex.)
Att drömma , så vitt jag förstått är väldigt viktigt för psyket också.
Tror knappast ett piller kan ta bort sömnens alla funktioner , med tanke på hur lite man igentligen vet om kroppen , och då speciellt hjärnan borde man kanske chilla. Jag kan ha fel dock.
Citera
2006-02-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor

Hört talas om amfetamin ?

Nej, men allvarligt så ställer jag mig väldgt tveksam till pillret i fråga, även om det skulle fungera rent medicinskt kvarstår samma problem som gör att människor inte vill ha piller som ersättning för mat exempelvis, det är skönt att sova och gott att äta.
Citera
2006-02-17, 10:11
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarloVonSexron
Öö.. menar du allvar? det lär ju ha en funktion med tanke på hur mycke tid vi spenderar på det. Det är ju som att hävda att gå och skita är ett socialt beteende och därför inte fyller någon funktion.Det är ju inte direkt så att man bara blir trött om man inte sover, man mår genrelt jävligt pissigt / blir sjuk / mentalt instabil ( 3 dygn = psykakuten för min del tex.)
Att drömma , så vitt jag förstått är väldigt viktigt för psyket också.
Tror knappast ett piller kan ta bort sömnens alla funktioner , med tanke på hur lite man igentligen vet om kroppen , och då speciellt hjärnan borde man kanske chilla. Jag kan ha fel dock.

Just det.

Vadå inte har något fysiologiskt behov av sömn? Sömn är en social konstruktion, antagligen utförd av patriarket i samspel med Påven. Är ni ironisk, realizt?

Som nämnts så har kroppen, musklerna och allt därtill, ett oerhört behov av sömn. Alla elitidrottsmän sover mycket regelbundet, vilket är en självklarthet för att kunna högprestera. Att via ett "piller" kunna eliminera detta behov är ungefär lika troligt som att ett piller skulle kunna "bota" hunger. Dumheter.
Citera
2006-02-17, 10:30
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Vadå inte har något fysiologiskt behov av sömn? Sömn är en social konstruktion, antagligen utförd av patriarket i samspel med Påven. Är ni ironisk, realizt?
Det kan mycket väl vara ett socialt eller på annat sätt psykologiskt betingat beteende uppkommet av att det är mörkt, trist och farligt på nätterna, och som skulle kunna ändras radikalt genom att bara tillföra nån signalsubstans eller sån skit.

Vad jag har förtstått så har t.ex. muskler eller matsmältning inget behov av sömn. Man har väl mest spekulerat i att det är hjärnan som skulle ha ett behov av att stänga av en del av sinnesintrycken (hörsel-, känsel och doftintryck sover dock aldrig, varför man kan vakna av oväsen, beröring eller brandrök). Det där vet man dock nog inte alls mycket om. Hjärnan är väl t.o.m. mer aktiv under vissa sömnskeden än i vaket tillstånd.

Vi är ju programmerade att åldras och dö, fast även det är fysiologiskt onödigt, så det kan väl gälla sömn också.
Citera
2006-02-17, 16:30
Medlem
Indians avatar
Citat:
Det kan mycket väl vara ett socialt eller på annat sätt psykologiskt betingat beteende uppkommet av att det är mörkt, trist och farligt på nätterna, och som skulle kunna ändras radikalt genom att bara tillföra nån signalsubstans eller sån skit.

Det var oerhört farligt för den förhistoriska människan att sova, när rovdjur hotade dygnet runt.. trots det har vi ett sömnbehov. Alltså bör det vara ett mycket starkt behov, knappast helt kulturrelativt. I alla kända kulturer sover människor.

Jag förmodar att det rör sig om behandling av sinnesintryck/minnen - kan man tänka sig en defragprocedur om man delvis gör en datoranalogi?

Jämför djur med förmodat lägre grad av medvetande/intelligens - de behöver mindre sömn.
småfiskar sover väl inte mycket - katten & hunden sover massor.
Insekter, sover de, förutom klimatbetingad dvala?

Människor bör nog akta sig för att försöka eliminera sömn om man vill behålla psykisk balans..
Innan artificiell belysning blev så billig att alla kunde vara aktiva när som helst antar jag att de flesta sov mycket mer än nuförtiden, i allafall på vintern. Kan man märka en skillnad i genomsnittligt psykiskt välbefinnande mellan folk för drygt 100 år sen och nu?
Svårt att mäta/bedöma, det medges - men ett uppslag för studier?
Citera
2006-02-17, 19:23
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
Svårt att mäta/bedöma, det medges - men ett uppslag för studier?
Jo, sömnforskning har väl en rad professorsstolar nuförtiden, så forskning pågår, om än kanske i ett sömnigt tempo, så det här med sömnlöshet är inget att drömma om!

Som du påpekar så finns det en hel del frågor om detta kring varför vi sover. man kan ju konstatera att de flesta arter (som sover) sover antingen på natten eller på dagen (mest hektisk brukar väl jakten på föda vara i skymning och gryning när "alla är på väg"). Det verkar alltså väldigt kopplat till det här med ljus och därmed till syn. Kan det vara så att det är restriktioner i ögonens fysiologi (då även insekternas facettögon ju) som gör att arten optimerar för antingen dag eller natt och att sömnen sen blir en konsekvens av detta? Finns någon art som har mycket gott seende i både mörker och ljus? Kanske huskatten, och den är ju latast av alla!

Syn är också ett mycket rikt sinne, så det är väl kopplat till hjärnans utveckling i termer av syncentrum och bildminne. Men nån Ruskigbuss till websökare borde väl kunna hitta länkar till auktoriteter i detta ämne? Betänk att människor, om vi nu har vårt ursprung i solens Afrika, har förändrat sin relation till det här med ljus rätt väsentligt sen istiden eller så.
Citera
2006-02-17, 21:00
Medlem
Boofs avatar
Citat:
Som du påpekar så finns det en hel del frågor om detta kring varför vi sover. man kan ju konstatera att de flesta arter (som sover) sover antingen på natten eller på dagen (mest hektisk brukar väl jakten på föda vara i skymning och gryning när "alla är på väg"). Det verkar alltså väldigt kopplat till det här med ljus och därmed till syn. Kan det vara så att det är restriktioner i ögonens fysiologi (då även insekternas facettögon ju) som gör att arten optimerar för antingen dag eller natt och att sömnen sen blir en konsekvens av detta? Finns någon art som har mycket gott seende i både mörker och ljus? Kanske huskatten, och den är ju latast av alla!

Låter inte speciellt troligt. T.ex. har fladdermusen riktigt ruttet seende, men ändå sover den störe delen av dygnet. Dessutom behöver såvitt jag vet blinda människor lika mycket sömn som alla andra. Sömnen har nog någon annan funktion.
Om nån lyckades skapa ett piller som gör att vi slipper sova utan risk för biverkningar så skulle jag garanterat käka det. Varför skulle man vilja missa en tredjedel av sitt liv när man kan göra så mycket annat än att sova?
Citera
2006-02-18, 10:54
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Jo, sömnforskning har väl en rad professorsstolar nuförtiden, så forskning pågår, om än kanske i ett sömnigt tempo, så det här med sömnlöshet är inget att drömma om!

*gäsp*

Citat:

Vad jag har förtstått så har t.ex. muskler eller matsmältning inget behov av sömn. Man har väl mest spekulerat i att det är hjärnan som skulle ha ett behov av att stänga av en del av sinnesintrycken (hörsel-, känsel och doftintryck sover dock aldrig, varför man kan vakna av oväsen, beröring eller brandrök). Det där vet man dock nog inte alls mycket om. Hjärnan är väl t.o.m. mer aktiv under vissa sömnskeden än i vaket tillstånd.

Ja, som sagt så finns det inte mycket som pekar mot att sömn skulle vara en social konstruktion, och såvitt jag så är sömnen mycket viktig för hela kroppen. Hur menar du att muskler inte behöver sömn? Bara vila? Det tror jag inte, instinktivt.

Tror mycket på den defragmenterande sömnen. Och om detta piller skulle visa sig fungera så skulle vi ändå behöva vila de 6 timmar som vi normalt sover, då vore kroppar skulle bli trötta av den ökade påfrestning. Att vara aktiv 22 timmar om dygnet menar jag.

Sömn, liksom mat, är oerhört basala behov, och vad än människor tror så räcker det inte med att käka vitaminer o sånt o skita i mat. Hela vårt tarmsystem bygger på födointag, och vår kropp på sömn. Att börja mixa med det här leder ingen vart. Däremot, ett piller som gav 8 timmars sömn varje natt vore bra, att kunna välja när man ska sova utan risk för biverkningar är inte helt dumt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in